Träning av 06-a, behöver råd...

C

Cassandra

Hej. Jag har en stor 06-a som kommit från lösdrift nu i november. Det är min egen uppfödning och hon är mkt väluppfostrad och trevlig, men hon förvandades till ett monster på lösdriften så jag blev tvungen att flytta henne. Hon står nu på stall, men är naturligtvis ute dagligen. Hon blir tömkörd ca tre dagar i veckan , både inne och ute i skog och mark och så är vi med och löshoppar, detta brukar vara 2 söndagar i sträck -vila en osv. Personligen tycker jag att det känns som lite mkt träning för en så ung häst, men hon ÄLSKAR att "jobba" och är mkt trevligare till humöret om vi gör något varannan dag. Kan jag fortsätta så här eller ska jag minska på träningen? Jag blir orolig eftersom hon växt fort , och jag vill att hon ska hålla. Jag ska tillägga att hon inte brukar få hålla på mer än ca 10-15 min i tömmarna i ridhuset eftersom hon jobbar så mkt under den lilla tiden, hon går i samling och trampar under sig väl, och det är inget jag strävar efter, hon går alltså så på SLAKA tömmar utan någon som helst inverkan från mig. Men hon njuter och det är det jag tycker är märkligt.. det syns verkligen att hon stortrivs och hon är en dam som visar tydligt när något inte passar...
Hjälp mig , vad ska jag göra? Ska hon få fortsätta jobba eller ska jag komma på något annat att göra? Hon måste dock fortsätta att få göra något varannan dag för hennes skull.. och min med kanske:crazy:

Sv: Träning av 06-a, behöver råd...

Vissa hästar behöver mer för att hålla energin i schack och hon är ju ändå 1,5 år gammal(?) och även om hon är stor så rör hon sig antagligen ännu mer i hagen än vad hon gör för dig. Dock är ju träningen mer krävande än lullande i hagen, förstås! :)

Men om hon behöver motion för att hålla sig trevlig så föreslår jag att du gör något som lugnar henne och ändå ger utlopp för rörelsebehovet. Jag skulle ha bytt ut en av tömkörningarna (eftersom hon uppenbarligen anstränger sig då, dvs arbetar) mot en promenad i terrängen. Då kan du promenera rätt länge, åtminstone 30 minuter och det är en lugn form av motion mentalt sett.

Har du möjlighet att ta henne som handhäst?

/Camilla

Ja vi brukar vara ute och promenera, men jag har ingen ridhäst kvar så det där med handhäst blev det värre med.. Jag har grubblat och tittat på henne nu när vi har grejat, och jag ska väl vara nöjd när jag har en häst som trivs med att arbeta i form, vill dock inte att hon ska tröttna och tycka det är tråkigt, så nu de sista gångerna har hon tränats i ridhus( pga väglaget) och då har vi arbetat i ca 10 min en kvart och sedan har jag släppt henne lös och gjort lite "lek" och efter det har vi gjort lite " ledarskapsövningar" eller kontakt övningar eller vad man ska kalla det, där hon lös får följa mig i skritt och trav, stanna när jag stannar och stå still när jag står still, trava när jag "travar" osv. Detta tror jag är nyttigt för oss båda.. Nu har hon stått i två dagar för ikväll ska det löshoppas, och det är bara bra om hon är lite "taggad":bump: Men jag tar tacksamt emot fler tips om hur man kan träna de små liven, gärna lite hjärngympa...:devil:

Jag skulle inte hoppa så mycket.

Men promenader i skogen för hand skadar inte.

Min 06a tycker det är grymt roligt och ibland hoppar vi över ett dike eller två också.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 047
Senast: Wingates
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 896
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 578
Senast: sjoberga
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 142
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar