Träna upp galoppen? HJÄLP

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare ChampagneSupernova
  • Startdatum Startdatum
C

ChampagneSupernova

Heej alla Buk.are :)
Jag är medryttare på en varmblodsvallack som är 12 år.
Han har startat trav man varit ridhäst dom senaste 8 åren.
Han är superduktig på det mesta, skänkelvikningar, gå i form osv, men galoppen har han lite svårt med.. Han har svårt för att galoppera rent på t.ex. banan eller på en volt utan måste galoppera på rak sträcka i rätt så hög fart, annars blir det lätt korsgalopp..

Har ni några tips på hur man kan träna upp detta?

Jätte tacksam för svar!!

Sv: Träna upp galoppen? HJÄLP

Jag har själv tränat upp min "travare" ordentligt nu under vintern just med galoppen. Och nu har det äntligen lossnat en del.
Jag gör så nu att jag fattar galopp från skritt på raktspår, galoppera en långsida bryt av till skritt igen och sen gör en ny fattning när man kommer på rakt spår igen, för att stärka galoppen så han kan börja samla ihop sig mer.
Innan dess har jag fattat galoppen på böjt spår och sen gått in på volt, galoppera ett varv, bryta av till skritt igen och gör ny fattning på böjt spår. För att han skulle lära sig galoppskänkeln och sen för att han inte skulle galoppera så fort.

Det bästa är att du försöka träna honom på volt. För på raksträcka blir det mer att han rusar iväg eftersom han inte kan samla sig ännu.
Funkar det verkligen inte på volt så kan jag rekomendera det jag gör med mig nu. Fatta från skritt på raktspår och galoppera en långsida eller så fort du känner att han rusar iväg för mycket, bryt av och sen gör en ny fattning.

Jag är tyvärr inte den bästa på att förklara men jag hoppas du förstår ändå =)

Lycka till!:)

Hej=) Vad jag har gjort för att stärka min hästs galopp är: Träna mkt på att fatta galopp och kanske galoppera 2 galoppsprång sen sakta av sen fatta igen de stärker jätte bra,och hoppa studs och jag har även klättrat mycket med min häst och de har hjälp jätte mycket med hennes galopp.

Hoppas att de var någon hjälp för dig =) och lycka till!

Har själv ett varmblod som jag har ridit in och utbildat, med mycket bra resultat. Det jag gjorde för att stärka hennes galopp var att klättra mycket (ur bra för musklerna) och sedan träna galoppen ute i skogen (intervaller), i början måste det få gå lite utav bara farten och på en ridbana blir det lätt att man sitter och håller i hästen så att den inte kan arbeta fullt ut med kroppen. Så träna galopp ute i naturen =) och sedan bomarbete i skrittt och trav på banan. Sedan när du känner att hästen börjar bli starkare i sina gångarter kan du börja med galopp på bana och köra mycket fattningar och avsaktningar :banana:

Volter och böjda spår sliter mycket på hästar och framförallt på en otränad häst. Var lite försiktig med dom tills du känner att hästen orkar bära sig lite bättre i galoppen: Ni får inte ut något av att rusa runt på en volt och ligga ner i kurvorna =)

Hej! Jag har lite samma problem. Min foderhäst är lite stelare i höger varv och i galopp på volter så orkar han inte alltid rikitigt runt ordentligt och det blir lätt galopp med framben och trav med bakbenen. Jag har jobbat honom först när jag börjar rida på raka och enkla spår sen efter hand gör jag några stora volter som jag sedan krymper ner efter några varv. Detta för att han ska bära upp sig ordentligt. Mycket avsaktning och framåtdrivning om vartannat för att han ska vara sysselsatt hela tiden.
Håller med Sacramento om att rida massor i skogen!!! Jätte bra med galopp på långa raksträckor och klättring!!!
Sj rider jag 5ggr i veckan varav oftast 4 ibland 3 i skogen!

Eftersom du bara är medryttare kan en god idé vara att prata med hästens ägare om hur hon tränar hästen, vad hon anser om dina idéer och hur hon anser att hästen ska tränas.
Hade min medryttare skrivit en tråd på buke om min häst och sen lyssnat på alla förslag en del bra andra mindre bra så hade denne nedryttare vart utan medryttarhäst tmligen omgående.

Medryttare innebär att man får sköta och ta hand om hästen någon/några dagar i veckan, inte hitta på träningsupplägg osv.

Om hästen inte ens kan galoppera rent utan travar med bakbenen så undrar jag varför i heölvete du rider små volter. Stärk upp hästen i skritt och trav. Lösgör hästen i skritt och trav. Öppnor och slutor är sträkande övningar. Fatta galopp, bryt av efter ett fåtal steg. Att galoppera fort rakt fram eller volter med dålig kvalité ger absolut ingenting!

Oj här var vi baggiga minsann

Fast jag håller faktiskt med Polly_Mulle. Jag hade blivit skitförbannad om jag haft en medryttare som lagt ut tråd på Buke och frågat hur hon skulle träna upp galoppen på min häst. Kanske mycket för att han helt enkelt inte är helt redo ännu för galoppen och jag har en plan hur den ska jobbas fram. Nä fråga ägaren i första hand om man bara är medryttare tycker jag

Nej, bara trött på att 18 trådar om dagen handlar om hur folk ska träna sina medryttarhästar, de trådarna är minst lika vanliga som de där folk frågar om råd för egna hästar. Är man medryttare så frågar man först ägaren vad den har för plan. Vill och får man sedan träna lite efter eget huvud så anlitar man en tränare - lämpligen någon som ägaren godkänner eller rekommenderar så att man inte sitter ich rider sönder någon annans häst.§

Eftersom du bara är medryttare kan en god idé vara att prata med hästens ägare om hur hon tränar hästen, vad hon anser om dina idéer och hur hon anser att hästen ska tränas.
Hade min medryttare skrivit en tråd på buke om min häst och sen lyssnat på alla förslag en del bra andra mindre bra så hade denne nedryttare vart utan medryttarhäst tmligen omgående.

Medryttare innebär att man får sköta och ta hand om hästen någon/några dagar i veckan, inte hitta på träningsupplägg osv.

Jag vet inte vad ditt problem är?
Jag har pratat med ägaren och vi har kommit överrens om att jag ska sköta hans träning eftersom att hon är mer en hobbyryttare och rider/skrittar bara ut.
Snälla ta reda på fakta innan du anklagar folk.

Nej, bara trött på att 18 trådar om dagen handlar om hur folk ska träna sina medryttarhästar, de trådarna är minst lika vanliga som de där folk frågar om råd för egna hästar. Är man medryttare så frågar man först ägaren vad den har för plan. Vill och får man sedan träna lite efter eget huvud så anlitar man en tränare - lämpligen någon som ägaren godkänner eller rekommenderar så att man inte sitter ich rider sönder någon annans häst.§

Vadå att jag rider sönder min medryttarhäst!?
Han är det finaste jag vet om jag skulle ALDRIG i livet rida honom för hårt eller rida sönder honom, inte någon häst för den delen.
Jag vet inte vad du råkat ut för eftersom du har så negativa tankar om medryttare som rider sönder sina hästar men SLUTA ANKLAGA MIG FÖR ATT RIDA SÖNDER HÄSTEN NÄR DU INTE VET ETT JÄVLA SKIT OM VAD JAG GÖR MED HONOM!!! JAG OCH ÄGAREN HAR KOMMIT ÖVERRES SÅ SLUTA GNÄLL

TACK SÅ JÄTTE MYCKET NI ANDRA som kommit med hjälp! Jag ska börja med att rida ut i skogen och klättra mycket för att bygga upp muskler och sedan börja lite som ni sagt.
Tack igen! ni e guldvärda! :)

Vad du tar åt dig?

Jag skrev inte att DU red sönder din medryttarhäst. Jag har aldrig fått min häst sönderriden eller annat heller då jag sköter hans träning själv och är extremt noga med vem som får rida honom och när/var/hur. Har dock sett på nära håll gång efter annan hur medryttare till framförallt just varmblodstravare ska sitta och "träna" och "lära" sina medryttarhstar både det ena och det andra. Ofta på ofräscha hästar med okunniga ägare.
Jag har dock ingenstans skrivit att just du tillhör den kategorin. Hade du skrivit någon endaste rad eller liten kommentar om att du med ägarens tillstånd/medgivande/samarbete försöker förbättra hstens galopp så hade jag skrivit hela annorlunda.

Orkar hästen inte galoppera i ett lugnt tempo på ridbanan efter åtta år som ridhäst så skulle jag påstå att hästen antingen har en väldigt taskig exteriör som gör det svårt för den att hålla balansen i galopp tex ordentligt överbyggd och framtung eller så går hästen inte i en stärkande bra arbetsform utan böjer bara fint på halsen utan att aktivera rygg och bakben.
Prio ett är alltid att lära hästen förstå vad du vill - i detta fallet se till att hästen är helt säker i fattningarna och kan fatta galopp utan att stressa. När hästen förstår och gör bra fattningar så galopperar man med kvalitet ett fåtal steg och bryter av innan galoppen blir kass. Hästen ska vara avslappnad innan fattningen, under fattningen, efter fattningen, i avsaktningen och efter avsaktningen. Fattningar stärker, dålig galopp förstör. Innan galopparbete påbörjas så bör hästen vara välriden i skritt och trav, lösgjord, smidig och lyhörd för hjälperna och framförallt avslappnad dvs inte stressa. Öppnor och slutor är stärkande rörelser. Fattningar ur skritt är stärkande och kan fungera bra om hästen har svårt att få rena fattningar ur trav.

Det finns en hel del hästägare som tycker annorlunda. Jag har haft två hästägare som överlåtit den biten till mig så det är inte alls ovanligt.

Ok, trodde inte att det var så vanligt och visst kan det vara bra om ägaren själv saknar kunskap och erfarenhet men jag trodde/tror inte at de är majoritet. Vad jag reagerade mest på i denna tråden var att ägaren inte nämndes alls och (med risk att bli lynchad) det kändes inte riktigt som att trådskaparen har kunskap och erfarenhet nog att utbilda/utveckla hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 940
Senast: tuaphua
·
Islandshäst Jag har flera gånger stött på tränare där galopp inte tycks existera i deras träning, eller bara om man tränat många gånger. För mig...
Svar
11
· Visningar
2 370
Senast: Lo_
·
Dressyr Nu behöver jag hjälp från er mycket rutinerade utbildare typ @tuaphua, @mooi, @fio etc då både jag och min tränare (även unghästdito)...
2
Svar
23
· Visningar
2 823
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar