Tränarråd? Långt

Septicemia

Trådstartare
Jag blev lite förvirrad för ett par dagar sedan och vet inte riktigt vart jag ska vända mig så jag ber alla här på buke om hjälp.

Det finns en tjej i mitt stall som inte har ridit speciellt länge, drygt 1,5 år varav ett halvår på sin d-ponny, dessförinnan på shettis.
Hon är väl som vilken yngre tjej som helst, rider hyfsat och har en snäll häst som hon inte kräver något av, tävlar inte utan bara lufsar i skogen.

När hon fick hästen bestämdes det även att hon skulle börja rida för instruktör (Har inte gått på ridskola innan) och en annan tjej i stallet tipsade om hennes som hon var nöjd med. Dock ingen "riktig tränare" med utbildning utan en tjej som ridit länge och anses som duktig.
Varje gång efter ridpassen har flickan jag skrivit om varit ganska missnöjd, tyckt att de har kört för hårt med hästen, hoppat för högt osv.

Nu har hon kommit fram till att hästen måste gå på tygeln och tränaren skulle hjälpa henne med detta. Dock var tränaren säker på att det skulle gå snabbt och gjorde det inte det så var det bara att slänga in hjälptyglar.
Hästen, som är en lugn arab, rids då och då med gummiband för att han gärna sänker ryggen och höjer huvudet och detta har tjejen tyckt varit bra.

Det gick inte så bra på lektionen och till slut satt tränaren upp och skulle ha ner hästen på tygel, det gick, med lite våld kan tilläggas och tränaren tyckte att tjejen behövde graman på hästen.
Den här tjejen som inte visste vad graman var och ännu mindre kunde använda den frågade så klart vad det var, vad den hjälpte för osv.
Som svar fick hon att den såg till att han gick på tygel och inte fuskade.

Nu undrar jag om det är rätt av tränaren att ge rådet om graman när hon mycket väl var medveten om ryttarens tidigare erfarenheter och kapacitet och att hästen inte blivit riden på tygel på flera år.(innan han kom till vårt stall hade han stått still i åtminstone 3 år)

Det enda jag hört om graman är att det bör användas av skickliga ryttare och på så välutbildade hästar så möjligt men jag kanske har fel?

Sv: Tränarråd? Långt

Det låter som att hon inte ska rida för den tjejen nåt mer!! :devil: Alls!! Säg åt henne att skaffa en riktig tränare!!

Håller med, tycker hon ska hitta nån bra tränare iställe!

låter som ett bra sätt att förstöra en häst på.... usch, jag tycker att du ska prata med tjejen och förklara, tipsa henne om sidor som denna och böcker o dyl. så hon får en chans att lära sig! Man kan inte hjälpa att man är oerfaren! Ut och rid en sväng med henne och prata!

Jag tycker absolut att tjejen ska byta tränare.

Antingen rider tränaren väldigt dåligt eller så behöver häste mer muskler för att kunna bära sig ordentligt.

Påpeka för henne/föräldrar att de gör både henne/hästen en jädra otjänst. Tränaren borde inte kalla sig tränare. Tyvärr finns det ju många rötägg.

Berätta hur det går sedan *nyfiken* :D

Hej!
tack för alla svar, nu känns det som mina farhågor blivit bekräftade och det är dags att ta ett snack med tjejen och hennes föräldrar, eller åtminsone ge dem en puff i rätt riktning.
Föräldrarna är tyvärr inga hästmänniskor men de borde ju förstå om man förklarar på rätt sätt.
Lovar avlägga rapport om hur detta har gått! :d

Ziri skrev:
Påpeka för henne/föräldrar att de gör både henne/hästen en jädra otjänst. Tränaren borde inte kalla sig tränare. Tyvärr finns det ju många rötägg.

Berätta hur det går sedan *nyfiken* :D

hejsan! jag har snackat lite med föräldrarna och tjejen, en sak fick jag i alla fall klart för mig; Den här flickan SKA rida för samma tränare då priset är lagom, men jag verkar ha fått dem att inse att graman kanske inte är något man sätter i händerna på en oerfaren ung ryttare, men tränaren skulle iaf ha med sig ett par nästa gång, "för säkerhets skull". :mad:

Det värsta är nog att hennes nästan jämnåriga kompis (samma tränare) uppmuntrar :eek: henne att använda graman.

jaaa....vad gör man???

Förklara för tjejen i fråga hur skadligt det är. Att hästen kan få skador i kroppen för livet om man använder den på fel sätt. Och att den bara kommer lära sej att fuska.

Om det går - försök också få tag på en tränare som fokuserar mer på HELA formen men det lät rätt hopplöst :crazy:
Och om du har möjlighet - prata med tjejen som tränar och försök att på ett lugnt och diplomatiskt sätt förklara att eleven inte är redo för graman och hjälptyglar. T o m gummisnodd skulle jag säga var onödigt eftersom det i praktiken inte alls får hästen i bättre FORM möjligen gör den mer lättriden för ryttaren. Att hästen höjer ryggen har inte med formen att göra eftersom den troligen kommer spänna upp ryggen istället för att höja den och det är minst lika skadligt som att gå i "fri" form.

Hitta en bok eller en sida där det beskriver skador och sådant en häst kan få av fel ridning. Sätt det i handen både på tjejen och föräldrarna så kanske dom inser att det kommer bli billigare i längden än vad veterinärskostnaderna + lektioner blir... Kan ju vara ett sätt att prova, eller?

Tänk att det fortfarande finns folk som ska "rida ner" hästen på tygeln! Var har dessa människor varit de senaste åren då jag tycker det har skrivits så mycket om detta oskick, med hjälptyglar i händerna på orutinerade ryttare?!
Försök om du kan att få dom att byta tränare! spela på deras känslor för hästen! Inte vill dom väl att den ska bli förstörd? Tala om att det kan jämställas med ett övergrepp att använda en graman på en häst som jobbar mot den och inte med den.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 070
Senast: Emro
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 008
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar