Träna upp konditionen

Z

Zab

Hoppas detta ligger någorlunda rätt nu :)
Jag tävlar inte distans och har faktiskt inga planer på det heller, men gissar vilt på att ni har bäst koll på hur jag ska lägga upp träningen :)

Jag vill få Crows kondition/uthållighet så bra som möjligt, för långa härliga turer i skogen med både lite fart och så klart även lugnt tempo. Men jag vill inte riskera att gå för fort fram, konditionen stärks ju snabbare än muskler och senor.

Så tips på hur jag ska gå tillväga, och hur vet jag att han är redo att öka tempot/längden?

Han är vbl travare med rätt normal/låg hobby häst kondis, inte varit riden så väldigt länge och arbetat mest i skritt och nu senaste månaden tölt/trav, börjat nosa på galoppen nu också. Jag får hem honom i januari och då hoppas/tror vi att galoppen ska sitta rätt säkert.

Han stressar/skyndar sig lite i skritten och ''älgar iväg'' speciellt i skogen, vi jobbar på det och kommer framåt hela tiden (med längre och längre lugna skrittsträckor och kortare tid mellan traven och att han lugnar ner sig och länger sig i fri form) men det kanske är bra att veta att skritten inte är så mycket vila för honom som kanske för den ''normala'' hästen, inte just för tillfället iaf. men snart nog ska den vara lugn och trevlig :)

Jag har inte alls bråttom utan vill göra rätt från början, men hoppas väl på ett par längre turer i skogen med fika och så i sommar.

Hur tycker ni att jag ska lägga upp träningen när han kommer hem? Vad ska jag tänka på och vilka fällor ska jag undvika?

Skulle vara jätteglad för trevliga och civileserade svar. De som tycker att jag är en idiot kan iallafall säga det på ett konstruktivt sätt :P Jag vet en hel del om muskler, ben etc men har aldrig haft fullt ansvar för igångsättning och utveckling av en häst, så därför ber jag om tips :) Naturligtvis har jag tränare m. fl. att fråga också.

Sv: Träna upp konditionen

Är hästen travtränad tidigare och hur gammal är hästen?

Han är 6 år och inte startad eller snabbjobbad. De säger att han har varit tränad men jag vet inte hur mycket eller hur seriöst. Han köptes som 5 åring av mig och har mestadels gått i hage den första tiden eftersom jag skadade mig. Senaste månaderna har han ridits nästan varje dag i skritt, och den senaste månaden (och en halv kanske) i tölt/trav. Som sagt börjat nosa på galoppen :)
Mycket arbete nerlagt på att få bärighet och ridhäst rörelser.

Travhästar (hästar öht som är avlade att gå fort) har i regel rätt bra grundkondition. Min donna gick från att vara trött efter 1½timmes provridning till att gå hyfsat långa turer fort på ett par månader (efter att hon slutat testa mig).

I Frankrike tränas många distanshästar i massor av snabb skritt (ett par timmars turer) och sen är det mer eller mindre tävling. Skritten är ur träningssynpunkt ofta underskattad :idea:
Klättra i skogen (utanför stigarna :p) ger en hel del, tycker jag.
Viktigast är att variera träning, tempo, underlag. Lagom av allt är bäst.

Börja med att träna hållbarhet och muskler, kondisen kommer med det ;)

Senast ändrad:

Jo, det är ju just det jag är rädd för; att han ska orka mer än kroppen klarar eftersom han har det i generna och är en pigg liten sak :) Jag vill ju inte stå där om två tre år med en häst som har dåliga leder och senor bara för att jag lät honom springa på för mycket..

Jag tycker du verkar vara på helt rätt väg! Jag har just nu tre ridtravare. En till låns (fantastiskt fin) och två egna ston. Båda stona gick på banan när jag köpte dem. Det har tagit två år av metodisk träning för att få den ena att fatta galopp på rätt sätt. Dvs inte pysa iväg i fyrsprång. Och fortfarande återstår h galopp att träna vidare på. Den andra hade lättare för sig, men är nu skadad och ska skrittas i ett år. Så jag kommer att få en bra bild av det franska sättet att träna distanshäst på:-) Hon är dessutom halvfransk så 2010, då jäklar ses vi på distansbanorna.

Tack, skönt att jag inte är helt fel ute :)

Jag har sett det hända, på nära håll..

..men jag syftade mer på att eftersom de har bra grundkondition så är de rel. lättränade ;)

Men gäller det även med styrkan i ben och senor?

om man tar det lugnt så. Fokus på hållbarhetsträning, olika underlag och varierad träning.

Usch..jag är sämst så att säga vad jag menar :rofl: ..

Det är ju just ''hållbarhetsträning'' och så jag vill ha tips på- x) Kondition och styrka med hållbarhet :P

hhehe, det är lungt, trevligt att läsa ialla fall ;)

Hej gå in och läs mitt inlägg under tråden "Träning hur många dagar i veckan" /jessica

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 335
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 180

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka