Tränger sig förbi vid grindöppning!

Segelflygarinnan

Trådstartare
Jag behöver hjälp och råd...! Jag flyttade mina hästar (båda ston) till ett stall där det bara funnits valacker innan (tre st). Och sen flytten har i stort sett alla hästar bytt personlighet - inte minst mina två... Och då är det rangordningen jag syftar på.

Vi har
1. Neha, mitt ena sto, har alltid vart högst i rang och en riktig bitch - hon har blivit väldigt väldigt ranglåg och är näst intill utstött.

2. Scarlet, mitt andra sto, har alltid vart allra lägst i rang, aldrig fått äta i fred och alltid blivit undanskuffad av alla. Hon har helt plötsligt börjat surna till och sparkar efter dom andra när det är dags för mat - hon har i stort sett blivit Neha - och Neha har blivit Scarlet.

3. Putte, en gammal nordsvensk som är hur lugn som helst. I stort sett sig lik.

4. Chaplin, alltid vart lägst i rang, men vid ankomst var det han som direkt satte Neha på plats, och styr och ställer.

5. Lilleman, vart hög i rang med, men nu rätt låg.

Alla hästar har i stort sett bytt personligheter sen mina damer kom till stallet! I stallet är dom som vanligt, och när man är ute och rider så är alla sams. Men det är just i hagen som dom inte riktigt vill komma överrens.

Att dom tjafsar om mat är väl en sak, men nu till det största problemet:

Scarlet har börjat tränga sig ut genom grinden när man ska ta ut Chaplin (4) eller Lilleman (5). När jag tagit ut Neha (1) har det inte varit nåt, inte heller när Putte (3) fått komma in. Det är visserligen bara på kvällen som hon försöker tränga sig ut, när dom vet att dom får komma in för kvällsmat.

Lilleman, Putte och Chaplin står alltid längst fram vid grinden när det är dags att gå in på kvällen. Tar man då Scarlet först och försöker tränga sig förbi dom andra, så hugger dom efter henne, vilket inte heller känns shysst.

Idag när J skulle ta in dom för kvällen, så stod Lilleman vid grinden och Scarlet uppe på kullen (ca 100m bort). Då hade ju han tänkt att han skulle hinna få ut honom innan hon kom - icke... Hon satte av i en sjujäkla fart och var väldigt nära att springa rakt över J.
Hon springer bara rakt in i sin box, men hon måste ta en rätt skarp vänsterkurva direkt innanför dörren för att komma dit. Och det känns som att när styltorna kommer så kommer hon gå omkull rätt snart.

Jag behöver tips och idéer för att få henne att sluta med dom här dumheterna som hon lagt till sig med! Har testat att sätta elen rakt mot bringan när hon kommit, utan att hon reagerat. Hon är gammal travhäst och väldigt rädd om sina öron och har visat vissa tendenser till att vara rädd för grimskaft. Så tanken att hon fått stryk en gång i tiden finns, vilket gör att jag inte vill sätta åt henne för hårt. Lilleman har dessutom väldigt dåligt psyke, och tar åt sig för allting - och är han i närheten när nåt händer, så tror han att han gjort fel..

Idéer, förslag?!

Sv: Tränger sig förbi vid grindöppning!

Bygg en sluss så att hon inte kommer ur hagen utan bara in i slussen om hon skulle rusa igenom. Då kan ni lugnt mota tillbaka henne in i hagen och hon lär sig förhoppningsvis att det inte är någon ide att trängas.

Man bör tänka på att inte försöka ta ut en ranglåg häst före de ranghöga från hagen på kvällen. Det är elakt mot den ranglåga att behöva gå förbi de som är högre i rang. Ta in dem i den ordning som de väljer så slipper man mycket tjafs.

Jag hade också kollat upp det sto´t som var högst i rang tidigare så att det inte är något fysiskt fel på henne. Hästar brukar behålla sin rang så länge de är friska även om de byter hästkompisar.

Vi har funderat på sluss, men kommer hon i sån fart som hon gjorde igår (då hon sprang omkull J), så känns det som att hon kommer spränga staketet.. :/

Scarlet har ju uppenbarligen försökt att bli högre i rang, och troligen är det därför hon försöker komma in före Lilleman. Men tar jag Scarlet först, så biter ju han henne!

Jag är förvånad själv att Neha blivit lägst i rang, men nåt fel på henne är det inte. Chaplin har huggt efter henne sen dag ett och är riktigt elak. Första dagen trängde han in henne i hörn hela dagen, och tillslut fick hon spränga staketet för att komma undan... :crazy:

Vi har funderat på sluss, men kommer hon i sån fart som hon gjorde igår (då hon sprang omkull J), så känns det som att hon kommer spränga staketet.. :/

Scarlet har ju uppenbarligen försökt att bli högre i rang, och troligen är det därför hon försöker komma in före Lilleman. Men tar jag Scarlet först, så biter ju han henne!

Jag är förvånad själv att Neha blivit lägst i rang, men nåt fel på henne är det inte. Chaplin har huggt efter henne sen dag ett och är riktigt elak. Första dagen trängde han in henne i hörn hela dagen, och tillslut fick hon spränga staketet för att komma undan... :crazy:

Ta med en långpisk?

Funderat på detta, men troligen kommer Lilleman (som oftast står vid grinden och "ska" ut först) tro att det är han som gjort fel.. Han kommer från Svenska hästars vän och har en tragligt förflutet.

Det är lite återvändsgata hela tiden känns det som.. :cry:

Om alla hästarna ska in på kvällen varför envisas mot den nuvarande rangordningen med att ta in ranglägre hästar? Följ rangordningen, det är särskilt viktigt nu i början när de förefaller fortfarande vara i process att fastställa ordningen i flocken. Om du går in och mixtrar runt med rangordningen i det läget, så förstärker det oron i flocken. Det är lite samma sak som om du har två hundar och lyfter upp den ena för att "skydda den" från den andra hunden - då lyfter du upp hunden du lyfter i rang, och konflikten hundarna emellan blir ännu större, eftersom den som blir upplyft då "höjs" i den andra hundens ögon, vilket resulterar i att den kan bli ytterligare aggressiv då den upplyfta hunden då i den andra hundens ögon förefaller "mucka" och ifrågasätta läget hundarna emellan.

Ta hästarna i den rangordning de för tillfället har. Då lugnar det ner sig ganska fort, och ofta kan man sen när allt stabiliserat sig, mycket väl plocka i "fel" ordning utan problem. Men nu medans det är rörigt, respektera det hästarna försöker göra upp om sinsemellan, och gå inte emellan och rör till dessa försök om du inte måste, dvs om alla ändå ska in för kvällen. det är mitt råd. Den som står vid grinden står där för att den kommunicerar till de andra hästarna att den bestämmer, den äger grinden och den ska in först.

Problemet ligger ju vid att det är just det vi gör... Lilleman (häst 5) står alltid vid grinden, sen Chaplin (4) och sen Scarlet (2, hon som tränger sig). Men tar man in Lilleman så tränger sig Scarlet blixtsnabbt förbi allt och alla och ska ut samtidigt som Lilleman.

aha, då har jag helt missförstått dig!

knepigt.....
hur pass på är de vid insläpp? det låter som alla verkligen vill in... är de hungriga?

antagligen är väl flockrangen inte helt hundra satt, de hästar som tidigare varit låga i rang har nog känslan av att vilja vara ranghöga kvar, och det blir överslag vid insläpp liksom.....
jag skulle försöka eliminera anledningar som gör dem så tokpå att vilja in först....... hur är det med matsituationen som sagt?

Svarar i tråden eftersom jag också är insatt i problematiken. (hoppas segelfygarinnan ursäktar).
Hästarna får mat när alla är inne och täcken bytta osv. Det ligger altså inte i boxarna. Det brukar vara 3½-4 timmar sedan dom fick hö senast, då alla mål utom kvällsmat serveras i hagen.
Lilleman visar tydligt att han är boss, och alla låter honom vara det, håller inte med om att han nu är rätt låg. Man ser vid hö-dags att han är högst, medans Chaplin och Scarlet slåss om 2-a platsen. Resterande två lägger sig inte i utan håller sig snällt på lägsta nivån.

Självklart är du ursäktad. ;)

Nej, du har rätt Pia, att Lilleman inte är rätt låg. Jag tänkte på första dagen, då han och Putte var helt i bakgrunden. Men du ser dom ju hela dagarna.

men som Pia säger - dom får mat 4 gånger om dagen och borde inte va minsta hungriga när dom kommer in på kvällen. :confused:

Nä men då har ju Pia klargjort problemet. Om stoet slåss med 4:an om andraplatsen så är det detta som tar sig uttryck vid insläpp. Jag tror det kommer ge sig när de väl är klara med rangen.

Men det är ju främst när man tar in 5an som hon tränger sig ut.. :crazy: Fast har även hänt när man tar in 4an, fast då var 5an inne.. Kan ju va så att hon helt enkelt blivit så kär i 5an så att hon inte vill va utan honom?

Och även om du har rätt - hur gör vi fram tills dess? Tids nog kommer nån bli omkullsprungen eller hon går omkull (styltor på betonggolv i skarp vänsterkurva i full fart rimmar inte bra) :(

Men alltså.... om hon slåss om 2:a platsen med Chaplin som den tydligen heter, så är det ju 2:a platsen de slåss om?

övriga symtom tar jag bara som att hon helt enkelt blir stressad när flocken börjar tas in, det är ju inget jättekonstigt om hon flyttat nyss och inte etablerat sig i flocken, de flesta blir jätteoroliga vid insläpp i början innan de kommit in i rutiner och framför allt om inte hag konstellationen i flocken är satt.

om hon slåss om 2:a platsen i flocken är det ju självklart att hon tränger sig förbi de som är 4:a och 5:a i rang, det är ju det jag försökt förklara - hon vill gå in i rangordning!

som lösning skulle jag föreslå tills det stabiliserar sig, att ni tar in ettan först, och försöker vara två vid insläpp en period, så att ni kan ta de andra två samtidigt. Var noga med att följa en rutin så att ni då alltid tar dem i den ordningen en tid. ranghögst först, sen de andra två som anser sig potentiella 2:or i rangen. sen de andra. Gör samma VARJE dag.

styltor måste ni ju plocka av innan ni går in i stallet. Lär hästen att stanna utanför stalldörren och ta ur styltorna. I ert fall, om hon är stressad när hon ska in, kan denna procedur även vara lugnande, dvs hon får lära sig att man inte kutar in i stallet utan lyssnar och tar det lugnt och en paus utanför.

Senast ändrad:

Men alltså.... om hon slåss om 2:a platsen med Chaplin som den tydligen heter, så är det ju 2:a platsen de slåss om?

övriga symtom tar jag bara som att hon helt enkelt blir stressad när flocken börjar tas in, det är ju inget jättekonstigt om hon flyttat nyss och inte etablerat sig i flocken, de flesta blir jätteoroliga vid insläpp i början innan de kommit in i rutiner och framför allt om inte hag konstellationen i flocken är satt.

om hon slåss om 2:a platsen i flocken är det ju självklart att hon tränger sig förbi de som är 4:a och 5:a i rang, det är ju det jag försökt förklara - hon vill gå in i rangordning!

som lösning skulle jag föreslå tills det stabiliserar sig, att ni tar in ettan först, och försöker vara två vid insläpp en period, så att ni kan ta de andra två samtidigt. Var noga med att följa en rutin så att ni då alltid tar dem i den ordningen en tid. ranghögst först, sen de andra två som anser sig potentiella 2:or i rangen. sen de andra. Gör samma VARJE dag.

Hon tränger sig ju även förbi den som är överst i flocken, Lilleman... Och han visar rätt tydligt att han är över både henne och Chaplin. Dom två som är lägst bryr hon sig inte om.. Tycker att dom borde vant sig efter en månad och att allt borde va klart.

Jag har lärt mina att inte gå ut ur hagen innan jag säger att det är ok. (Eller håller på att lära är väl mer rätt.) Skulle det kunna vara något?

Ta med henne fram till grinden annars, så hon inte kan ta fart?

Fast uppenbarligen är det ju inte klart, ni båda uttrycker ju osäkerhet runt vad som pågår i flocken rangmässigt och att det är oro där emellanåt och svårt att utläsa vem som alltid är högst osv.

Ni har väl inte lösinsläpp från hagen? med tanke på vad du uttrycker att hästen gasar in i stallgången med snöstyltor menar jag?

kasta ut hö-högar i hagen innan intag, så de som väntar på att bli intagna har ngt att göra. Om inget annat hjälper i fråga om ordning och reda och tur och ordning. Fast om mitt förslag att ni är två som tar in, sker, så kan inte problemet existera, då tar en av er den ranghöga och den andra den som tränger sig förbi.

Pannkakssmet: Hon är lärd att inte gå ut förrän det är okej, så hon brukar inte tränga sig förbi - förrän nu. Även om hon står framme vid grinden/2m bort/10m bort/100m bort, så kommer hon och tränger sig ut.

Mackan: Vi kan inte alltid vara två som tar in. Jag är nästan aldrig med och tar in (de kommer in vid 21-tiden, och då är jag hemma), och oftast kan de bara vara en.

Igår trängde hon sig ut när jag skulle ta in Neha, hon som har blivit lägst. Hade stängt stalldörren, så hon kom inte in, och hon stannade fint ute när jag gick in med Neha i stallet, och stod kvar på gårdsplanen snällt när jag kom tillbaka. Men en dag kanske hon inser att det är rätt kul att vara ute själv, och springer iväg och inte låter sig fångas.

Nej, vi har aldrig lösinsläpp.

men jag fattar inte. varför ska du envisas med att ta in den langlägre hästen före den som vill tränga sig vid insläpp? :confused:

Det var inte kvällsintagning. Neha skulle in och ridas.
Oron för snöstyltorna är ju när hästen tränger sig ut och rusar rakt in i stallet, inte hinner vi fånga henne inte. Det är dock löst genom att stänga stalldörren
Men just nu gå det inte att ta in hästarna på ett säkert sätt när man är ensam.:cry:

Det enda råd jag har att ge i det scenariot och rent allmänt efter era redogörelser, är att oavsett situation så låter det som hästen har noll respekt för er på backen. Ni måste göra tydligt för hästen att ni är de som står högst i mandat stegen, dvs man springer varken på eller över er utan säger ni vänta så väntar hästen. Övrigt flock tjafs får vänta tills när ni inte är inblandade i bilden helt enkelt.

se till att hon har respekt för att ni står på backen och se till att hon ö.h.t inte står och aspirerar på grinden innan ni tar ut den andra hästen i fråga. Hon bör normalt ha respekt bara ni säger ifrån, viftar lite med ett grimskaft eller en arm......

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 415
Senast: Fibusen
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 698
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar