tränare och ryttare -olika åsikter?

X

xect

Var på dressyrträning häromdagen som vanligt, för samma tränare som jag haft i snart 4 ½ år. Hon har hjälpt mig med ponnyn så otroligt mycket, verkligen varit en ängel. Utan henne hade jag aldrig klarat av min ponny. Nu när han går "bra" i dressyren, vill min tränare att jag ska använda spö när jag tränar dressyr, för att han har lätt för att "släpa benen efter sig" och jogga omkring istället för att jobba ordentligt med bakbenen. Det GÅR att jobba honom ordentligt utan spö, bara att det krävs mycket mer drivning.

Till saken, ponnyn min blir otroligt stressad av spö, är ständigt på sin vakt. När jag rider med spö får jag liksom ingen kontakt i munnen, inget sug. Jag tycker själv att det känns som att han bara "hoppar omkring". I galopp blir han riktigt hoppig, liskom studsar fram. Och när vi rider på en mindre volt i galopp, råkar jag alltid peta det förbannade spöt i rumpan på han, och då liksom flyger han iväg och vill inte slappna av.

Jag vet inte vad jag ska göra, blir så frustrerad. Jag förstår vad hon menar med att "han får bättre bakbensaktivitet", och jag litar verkligen på min tränare då hon oftast har rätt. HOn säger också att han "ska vänja sig" vid spöt.
Är väldigt positiv och duktig och jag har henne att tacka för en ridbar ponny.

hm.. vet inte riktigt vad jag ville få ut av tråden, ville mest skriva av mig lite :/

Sv: tränare och ryttare -olika åsikter?

Jag tror tyvär att din tränare har lite rätt. Men antagligen har någon innan dig missbrukat spöt på din ponny och han behöver komma på att den inte är farlig igen. Sånt jobbar du bäst från marken.
Ponnyn jag håller på med var precis likadan. Jag jobba mycket med spöet utan att använda det, t ex så lekte jag med spöet tillsammans med honom i hagen. Han stressa upp sig i början men när han förstod att det inte var ett "vanligt" spö, i o m att jag inte använde det som "vanlig" blev han nyfiken och tillslut fick jag ta på hela honom med det utan minsta protest. Har haft det med mig när jag lett i grimskaft, longerat, tömkört - utan att 'använd' det. Tillslut har han vant sig vid att det finns där och att det inte gör ont. Började sedan 'användandet' t ex vid halt, då som belöning som att jag stryker honom på rumpan och säger 'braaa' när han stannat. Sedan succesivt pekat och petat och strykt över honom vi olika tillfällen som kommunikaktion, det har gått jättebra. Idag är spöt ett suveränt hjälpmedel, speciellt när jag tömkör. Man får extra långa armar ;) Han har helt accepterad det nu. När vi rider kan han bli lite stressad först när jag sitter upp med spöt, men han lugnar sig kvickt när han känner att jag stryker över honom med det.

Det gäller alltså i början (och alltid annars med) att vara varsam med spöt helatiden och bara stryka det, peta det på hästen, markera var du vill han ska koncentrera sig osv. Och att ha med det som en vardagsgrej. Du kanske kan börja med ett hoppspö med hendledsrem och bara ha den hängande runt handleden när du hanterar honom? Strunta i att han kanske "skelar" lite på dig, var som vanligt - då kommer han fatta att allt ju ÄR som vanligt.

Lycka till :)

Verkar han rädd för spöt för övrigt? Annars har han nog bara kommit på att det funkar att springa ifrån jobbigt arbete.:smirk: Kanske kan ha ett lite kortare spö till o börja med? Ha tålamod, han slappnar nog av till sist. Lycka till!

Jag tycker nog inte att vägen till mer bakbensaktivitet går via spö på en sådan häst.

Ingen lärare kan lära en allt, Var tacksamt för det hon gett, men leta efter en som har en annan lösning som känns mer rätt för dig och ponnyn.

En häst som är i balans - och rätt skolad för skänkeln - skall ju fås att bli mer aktiv bak av skänkeln.

Det är ju det skänkeln är till för

Jag förstår att det känns jobbigt att du o tränarn har "olika åsikter" eller vad man säger. Men du har ändå haft samma i över 4 år, och ni har utvecklats jättemycket vad jag förstår, i de läget skulle jag ändå lita på tränaren och följa hennes vilja, eller vad man säger. Men diskutera gärna med henne och förklara att ponnyn blir stressad av spö osv, så kan ni komma fram till något :) lycka till!

har ltie samma problem som dig. behöver egentligen ett spö på hästen jag rider men hon blir hemskt stressad av det.

jag rider med kortare spö och försöker vänja henne vid dressyrspö (går absolut framåt!)

sen så ta spöt i ytterhanden om du petar på honom ofrivilligt annars! då ser han dessutom inte spöt lika lätt.

vänj hästen vid vid spöt, du behöver ju inte ha ett långt dressyrspö i början, ha ett kortare spö som inte riskerar att nudda hästen när de inte är meningen..

har man bara med de varje gång så tror jag hästen slutar stressa.

Jag har varit i ungefär samma situation som du....vi testade att göra som tränaren föreslog och rida med spö.
Hästen min blir lätt väldigt flyktig, och det fungerade inte alls - vilket också syntes tydligt, så jag och tränaren bestämde oss tillsammans för att lägga ned det projektet.
Nu några år senare har jag hästen bättre på hjälperna och kan rida honom mera avspänd, och nu är det inga problem kan tom använda spöet och få en klart positiv effekt :idea:

Vore jag du skulle jag pröva en gång iaf, se vad som händer. kanske har tränaren rätt, kanske fungerar det inte alls - och sen kan ni diskutera vad som är bäst att göra framöver.

har egentligen inget bra svar, men spöt ska ligga mer över låret, för att inte vinkeln i handen ska bli fel. det låter som du har spöt för högt upp och därför oavsikligt råkar peta till då o då.

min häst spänner sig också, men inte pga att han är rädd för spöt i den bemärkelsen, utan att det är en pinne i luften som jagar honom. det lättaste är ju att gå på marken o ändra position för spöt hela tiden den.

tack för alla vänliga och givande svar!
jag kanske ska ge det en chans då helt enkelt, prova några träninger till med ett lite kortare spö i ytterhanden (smart tips, att jag inte tänkt på det förut :idea:) och se hur det utvecklas. vill han verkligen inte vänja sig vid spö så, kanske ska jag anpassa mig efter honom? ska kanske tillägga att han inte är lika stressad om jag håller spöt på marken (som någon sa att han vill slippa från arbete?), men ändå, har har vart lika "jobbig" med spö i ridning i alla år.

Hon har säkert rätt, min tränare. Men även den bäste kan ha fel.

tack för alla vänliga och givande svar!
jag kanske ska ge det en chans då helt enkelt, prova några träninger till med ett lite kortare spö i ytterhanden (smart tips, att jag inte tänkt på det förut :idea:) och se hur det utvecklas. vill han verkligen inte vänja sig vid spö så, kanske ska jag anpassa mig efter honom? ska kanske tillägga att han inte är lika stressad om jag håller spöt på marken (som någon sa att han vill slippa från arbete?), men ändå, har har vart lika "jobbig" med spö i ridning i alla år.

Hon har säkert rätt, min tränare. Men även den bäste kan ha fel.

Jag rider oftast utan spö, för det stör mej lite, men ibland med spö. MEn jag tänker att det finns bättre sätt att snabba up bakbenen och få dem med bättre. Kanske är din ponny väldigt svår och ni redan har prövat?

Många övergångar och snabba är väldigt bra. Om han inte tar "framåt" och kommer tillbaka med aktion i bakbenen så kicka till lite med sporren EN gång. Om du begär att han svarar snabbt brukar aktiviteten komma automatiskt efter ett tag.

Ibland tar jag spöet en stund om det behövs av någon anledning men sen lägger jag undan det igen.

Men kanske har ni redan provat allt och din tränare bör ju känna dej och ponnyn.

Om du litar på tränaren och känner att du har fullt förtroende så prova i alla fall.

Måste hålla med om att det för det mesta är bättre att rida med spö än att behöva mycket drivning med skänklarna konstant för att hålla igång. Brukar tyvärr bli så att hästen bara blir mer och mer avtrubbad eftersom ryttaren gärna börjar "gnaga" med skänklarna. I såna fall är det mycket bättre att ha ett spö att förstärka skänkeln med i stället.
Försök att rida med spö ofta utan att använda det om ponnyn blir spänd. Jobba från marken med spöt som hjälp och lär hästen att flytta, backa och gå fram med en touch av spöt. Då brukar dom flesta hästar som inte har allt för dåliga erfarenheter lära sej rätt snabbt att spöt inte är till för att slåss med.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 406
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar