Trångskodd häst

BernT

Trådstartare
Jag tror min häst har blivit för tight skodd. Ny hovslagare skodde förra veckan. Reagerade då på att hovarna såg små ut (jag var inte med under skoningen, pappa var istället). Men åkte på hoppträning dagen efter där vi hoppade både myclet och ganska stort. Inga problem.

Nu däremot halt/stapplar fram på hårt underlag typ asfalt. Ska åka in till kliniken och få henne kollad torsdag eller fredag (beror på när de kunde klämma in oss) men vad kan de göra där? Kan de sko om så hon slipper ha ont? Eller är det bara att vänta?
 
Jag tror min häst har blivit för tight skodd. Ny hovslagare skodde förra veckan. Reagerade då på att hovarna såg små ut (jag var inte med under skoningen, pappa var istället). Men åkte på hoppträning dagen efter där vi hoppade både myclet och ganska stort. Inga problem.

Nu däremot halt/stapplar fram på hårt underlag typ asfalt. Ska åka in till kliniken och få henne kollad torsdag eller fredag (beror på när de kunde klämma in oss) men vad kan de göra där? Kan de sko om så hon slipper ha ont? Eller är det bara att vänta?

De kan kolla hästen och avgöra vad som är felet. Om de inte kan sko med nåt avlastande så kan de i alla fall ge smärtstillande. Så absolut att hästen ska kollas iom att den är halt
 
De kan kolla hästen och avgöra vad som är felet. Om de inte kan sko med nåt avlastande så kan de i alla fall ge smärtstillande. Så absolut att hästen ska kollas iom att den är halt

Självklart ska vi åka in, annat alt finns inte. Hon haltar endast vidridning, slutade såklart rida så fort jag märkte det.

Har förhoppningsvis lyckats tjata mig till en tid på torsdag, verkar det som iaf.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 756
Senast: Missemus
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
379
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 835
Senast: animalasia
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 651
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Avels fråga
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp