träning av 4-åring

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare _eeky_
  • Startdatum Startdatum
E

_eeky_

Hej alla!
Är ny här och även relativt ny på trav, skulle därför behöva lite råd från er experter! ;)
Har börjat sköta ett 4-årigt varmblodssto som jag eventuellt skall leasa sedan. Hon har varit igång hela vintern och våren men i maj ställdes hon av 4 veckor pga. trötthet i samband med att hon växte jätte mycket. Nu skall jag (och även ägaren till viss del) sätta igång henne igen. Det vi diskuterat är att låta henne gå varannan dag, tills hon får tillbaka grundkondisen och lägger på sig lite muskler. Tilläggas bör att hon fallit ur ganska ordentligt pga. hungrig och ranghög kompis :smirk: samt forfarande har en del att växa i kapp i framändan. Hon är även köpt mera som hobbyhäst än som vinnarmaskin...
Låter det rimligt att börja på detta sättet? För att sedan trappa upp träningen när hon hunnit "ikapp" igen?
Målet skulle vara att eventuellt kunna kvala henne nästa år, men tills dess får det ta den tid det tar!

Tack på förhand!!

Sv: träning av 4-åring

Varannandagsträning tycker jag funkar bra då de får chans att återhämta sig.

Har hästen vilat i två månader har den grundkonditionen kvar så den behöver du inte bygga upp.

Troligen kommer du att få svårt att bygga muskler på henne förrän du fått upp henne i hull om hon är tunn/urfallen nu.

Sv: träning av 4-åring

Tack för ditt svar!
Det du skrev om muskelbyggnad är förmodligen helt rätt! Men denna dam äter mycket bättre om hon får arbeta och vara igång, så förhoppningsvis ska det inte heller ta alltför lång tid! :)
Återigen, tack! Känns bra att veta att man inte är helt ute och cyklar inom området... :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 590
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 983
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 777
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka