Träna upp kondis och muskler

Mirre

Trådstartare
ska börja sätta igång min kbl travare nu.
Nån som har nåt bra tips hur jag ska träna upp kondis och muskler?
Har en bra backe och klättra i men problemet är att det brukar gå fort nerför :crazy: Tror ändå han har rätt bra grundkondis och helt omusklad är han ju inte. Även om han tappat en del, mest över ryggen och i bak

Sv: Träna upp kondis och muskler

Finns massor av gamla trådar om sånt här, använd sökfunktionen! :)

Zindy16 skrev:
Har en bra backe och klättra i men problemet är att det brukar gå fort nerför :crazy: Tror ändå han har rätt bra grundkondis och helt omusklad är han ju inte. Även om han tappat en del, mest över ryggen och i bak

Hej hej.
Du har inte skrivit så mycket om ålder och bakgrund på din häst.
Har en kallblodstravare själv som jag köpte som två-åring förra året.
Då var hon i princip helt otränad. När jag sätter igång framförallt unghästar så tränar jag dom en ca en halvtimme varannan dag. Ökar på foderststen vartefter med ganska energirikt foder så att dom inte ska bli trötta under passet. Då är det en halvtimme i trav som jag så småningom ökar till körning 5 dagar i veckan vartefter man märker att hästen orkar. Vanligtvis inom en period på 1- 1 1/2 månad. Men det är ju väldigt inviduellt från häst till häst. Men jag tränar mina hästar ganska hårt men inte trötta. Så det rådet jag kan ge dig är att träna upp hästen efter dennes förmåga, varken mer lr mindre. Back träningen ska du kanske vänta med till den har byggt upp en fin rygg muskulatur så den orkar jobba på rätt sätt. Men annars är back träning det ultimata. Pappa börjar träna tidigt i backe och hans hästar har ofta ont i ryggen och länden. Jag väntar ca 5-6 månader innan jag börjar med den sortens träning och har inga såna problem med mina hästar. Kör så mycket på rakt spår i början tills dom byggt upp muskler och kontition.

Najtan Tabac/ The trotting horse :angel:

Han blir 9 i april. endast startad provlopp som tvååring, sen riden lite western tror jag och en del dressyr (eller dressyr enligt förra äg men det kan ju diskuteras :smirk: ) låt säga att han blivt felriden rätt länge så är delvis därför jag inte ridit honom sen i juli. bara jobbat från marken. Oki jo kommer vänta med backen tills han orkar jobba på rätt sätt

går det fort nerför så träna halter och igångsättningar i nedförsbacken, uppför också såklart...jättebra träning. Börja i mindre backar om han ej är riktigt tränad f.t...

Om han har en bra grundkondis och är lite dressyrriden så har du kommit en bra bit på väg.

Backar kan du vänta lite med.

Kan hästen gå i rätt form?

Det du kan göra är att låta hästen jobba i lite intervall när du rider den.
Rider du ut så låt inte hästen gå som den vill, utan arbeta honom lite även där. Rid fram honom lite grann och jobba honom i formen ca. 5 minuter, låt han sedan gå friare men dock balanserat. Efter 15 minuter så gör du likadant igen.
Att rida på olika underlag är oxå nyttigt, även skogsterräng där han får lyfta sina fötter lite mer.

Arbeta honom först i skritt och befäst formen där innan du går vidare till traven. Ju mer balanserad han är i skritten desto lättare blir det för honom i traven.

I galoppen ska du inte kräva något alls utan låt han försöka hitta sig själv så mycket som möjligt där.
När du känner att formen även är befäst i traven då först ska du börja med att jobba honom i galoppen. Ju bättre trav desto bättre galopp.

Om man jobbar hästen då och då även om man bara är ute på en nöjestur så är det nyttig träning för ryggmusklerna.

Konditionen kommer allteftersom han får muskler och längre skrittturer med travinslag är nyttigt.

Lycka Till
Lakrits

Klättring är bra träning. Jobba med gummisnodd så hästens huvud tvingas ner är bra. Då jobbar hästen med ryggen .

Zindy16 skrev:

hej jag rider ett kallblod som inte såg så fin ut för några månader sen men nu är hon musklad och fin ja va mest ute och klättrade i upp försbackar och tränade halter och sånt sen skrittade jag mycket och övad galopp fattningar ute ersom hon inte kunde galoppera då.. många tror att traven är en krävande gångart men så är det inte utan då pendlar hästen bara med benen .. så det är bättre att skritta ocg galoppera långa sträckor med tempo växlingar.. lycka till med hästen din:D

Gummisnodd skulle jag INTE använda.
Den är bara till för att hjälpa en ovan ryttare.
Hästen hjälper den inte över huvud taget, snarare tvärtom.

maxibusig skrev:
Klättring är bra träning. Jobba med gummisnodd så hästens huvud tvingas ner är bra. Då jobbar hästen med ryggen .

"Jobba med gummisnodd så hästens huvud tvingas ner är bra. Då jobbar hästen med ryggen". Nej det gör den inte :crazy:. Det är rena motsatsen, nertvingat huvud ger ingen rygg. Sökning framåt-nedåt ska komma naturligt!

Bort med snodden tycker jag. Ge långa tyglar i backar och terräng och låt honom själv söka sig framåt-nedåt och se var han sätter hovarna!

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 836
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 661
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama