Träna upp avståndsbedömningen

Wembley

Trådstartare
Jag vill gärna ha tips på bra övningar för att träna upp egna ögat vad gäller avståndsbedömning/taxering i hoppningen. Har efter löshoppning konstaterat att min häst har lite svårt att taxera på egen hand och jag behöver bli bättre på att hjälpa honom.

Har varit bortskämd med ett halvblod som varit duktig på att taxera själv tidigare.

Vi hoppar även för tränare, men lite egna nya bra övningar vore finfint att få tips om! :)

Sv: Träna upp avståndsbedömningen

Sätter ett avtryck för att komma ihåg tråden!

Bestäm en punkt med ögat och försök att rida så bra du kan mot den.

Annars är det bara att mängdtrna.
Du kan t.ex lägga en vanlig eller upphöjd bom på ett voltspår och bara sitta och galoppera, då är det ju inte superviktigt att man kommer 100 rätt jämt.

De flesta har ganska bra avståndsbedömning, bara du tar dig tid och inte stressar upp dig! Då är det lätt att man blir 'blind'.
Sitt och vänta på hindret, varken bromsa eller gasa förns du vet vad du ska göra.

Lycka till! :D

Japp, där hästen ska lämna marken har man en pappersbit på sidan, inte mitt framför hindret, men på sidan.

Japp, där hästen ska lämna marken har man en pappersbit på sidan, inte mitt framför hindret, men på sidan.

Hmm...i oförsig en smart idé men undrar om inte TS är som jag och skulle behöva hjälp FRAM till hindret också så man får in känslan? Jag brukar lägga galoppbommar framför för att själv kunna sitta och "känna in" känslan för hur det ska vara.

Kanske kan fortsätta den övningen med att plocka bort bom för bom och till slut bara ha din pappersbit!:idea:

Hmm...i oförsig en smart idé men undrar om inte TS är som jag och skulle behöva hjälp FRAM till hindret också så man får in känslan? Jag brukar lägga galoppbommar framför för att själv kunna sitta och "känna in" känslan för hur det ska vara.

Kanske kan fortsätta den övningen med att plocka bort bom för bom och till slut bara ha din pappersbit!:idea:

Jo, jag är precis som dig, behöver hjälp fram till hindret :) Smart idé med galoppbommar och pappersbit :idea:

Tack för alla tips :bow: Tar gärna emot fler och om någon vet bra böcker eller länkar till övningar :)

Det är bara att träna, träna och träna. Dessto mer man rider över bommar och hoppar dessto mer naturligt kommer det. Sätt upp ett litet kryss på en volt och rid på det för att träna tajming och att hålla en jämn bra galopp just för den övningen och höjden.

Hoppa mkt små hinder och rid över mkt bommar för att inte slita på hästen men ändå träna dig själv.

Och tänk på att inget göra förrän du ser, utan håll samma rytm hela vägen mot hindret tills du ser, du kommer se, och så smånigom tidigare och tidigare.

En lång häst som man rider iväg kan aldrig länga sig om man ser att det behövs i de sista galoppsprången och en kort häst kan aldrig bli kortare, just därför viktigt att hålla en jämn avvägd galopp, då har du både alternativen att korta eller länga om du behöver.

Tack, tack. Kommer antagligen att börja hoppa för en ny tränare också för att få hoppa på en större bana än 20 x 40 och som förhoppningsvis ger lite nya idéer/tankegångar vad gäller bl a avståndsbedömning :)

Klassiskt tips är bommar med 19 m avstånd och sen träna på att rida med givet antal galoppsprång emellan - från 4 till så många du kan få in.

Mitt bästa tips är:

tänk inte för mycket. Låt hindret komma emot i lugn och ro.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Lady_S
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur