Träna upp hästen med viktskydd...

M

M_Q

Har en häst som ganska nyligen kom upp från tyskland som har svårt att sätta muskler på bakdelen och rör sig lite stelt bak i början av passen. Det är en 6-åring och vet. rekomenderade att träna upp henne med vikter bak. Har aldrig användt de förut så nu undrar jag hur pass långsamt man ska gå fram och vilken vikt man ska börja på? Ska de användas dagligen eller endast ett visst antal ggr/v? Hästen är under igångsättning nu, nyligen börjat trava igen, och funderar på om man kan börja lite smått redan från början?
Har sett att dom spec. viktdamaskerna är ganska dyra så funderar på om jag kan använda mina halvhöga viktskydd som jag annars har till tävling? Dessa har fickor på båda sidor av benet så man kan få en jämn fördelning, plus att jag har 2 par så dubbla vikter finns att plocka i sen till slut om det nu skulle behövas.
Kommer inte ihåg exakt vad dom väger, kommer självklart väga dom innan om jag börjar använda dom, men tror dom ligger på 400g paret med enkla vikter (är dock inte säker, kan vara helt ute o cykla).

Någon som har erfarenhet utav detta och kan hjälpa mig igång?

Sv: Träna upp hästen med viktskydd...

Att börja träna med vikter är mycket lurigt. Vet man inte vad man sysslar med så är risken för skador stor.

I början så har man bara på dom några minuter åt gången för att sedan öka.

Frågan är om det inte är bättre att klättra i backar, skritta i vatten, rida i högt gräs och liknade.

Mvh

Tora

Jag håller på att träna upp mitt sto med vikter efter en skada.
Har köpt vikter som finns på typ intersport, till människor (har för mig att dom vägde 1,5 kg).

Började med ca: 10 min skrittpromenad, sedan la vi till lite bommar. Nu rider jag henne i trav med upphöjda bommar med vikterna, ca: 10-15 min ett par ggr i veckan. Har märkt skillnad på henne så nu hoppas jag bara att veterinären är lika posetiv när vi ska tillbaka. Har snart hållt på med vikterna i 7 veckor. Då inte dagligen.

Jag tror oxå att det kan vara lurigt med vikter.

Jag har själv använt fot-handledsvikter vid power-walks men jag känner ju själv hela tiden hur det känns.

Hästen har ju inte den möjligheten...

Jag har aldrig användt mig av det men det låter inte som en bra idé.
Först och främst behöver väl hästen träna upp sig för att orka bära sig själv innan man ger den mer tyngd.
Men som sagt...jag har ingen erfarenhet alls av sådant.

Jag är också skeptisk till att använda vikter i början vid igångsättningen. Om man överför från träning av människor så vet jag att man alltid ska börja att bara använda sin egen kroppsvikt. T ex knäböj. Tränaren ansåg att man endast skulle ha ett kvastskaft på axlarna för att få rätt kroppsställning och inte lägga på vikter förrän lårmusklerna orkade lyfta den egna kroppen. Vikter på 1,5 kg låter för mig väldigt mycket. Jag hade nog tagit rådet att rida i backar och skogen i skritt till du varit hos veterinären nästa gång och därefter rådfrågat denne. Fråga en tränare efter övningar för att stärka bakdelen är också ett tips. Men jag ska tillägga att jag har ingen erfarenhet av vikter, brukar inte islandshästar gå med sådana?

jag har använt vikter under mycket korta tider, det är inte så många som har så stor kunskap om dem men ta kontakt men galoppstall, de är de som jag upplevt ha mest erfarenhet.

Vad jag fick lära mig är dock några så tips

1. man skulle aldrig överskrida 800 g/ ben kan låta fjantig på 600 kg häst men att ha vikter sliter väldigt mycket på senor och ligament.

2. Ska vänjas in under mycket lång tid och väldigt försiktigt.

3. Inte användas under långa perioder i sträck, just för att senor och ligament inte ska över ansträngas.

Detta är bara några tips, detta kom från ett galoppstall och är ju inget facit men det var vad de sa till mig. Jag måste dock erkänna att backträning, djupsnö på vintern eller högt gräs på sommaren ger minst lika mycket. Tycker inte att jag fick någon super effekt av vikterna. Men jag är ju bara en glad amatör också :laugh:

Liknande trådar

Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 059
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
15
· Visningar
1 640
Senast: Imperiet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?