misan

Trådstartare
Jag är ganska säker på att man inte får fråga namnge tränare här, och tänkte försöka fråga om hjälp ändå. Jag har absolut inte tänkt smutskasta någon eller så, men det är så att en av våra hästar varit i träning söderut och jag känner ingen i närheten som jag kan fråga om tränaren hon varit hos. Innan vi köpte henne pratade jag kort med tränaren i telefon, men man kan väl säga att det han sa inte stämde riktigt med verkligheten... Vi har hur som helst inte tänkt ha henne till travtävling men det vore intressant att veta bakgrunden.
Så som ni kanske förstått undrar jag om ni har några tips på hur man ska kunna snoka reda på vad folk i allmänhet har för uppfattning om tränaren, eller t.o.m. känner till vår häst och hur hon uppförde sig där. Men hur??

Sv: Tränare

Va det tränaren som ägde hästen då du köpte den? Du kan ju försöka kolla om det är någon du känner som har använt tränaren som kusk, kolla på travsport.se så kan du se de hästar som är i träning där o villka hästar tränaren kört i lopp. Men jag skulle nog ringa tränaren o prata lite mera o förklara hur det är, kan ju vara så att du kan få en del hjälp om det är så att du fått problem. Jag sålde själv en häst för en tid sedan som var hur snäll som helst, men den nya ägaren ringde o berättade att den bara kastade av dem.... men med endel tele samtal så fick vi ordning på den, och jag tyckte det var skönt att hon ringde mig och att jag slapp veta bakvägen att de var problem.
hoppas du hittar en lösning.

Nej, men hon stod hos honom tills de som ägde henne före oss köpte henne. De före oss hade henne bara någon månad och körde henne aldrig så det är inte till någon hjälp.
Jag har hört med de travfolk jag känner här men det är ingen som verkar veta vem han är, han håller till i Eskilstuna (hoppas det är ok att skriva), så det är ju en bit härifrån. Jag pratade både med tränaren och förra ägaren (uppfödaren) innan vi köpte henne och båda sa att hon var snäll och snarast lite lat att köra, vilket inte riktigt stämmer med vad hon visade oss... Efter första körturen pratade vi med uppfödaren, men han sa bara att det var konstigt och verkade väl inte överengagerad. Tränaren verkade inte bry sig så mycket första gången, och jag tror inte han har så stort intresse för att hjälpa några "småtjejer" med en häst som inte ens drog in några pengar till honom =)
Visst kan det vara så att hon bara varit snäll att köra förut, men det verkar onekligen väldigt underligt i så fall...

misan skrev:
Nej, men hon stod hos honom tills de som ägde henne före oss köpte henne. De före oss hade henne bara någon månad och körde henne aldrig så det är inte till någon hjälp.
Jag har hört med de travfolk jag känner här men det är ingen som verkar veta vem han är, han håller till i Eskilstuna (hoppas det är ok att skriva), så det är ju en bit härifrån. Jag pratade både med tränaren och förra ägaren (uppfödaren) innan vi köpte henne och båda sa att hon var snäll och snarast lite lat att köra, vilket inte riktigt stämmer med vad hon visade oss... Efter första körturen pratade vi med uppfödaren, men han sa bara att det var konstigt och verkade väl inte överengagerad. Tränaren verkade inte bry sig så mycket första gången, och jag tror inte han har så stort intresse för att hjälpa några "småtjejer" med en häst som inte ens drog in några pengar till honom =)
Visst kan det vara så att hon bara varit snäll att köra förut, men det verkar onekligen väldigt underligt i så fall...
Jag är från eskilstuna trakten.. :)

misan skrev:
Jag pratade både med tränaren och förra ägaren (uppfödaren) innan vi köpte henne och båda sa att hon var snäll och snarast lite lat att köra, vilket inte riktigt stämmer med vad hon visade oss... Efter första körturen pratade vi med uppfödaren, men han sa bara att det var konstigt och verkade väl inte överengagerad. Tränaren verkade inte bry sig så mycket första gången, och jag tror inte han har så stort intresse för att hjälpa några "småtjejer" med en häst som inte ens drog in några pengar till honom =)

Vad hände när ni körde då? Du och tränaren kanske inte har samma definition på "snäll att köra". T. ex. blir vissa hästar stressade om man försöker stanna dom när dom är i vagn helt enkelt för att dom inte har fått lära sig det. Samma hästar kan vara en dröm att köra löp med...

Hon satte av i galopp så fort pappa släppte henne utanför stallet, stannade till slut och började slå istället... ordentligt, gång på gång... Ostartad, eftersom hon är "snarast trög" att köra, hmm, inte riktigt den uppfattning vi fick :) Andra gången körde en mycket hästvan granne, skrittade iaf, men slog, gick några steg, slog, gick... så om nån tycker det är snäll att köra blir man lite fundersam ;) Och sen dess har vi inte provat, men hon är snäll att rida, sköta och allt sånt, om än lite bestämda åsikter emellanåt.

Säkrast att jag inte ger några ledtrådar då :) Jag vill ju gärna veta mer om tränare/uppfödare, men inte råka säga nåt om någons favvo-tränare eller så.. samtidigt är det ju inte säkert att det är någons fel heller, hon kanske fick nån konstig idé bara... även om jag inte riktigt tror det, två gånger, och bara när man kör. Det var liksom så tydligt att hon verkligen inte ville köras...

misan skrev:
Säkrast att jag inte ger några ledtrådar då :) Jag vill ju gärna veta mer om tränare/uppfödare, men inte råka säga nåt om någons favvo-tränare eller så.. samtidigt är det ju inte säkert att det är någons fel heller, hon kanske fick nån konstig idé bara... även om jag inte riktigt tror det, två gånger, och bara när man kör. Det var liksom så tydligt att hon verkligen inte ville köras...
Haha... det är nog ingen fara... ;)
PM:a om du har fler frågor, så kan jag kanske kolla upp saken åt dig!

Då tycker inte jag att den kan klassas som snäll att köras. :mad:

Det händer att människor som inte är vana att köra travhästar tycker att en häst är het och springer väldigt fort medan någon som är van att köra tycker den är snäll. Det var så jag menade. :)

Om hästen stått i proffsträning en längre tid för att sedan gått över till att bli ridhäst så är det en stor omställning för den.
Även om hästen inte är någon stjärna så tränas de väldigt hårt i förhållande till hur man tränar en ridhäst.

Detta kan ställa till problem i form av överenergi som tyvärr kan visa sig på de mest konstiga sätt.

Jag skulle aldrig sela ut mitt avelssto utan slaggjord nu om jag skulle köra henne, för man vet aldrig vad som kan hända när hon inte varit i vagn på ett halvår. Och hon slog inte en gång förrän hon varit avställd längre tid på grund av skada. När man kört henne regelbundet ett par dagar försvann rodeotendenserna.

Men..., det är inte alltid tränarna säger sanningen om hästar har jag hört. :mad: Men det har nog mera att göra med hur människan är som person. Sen kan ju hästarna genomgå "personlighetsförändringar" i och med miljöbyten och att de får träffa andra människor och hästar än vad de gjort tidigare.

/// ghost

Jag finns också i ett travstall i Eskilstuna. PM:a gärna namnet på hästen så kan jag kika runt lite om någon känner till henne ;)

/snurpe

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve
  • Atletix

Omröstningar