Träna upp hela hästen

L

LittleLi

Hejsan!
Jag vill träna upp hela min ponny, så jag undrar om ni vet några bra övningar som bygger upp:

Hästens:
Hals
Rygg
Rumpa
Bakben
Framben
Bog

Någon som har några bra övningar?

Alltså typ en övning som bygger upp halsen, en övning som bygger upp rumpan osv...

Sv: Träna upp hela hästen

Tack. Men de var inte ett sådant svar jag ville ha.
Jag ville ha några övningar som stärker rumpa,
några övningar som stärker ryggen,
några som stärker bakbenen and so on.

Men de jag mest vill ha reda på just nu är hur man stärker bogen, frambenen och halsen, eftersom jag inte hittat någon tråd som har skrivit om det.

det finns nog inget sätt att träna bog och framben utan att träna resten av hästen.
Varför vill du träna just dessa muskler? att träna varierat som du fått som svar och träna allt samtidigt är väl perfekt? ;)

Men jag vill ha olika ÖVNINGAR som man kan göra.

Vet att studshoppning och ridning i kuperad terräng är superbra för hästarnas ryggar:laugh:

Bommar och cavaletti är jättebra övningar. Öva inte för länge i taget bara för det är riktigt jobbigt för hästen, särskilt om du har lite höjd på cavalettina. Sen är halvhalter bra då det får hästen att lägga mer tyngd på rumpan och ta i mer med bakdelen.

Bra foder och vila är också mycket viktigt när man ska bygga upp muskler!

Lycka till!

Tack. Men de var inte ett sådant svar jag ville ha.
Jag ville ha några övningar som stärker rumpa,
några övningar som stärker ryggen,
några som stärker bakbenen and so on.

Men de jag mest vill ha reda på just nu är hur man stärker bogen, frambenen och halsen, eftersom jag inte hittat någon tråd som har skrivit om det.

Jag fasthåller fortfarande vid mitt förgående svar. En häst tränar man på bästa sätt genom att rida varierande övningar på varierande underlag varvat med vila.

Att rida ut i skog och mark bygger upp hela hästen.
ex. uppförs backar tränar rygg, bakben mest

För att göra bog, hals och rygg elastiska och smidiga så är gymnastik hoppning bra., små studs hinder är mycket bra! får även med bakbenen också.

Att skritta i bra tempo stärker hela hästen och ger även kondition. Även intervall träning är bra för kodis och hjärta!

Skänkelvikningar, volter, serpentiner osv gör hästen smidig och lösgjord. En riktigt lösgjord häst arbetar med rygg och bakben samt rumpa/mage,..

Men det alldra bästa tipset jag kan ge dig är att ha så varierad träning så möjligt varvat med vila. Ett annat bra tips är att rida ut mycket i skog och mark, det bygger framför allt muskler och kondis.

För att bygga upp bogar osv är bommar bra, enligt min veterinär. Bommar på rakt spår, böjt spår, upphöjda, på marken. Och vad gäller halsen så tror jag att denkommer, bara du rider hästenpå tygeln så den jobbar upp hela kroppen. Finns en bra blogg för detta som jag tyvärr inte får länka till. Googla "ridövningar" eller ngt liknande.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 832
Senast: Rosett
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
960
Senast: igbest
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
705
Senast: Ajda
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 571
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar