M
M_Q
Har en häst som ganska nyligen kom upp från tyskland som har svårt att sätta muskler på bakdelen och rör sig lite stelt bak i början av passen. Det är en 6-åring och vet. rekomenderade att träna upp henne med vikter bak. Har aldrig användt de förut så nu undrar jag hur pass långsamt man ska gå fram och vilken vikt man ska börja på? Ska de användas dagligen eller endast ett visst antal ggr/v? Hästen är under igångsättning nu, nyligen börjat trava igen, och funderar på om man kan börja lite smått redan från början?
Har sett att dom spec. viktdamaskerna är ganska dyra så funderar på om jag kan använda mina halvhöga viktskydd som jag annars har till tävling? Dessa har fickor på båda sidor av benet så man kan få en jämn fördelning, plus att jag har 2 par så dubbla vikter finns att plocka i sen till slut om det nu skulle behövas.
Kommer inte ihåg exakt vad dom väger, kommer självklart väga dom innan om jag börjar använda dom, men tror dom ligger på 400g paret med enkla vikter (är dock inte säker, kan vara helt ute o cykla).
Någon som har erfarenhet utav detta och kan hjälpa mig igång?
Har sett att dom spec. viktdamaskerna är ganska dyra så funderar på om jag kan använda mina halvhöga viktskydd som jag annars har till tävling? Dessa har fickor på båda sidor av benet så man kan få en jämn fördelning, plus att jag har 2 par så dubbla vikter finns att plocka i sen till slut om det nu skulle behövas.
Kommer inte ihåg exakt vad dom väger, kommer självklart väga dom innan om jag börjar använda dom, men tror dom ligger på 400g paret med enkla vikter (är dock inte säker, kan vara helt ute o cykla).
Någon som har erfarenhet utav detta och kan hjälpa mig igång?