Tränar du på gym?

Tränar du på gym?

  • Ja

    Röster: 46 36,8%
  • Nej

    Röster: 79 63,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    125
Inget gym här. Jag springer tre gånger i veckan, i alla väder. Styrketränar en gång i veckan och i styrketräningen slänger jag in yoga övningar, jag har två vikter men använder mig mest av kroppen när jag styrketränar. Nu på senaste tiden har det bara varit ridskola ett tag så rider en gång i veckan.

När jag bröt armen förra året köpte jag en månads gymkort, då kunde jag träna genom att cykla och springa på en sån där elliptical trainer eller vad de heter. Höll även benen i trim med två olika maskiner där jag inte behövde använda armen så mycket. Jag fick ganska roliga blickar när jag kom in med mitella och grinade illa när jag var tvungen att ändra sitshöjden på cykeln med ena armen. :p
 
Nej, kan jag inte göra det hemma så händer det inte. Promenerar och cyklar mest. Gör också en del övningar för ryggen och ibland balansövningar.
 
Nej, men jag önskar att jag hade prioriterat det, jag tycker det är roligt med styrketräning.
Jag får vardagsmotion av hundpromenader och gårdsfix.
 
Spinoff från kontorsklädestråden.

Tränar du på gym? Om inte, hur motionerar du?

Ja sedan jag blev ensam och hästarna är på de evigt gröna ängarna så går jag på gym och tränar gruppträning och tränar styrka för att min rygg mm inte ska rasa helt. Det har stallskötsel ochhästarna sett till att rygg mm var i bra kondition.
Sen går jag i snitt 5-7 km om dagen.
 
Jag går inte på gym. Jag rör på mig mycket på jobbet, och hemma så är det alltid massvis att göra med huset och gården och hundarna så jag rör på mig fullt tillräckligt.

Att gymma för att få en snygg kropp är så främmande för mig att jag inte riktigt förstår. Men jag fattar ju att man som @pepp kan behöva gymträning för att må bra (problem med ryggen eller vad man nu kan ha)

Jag skulle nog våga säga att man alltid mår bättre av att träna (både fysiskt och psykiskt, så länge du äter och tränar rätt). Men det kräver ju att man har tid, ork och hittat en rolig träningsform så man har motivation.
 
Jag skulle nog våga säga att man alltid mår bättre av att träna (både fysiskt och psykiskt, så länge du äter och tränar rätt). Men det kräver ju att man har tid, ork och hittat en rolig träningsform så man har motivation.
Men om man rör sig tillräckligt i vardagen så behöver inte träningen tillföra lika mycket som om man har ett stillasittande jobb och bor i en liten lägenhet?
@em-pirre verkar ha en väldigt aktiv vardag, så hon använder kroppen mycket. Då kanske inte träning tillför lika mycket?
 
Nä! Har aldrig kommit mig för att testa riktigt, och tycker det blir för lång ställtid om jag först ska pallra mig dit och sen träna.
Jag springer i skogen, cyklar och åker skidor.
 
Men om man rör sig tillräckligt i vardagen så behöver inte träningen tillföra lika mycket som om man har ett stillasittande jobb och bor i en liten lägenhet?
@em-pirre verkar ha en väldigt aktiv vardag, så hon använder kroppen mycket. Då kanske inte träning tillför lika mycket?

Jag ser ju pulshöjande konditionsträning som bra för hjärtat, styrketräning bra för kroppen, och träning i många fall minskar stress, får man ut det i sin vardagsmotion så är det klart tillräckligt. Syftade mer på uttalandet att träning bara skulle vara bra för att förebygga tex ryggont. Finns ju så många fler positiva anledningar till att träna menar jag.
 
Nej, tränar inte på gym. Bara gjort det i en kort period, i ett land där det var för varmt och fuktigt för att motionera utomhus och jag hade gymet för mig själv.

I Sverige har jag jobbat med hästar större delen av livet och haft noll behov av att träna på fritiden. I dagsläget skulle jag antagligen behöva mer träning än vad jag får då jag jobbar på kontor och inte har någon ridbar häst, men intresset är noll. Blir mycket promenader under de årstider då det går att gå utomhus på ett säkert och trevligt sätt dock, men vintern kunde jag gärna vara utan så nu blir det inte ens längre promenader om jag inte ”måste”.
 
Kan nästan inte föreställa mig något värre än att träna på gym. Framför allt inte ett där män också tränar. Dessutom kan jag inte riktigt försvara att jag ska betala för att springa på ett löpband eller lyfta grejer när jag kan göra allt det gratis ute och med min egen kropp.

Jag har häst och hund och ett aktivt jobb, yogar och stretchar gör jag hemma.
 
Jag tränar på gym. Styrketräning som rehab, ”prehab” och för att stärka mina svaga selar i kroppen. På gymmet cyklar jag också som alternativträning för löpning. Styrketräningen är kul. Cyklingen är skittråkig. Men nu har jag beställt ett par skidor istället - så nu hoppas jag för första gången i livet att snön blir liggande till april.

Ett inflammerat hälsenefäste hindrar mig från att springa ordentligt sedan ett halvår tillbaka, annars hade jag bara gjort det och styrketränat.

Mina svaga ”delar” i kroppen, ska det vara - inte ”selar”.
 
Tränar inte på gym, tränar inte överhuvudtaget.
Jag får motion då jag promenerar till och från jobbet (förutom nu på vintern, då åker jag buss) och genom ridningen.
 
Inte längre, gjorde det för ett antal år sedan men nu kan jag inte motivera mig att lägga tid på det.
Går runt milen varje dag och har egen häst som hålls i tävlingskondition.
När det blir bättre väder ska jag börja springa igen för konditionens skull.
Springer jag nu blir jag sjuk direkt. Har tydligen klena luftrör och orkar inte ha halsfluss jämt 😂
 
Jag är obekväm med fysiska aktiviteter så att andra ser. Har försökt gå på gympa men har taskig koordination. Men eftersom jag verkligen borde bli lite starkare och stabilare i kroppen tränar jag pilates hemma. Jag försöker också att gå 10 000 steg per dag vilket kan vara svårt eftersom jag har ett stillasittande jobb. Många kvällar kan jag tvinga ut mig själv vid tiotiden för att gå ett varv för att åtminstone komma i närheten av önskvärt stegantal, men det är svårt när trottoarerna är isgator. När jag bodde i Täby kunde det hända att jag vid sånt här väder åkte ner till Täby centrum och gick runt bara för att få röra på mig.
 
Men om man rör sig tillräckligt i vardagen så behöver inte träningen tillföra lika mycket som om man har ett stillasittande jobb och bor i en liten lägenhet?
@em-pirre verkar ha en väldigt aktiv vardag, så hon använder kroppen mycket. Då kanske inte träning tillför lika mycket?

Det beror ju på skulle jag säga. Nu när jag har ett stillasittande jobb så behöver jag träningen ännu mer för att bra. Men även på den tiden när jag skötte stall med 50+ hästar och red 6-7 h per dag så behövde jag träna för att överhuvudtaget orka med jobbet och inte bli snedbelastad av all mockning. Tränade då bål, axlar, rygg och löpning.
 
Jag började träna på gym för ett par månader sedan. Har en mycket aktiv vardag i övrigt, men tycker att gymmet ger en starkare, friskare och snyggare kropp.
 
Ja, jag tränar på gym ibland. Det går i perioder utifrån mitt liv, bor på gård, 3 barn samt har hund så tiden att åka till stan finns inte alltid eftersom livet är aktivt ändå. Tränar dock hemma flera dagar i veckan med styrketräning, yoga, stretch, promenader och allt som hör ett gårdsliv till. Var underbart i somras att träna ute i kvällssolen :love:
 
Det beror ju på skulle jag säga. Nu när jag har ett stillasittande jobb så behöver jag träningen ännu mer för att bra. Men även på den tiden när jag skötte stall med 50+ hästar och red 6-7 h per dag så behövde jag träna för att överhuvudtaget orka med jobbet och inte bli snedbelastad av all mockning. Tränade då bål, axlar, rygg och löpning.
Absolut, då hade du ju ett extremt krävande jobb! Jag tänkte mer att man hade ett jobb där man inte sitter stilla och en aktiv vardag, det KAN räcka. Men träning är ju sällan skadligt om man gör det med måtta. :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Vill köpa trådlösa hörlurar och ha till träningen. Har aldrig haft trådlösa hörlurar tidigare. Tränar på gym och använder oftast en tom...
Svar
13
· Visningar
781
Senast: Zebban
·
Kropp & Själ Ja jag vet det är corona, men har nu varit utan gym i drygt 1 år pga detta och nu klarar inte kroppen det mer. Tränade ca 1 år och...
Svar
2
· Visningar
400
Senast: MikaTela
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 243
Senast: Enya
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Det har tidigare föreslagits att man kan slå ihop Allmänt och Fritid. Min tanke med denna omröstning är att se vad några av er användare...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
11 745
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp