Träna upp en sjuåring igen

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare annica23
  • Startdatum Startdatum
A

annica23

Hej hej
Jag har köpt en travare på sju år.
Har låtit han gå på bete nu i tre månader bara för att låta vila upp sig pga av att han var inte i så bra skick,glanslös päls m.m.
Börjar bli fin nu.
Jag tänkte börja ridträna han tre ggr i veckan,korta galoppintervaller.
Problemet är att han inte galopperar.oavsett vad jag gör så travar han bara,nån som har en ide?
Sen efter någon månad ska han börja få gå jobb framför vagn.

Sv: Träna upp en sjuåring igen

Jag började i vintras med en 6 åring så här:
Skrittade en sväng varje dag i början ett par veckor. (Han var inte inriden innan )
Började sedan lägga in travpass som jag succesivt ökade och red varannan dag.
Började köra efter en månad och joggade en slinga på 1,2 mil 3 ggr i veckan och har ökat det till 2 mil och en fortkörning (intervaller) 3 dagar i veckan fram till kvalet.

Efter kvalet har god återhämtning 90 i puls direkt efter loppet och 64 slag efter 7 min så kör vi ett snabbjobb, en långkörning och en ridtur i veckan däremellan går han i stor hage.

Min kille är hingst och håller kondisen bra i hagen (springer mycket)
Jag skyndar alltid långsamt (lärt mig av distansritten) och är noga med att starta upp långsamt för att senor och ligament skall hålla hela vägen.
Klättrar när jag har tillfälle och håller koll på pulsen så återhämtningen är bra och att jag arbetar i bra arbetspuls hela tiden !
Lycka Till !
PS Du kommer få lika många olika metoder som svar eftersom alla arbetar helt olika oftast. det jag kan tycka är att ofta har travfolk så bråttom att få igång hästarna vilket är förståligt eftersom i travet är tid pengar.
Jag som har mina hästar hemma som hobby lider inte lika mycket av det som en som har hästen i proffsträning.
ANG galoppen testa att klättra för min kommer galoppen naturligt då i branta backar !

Hej. jag har oxå köpt en sjuåring och har haft henne i en månad nu (vad tiden går fort). Vi började efter fem dagar och jag rider henne mellan 4-6 dagar i veckan. i början så red jag korta, enkla turer i skritt. Nu har jag uttökat och rider varierade turer, långa och korta. Jag varvar in trav och galopp (bugar och bockar till den förra ägaren som lärt min häst detta). och är mkt noggrann med att värma upp i skritt och avsluta med skritt. Jag har tagit med henne in till banan en gång på en månad och det gick super, körde 4km i ganska högt tempo (inte mitt val, hästen var mkt pigg vilket är förståligt då hon fått skritta i fyra veckor ;) ) och hon hade en puls på 85 direkt efter och normalpuls efter 7 minuter. jag skyndar långsamt, tjänar inget på att ha bråttom och då min häst är jätte stor så behöver hon längre uppbyggnadstid för att kroppen ska kunna byggas upp och hänga med. lycka till med din nya häst :D

Tack för svaren:)
Ska bli så kul och sätta igång han:):)

ge honom god tid,mycket mycket mycket långsamjobb,så fixar det sig säkert.:smirk:

Ja han ska få tid på sig:smirk:

Fick reda på idag att jag ska jobba åt en tränare i sommar o kan ta med mig hästen dit.:)
Han har ju stått nu i snart två månader,ätit upp sig.
Jag har ju ett hum om hur jag ska börja med han,lungt o så men har nån någe tips på hur jag ska lägga upp träningen för jag kan vara för försiktig,vill inte ta ut han.
Han gick sitt senaste lopp i april.
Ska få gå ute dygnet runt nu utan bete.
Tacksam för alla svar:)

Regel nr 1 LYSSNA ALDRIG PÅ ANDRA :D

Det finns så många självutnämnda mini proffs på travbanorna... Låt allt ta sin tid, titta o lyssna på andra men andvänd sunt förnuft... Dvs dröj lite innan du praktiserar sånt som kan ge oönskaderesultat!

Så till sist, Lycka till!!! ;)

jah har en 9 åring nu som jag fick när han va sju och jag vet precis hur det är fast han är passhäst me, detär hemskt och få han attt galoppera, rent ut sagt omöjligt men jag gjorde så att jag ställde honom i en kurva ibörjan av en brant backe.
han galopperade hela vägen upp tog lång tid innan han fattade det hela så gör som de andra säger ta god tid på dig och stressa inte hästen då blir bara allt fel..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 544
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 214
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Sirap
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 096
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar