S

Sweet

Hur/var hittar jag en tränare som kan träna och visa en häst på avelsbedömning?

Vad på ett ungefär får man räkna med att träningen kostar i månaden?

Sv: Tränare

Mellan 4-10000/mån. Minst 2 månader får du räkna med att redan ok riden häst får vara i träning inför bedömningen.

Det är inte svårt att hitta tränare men det finns många fällor.

Det är mycket viktigt att man har samma idéer om ridning och hästhållning som tränaren annars kan det gå käpprätt åt h-e. (se annan tråd här på sidan)

Enklast kan du höra dig för via din lokalklubb vilka som verkar i området och ta referenser på dessa. Och besöka bedömningar och se vilka hästar du tycker presenteras på ett bra sätt och prata med de tränarna och deras kunder.

Kolla kolla kolla ALLT och se till hästen under träningsperioden!

Jo, jag har hört om diverse skräckhistorier där hästarna bryts ner totalt både fysiskt och psykiskt, vissa blir helt oridbara och måste tom avlivas efter en period hos tränare... :crazy: :cry:
Jag ryser när jag tänker på att det finns folk som kallar sig islandshästtränare som behandlar hästar på det viset! :mad:

Ska (om hon går igenom besiktningen) köpa ett obedömt sto på fem år som är väldigt fin med bra stam och jag skulle vilja visa henne men har inte kunskapen. Så jag har börjat kika lite efter tränare, vill helst ha någon i närheten då jag vill ha koll på vad som händer pga vad jag hört att vissa håller på med...

Men hon är inte inriden ännu så det kommer först men jag har stora planer redan nu! :D

Tack för tipsen!

(Om det är någon som vet någon bra tränare i skaraborg med omnejd så får ni gärna pm:a mig. Även om ni vet någon som jag ska akta mig för.)

Såna fall kan bero på att vissa tränare tar sig vatten över huvudet ibland.De missbedömer hur mkt kapacitet hästen har å hur mkt tid träningen behöver ta.Vissa tränare är envisa å vill ha ett visst resultat även om hästen ite är mogen, det leder ju inte bara till fysiska utan även psykiska påfrestningar(förutom den övriga hanteringen vill säga).
Sedan finns det ägare som tror att en lönnfet häst som knappt är sutten på å som stått i hagen hela livet, ska vara en 1a eller 2a klass häst på 2 månader.
Man måste tänka mer långsiktigt å börja se över hästens hull tidigare så tränaren inte börjar snabb banta hästen med för lite foder vilket även leder till muskelförtvining.
Du har säkert läst om samma skräckhistorier som jag :crazy:

Jo, självklart så ska man förbereda sin häst ordentligt innan, jag anser att hästen bör vara i bra kondition, väl grundutbildad och färdig för gångartsträning innan man skickar den på träning hos proffs inför en bedömning. Det är ju inte inridning man skickar hästen på utan träning inför avelsvisning dvs finslipning.

Som sagt så är det långsiktiga planer jag har, har ju inte ens köpt hästen ännu. :D

Det är bra :bow:
Såna ägare uppskattas mer av tränarna skulle jag tro, då de vet att ägaren är seriös å inte tror på mirakel som vissa verkar göra.

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
330
Senast: Sryoqwe
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
759
Senast: Ajda
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
728
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka