tränare till äldre häst

L

Love_energy

Jag ska bli "tränare" till en av inhyringarna i vårat stall.

Hästen är ett halvblod på typ 20-21. När jag ser henne rida sjäkv ser det ut som att hon sitter i en fåtölj, typ hälarna nästan framme vid bogen och sitter en dicimeter för långt tillbaka i sadel. benen sparkar varje gång hon rider lätt ich händerna går framåt tillbaka i takt med rida lätt samtigt som tyglen hänger lös.
Det känns som hon tror att hästen går på tyglen(fast hon inte har nån kontakt)

Hon säger att hästen är slö och trött, inte konstigt tycker jag då hon galopperar mer med honom än vad jag gör med min 5 åring:eek:

Var ska jag börja, sitsen helt klar, men jag tänkte att jag skulle hoppa upp en runda och "känna" hur slö han igentligen är för i hans gröna ungdom var han en militär häst, alltså högt utbildad, jag vill ju inte att han ska få värsta träningsvärken.
Tänkte eventuellt lära honom lång och låg för ryggen skull i galopp och trav i korta pass.

Hennes ridvägar är hemska då hon gör volt och han bara genar och tappar allt i "stegväg" och har definitivt ingen framåt bjudning i nån gångart, definitivt inte i skolorna eller backning då han riktigt asar fötterna=streck i marken efter honom...

Nåt tips?
 
Sv: tränare till äldre häst

Det lär bli en del jobb alla fall:D

Men jag skulle börja med hästen- kolla så utrustningen passar och att hästen är fräsch.

sedan börja med sitsen som du säger- longering utan stigbyglar är super!
Dela upp det, träna på en sak i taget.

Träna på grunderna,ridvägar, inverkan på hästen, hjälperna.
Plocka isär hjälperna och gå igenom en i taget, när det funkar sätt ihop dem.
Får uppfattningen att hon aldrig har lärt sig ordentligt från grunden. Självlärd?

Börja med väldigt enkla saker och utveckla allteftersom du ser att det funkar
 
Sv: tränare till äldre häst

Vet inte men måste man fråga på Buke om tips hur man skall instruera eller vad man skall börja med ,så kanske man inte har den kunskapen att ta på sig att instruera andra ..

Vilket är en konst för sig att lära ut saker till andra samt ta det som är viktigast och i vilken ordning man skall utbilda de olika krav man ställer som instruktör.

Mvh Miaa
 
Sv: tränare till äldre häst

Vet inte men måste man fråga på Buke om tips hur man skall instruera eller vad man skall börja med ,så kanske man inte har den kunskapen att ta på sig att instruera andra ..

Vilket är en konst för sig att lära ut saker till andra samt ta det som är viktigast och i vilken ordning man skall utbilda de olika krav man ställer som instruktör.

Mvh Miaa

så sant:bow:
Dock kan man oavsett hur kunnig man är fråga om råd
 
Sv: tränare till äldre häst

så sant:bow:
Dock kan man oavsett hur kunnig man är fråga om råd

Absolut ;) men då utelämnar man inte en person hur dålig h*n är i sin ridning på Bukefalos ..Detta tyder både på omognad och okunskap .När man instruerar ska man ta fram det bästa hos varje pilot ..
Och inte diskutera anskilda elever med andra (om detta inte skulle gälla tex instruktörer emmelan för att lösa ett problem som man fastnat i .

Mvh Miaa
 
Sv: tränare till äldre häst

Longering utan stigbyglar gick hon inte med på:angel:

men vi tränare bara på att hon skulle sitta stilla i sadlen, jämn kontakt med underskänkeln och jämn kontakt i munnen.

För det första så försökte jag få henne att inse att det tempot hon red i var ingen arbetstempo utan bara lunk.
Lärde henne hur man gör för att hästen ska fatta vad den ska göra på små hjälper och inte behöva sitta och banka, samt få fram framåtbjudning som det inte fanns en gnutta av.

Själv är jag väldigt stolt över denna första lektion med denna ryttaren för hästen fick en annan blick i ögonen då den fick galoppera framåt med bjudning och stöd i munnen. Kändes som han fick lite livsglädje igen;) :bump:

Sadlen ska jag eventuellt justera till henne då den inte är i lod utan är(vad heter det)hög fram och låg bak, därav hennes sits som är så långt bak. och ja, hon är självlärd på gamla dar.
 
Sv: tränare till äldre häst

Det har du iof rätt i:)

Love_energy: Ang sadeln så ska väl en utbildad sadelmakare göra det? Är den baksutten så behöver den antagligen stoppas om eller så ligger den i bakvikt och då passar den inte.
 
Sv: tränare till äldre häst

Vet inte men måste man fråga på Buke om tips hur man skall instruera eller vad man skall börja med ,så kanske man inte har den kunskapen att ta på sig att instruera andra ..

Vilket är en konst för sig att lära ut saker till andra samt ta det som är viktigast och i vilken ordning man skall utbilda de olika krav man ställer som instruktör.

Mvh Miaa


du tog orden ur munnen på mig, så jag är bara tyst ;) :bow:
 
Sv: tränare till äldre häst

jo det är klart, får kolla efter om sadlen är om stoppbar annars får man/hon komma på en annan lösning.
Får väl ge henne rådet att iallfall byta sadel/stoppa om den eller så får man komma på den mindre bra lösningen att lägga en padd...:crazy:
 
Sv: tränare till äldre häst

orkar inte läsa vad andra skrivit så..

lösgörande arbete, känna att hästen släpper i bogen, samla in bakbenen och mycket igångsättningar och avsaktningar mellan gångarterna, det är samlande för hästen..

och efter varje pass, stretcha! det gör underverk med rörligheten och lederna.. och inte minst för musklerna som aldrig lämnas ihopkrullade innan dom kyls av.. :)

Lycka till!
 
Sv: tränare till äldre häst

Absolut ;) men då utelämnar man inte en person hur dålig h*n är i sin ridning på Bukefalos ..Detta tyder både på omognad och okunskap .När man instruerar ska man ta fram det bästa hos varje pilot ..
Och inte diskutera anskilda elever med andra (om detta inte skulle gälla tex instruktörer emmelan för att lösa ett problem som man fastnat i .
Mvh Miaa

Du vet väl att man är aldrig så duktig på att ge kritik som när det gäller andras ridning och skötsel av deras hästar, och glömmer hur lätt det är att såra någon annan. :angel: ;)

Allt det du skriver har du rätt i iallafall :banana:
 
Senast ändrad:
Sv: tränare till äldre häst

Det är en bra ide att du provider hästen så att du vet hur den verkligen är och inte bara tror. Min tränare provade min häst första lektionen och hon har varit ridlärare i många många år så hon vet vad hon gör. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 258
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
690
Senast: cassiopeja
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp