Träna upp ryggen

Kiwifrukt

Trådstartare
I augusti -09 tog jag ett halvblodsto på foder. Hon har inte ridits mycket de senaste åren då ägaren haft både jobb, graviditet, småbarn och en unghäst som upptagit tid. När jag fick hem henne var hon därför inte i lysande skick, men vi bantade ner henne samt red igång henne sakta och efter två månader började man se resultat.

Det var då det som inte fick hända hände. Hon skadade senan när hon busade i hagen, så hela november-december hade hon boxvila. Alla, jag menar verkligen ALLA, muskler försvann då. Lagom till att hon skulle igång igen kom snön, och eftersom vi varken har ridhus eller möjlighet att ta oss till paddock i vinterväglag kunde hon bara gå i hagen ytterligare två månader.

Nu har hon varit "igång" i ca. två månader. Tömkörning och longering först, sen lite, lite försiktig ridning, men hon bygger inte musklerna i ryggen i den utsträckning jag skulle vilja önska. Tänkte höra lite med er här inne om någon har något tips på vad man kan göra?

Hon går i hagen varje dag mellan 7-21/22, en stor kuperad hage. Hon äter 12 kg hö/dag, 1 liter kornkross, 1 dl mineraler och 2 dl soja. P.g.a. en gammal skada i ett bakben måste hon ha minst två vilodagar i veckan, resterande tiden försöker jag longera henne två gånger i veckan, rida två och tömköra en. Hon är fin i hullet, så det är "bara" musklerna som fattas. Jag vet att det tar tid att bygga upp en häst igen som varit helt avställd, men vill bara ha lite tips på vägen.

Sv: Träna upp ryggen

Jag ger mina e-vitamin.

Mitt ena sto hade stått o skrotat i en hage i lite över två år när jag köpte henne. Tog ett nästan år innan man såg synliga ryggmuskler på henne.

Men de kom :)
Var bara envis o käpa vidare, så kommer belöningen..

Lycka till!!

Sv: Träna upp ryggen

Tänk på att det inte är ryggen som bär, det är magen! :)
Sen blir det per automatik att de samverkar, att ryggen får lite gratisträning och bättre filéer för sadeln att ligga på om man tränar magen.

Skritt är mycket bra som styrketräning, och gärna varierat - varierat underlag, terräng, kanske lite skrittbommar på banan, upp- och nedförsbackar. Tänk på att sakta skritt (där hästen så att säga har kontroll på steget) i en nedförsbacke är bättre magmuskel-träning än att bränna på i en uppförsbacke.

Sen kan man öka på allteftersom man känner att hästen börjar bli starkare. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: bobbbo
·
Kropp & Själ Jag har nyss fyllt 50 och tycker att min mage har tappat formen helt,. Jag har svårt att dra in den över huvud taget. Har sen tidigare...
2
Svar
21
· Visningar
1 798
Senast: Stinaelin
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
869
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama