Träna trav...

A

annax

Min isis har börjat bli lite väl oren i traven trots försök att trava på lång tygel och i halvlätt sits...

tänkte därför ta till lite bommar som hjälp...men hur långt avstånd ska det vara mellan bommarna i trav/skritt? :confused:

Någon som har andra bra tips för att få fram en riktigt fin trav? (hästen är välskolad och har fin trav men "tappat" den efter längre viloperiod, men hon är nu musklad och borde klara traven...)

Skogsstigarna är för leriga och hala för att öva trav på just nu...

Sv: Träna trav...

Heej !

Mitt förslag skulle ha varit att trava i skogen, men som du sa är det rätt lerigt nu :smirk: Avståndet mellan bommarna varierar från häst till häst, eftersom alla har olika steg, så man får "mäta" sig fram med ögonmått, det är väll det enklaste :) snart får vi hoppas att snön kommer, då är det bara ut o trava i snö, perfekt träning :D

Jag tycker att det är ganska bra att träna trav med bommar, som en del av träningen.

Avståndet beror inte bara på hästens storlek osv, det beror ju också på tempot.
Mitt tips är att löslongera eller liknande, och testa på olika avstånd. Då kan du se själv hur det fungerar och vilka avstånd som passar bäst.
Annars är det ganska bra att ha någon med när du rider över bommar första gången, som kan ändra avstånd, så att du kan känna efter vilka avstånd som känns bäst.

Jag tycker att longering, med eller utan inspänningstyglar också är effektiv travträning, det har i alla fall funkat bra på mina :)

Min valack var väldigt ostabil i traven innan, jag kunde inte röra mig i sadeln i trav förrän han slog upp i tölt. Red man i paddock så travade han långsidorna sen upp i tölt på kortsidorna. Han orkade inte bära sig. Kanske det är samma problem med din häst?
Vad jag gjorde var att bara trava egentligen, satte lite högre krav på honom i traven och töltade inte lika mycket längre. Men sen får man ju inte glömma bort den ena gångarten före den andra.
Kämpa på! Jag lovar, det lossnar igen! :)

Tack för alla tips!! Ska försöka mig på både löslongering över bommar och trav i skogen (trav i skogen har fungerat förut :) men det är lite jobbigt när det är så lerigt och halt...men det fryser väl på nu får man hoppas...:banana:

har funderat på det där med "bärigheten"...det här med att hon tappar traven går från vecka till vecka och jag tror det beror lite på hur man tränar henne. De veckor jag inte tränar så mkt trav så märks det direkt. Så fort man "tvingar" henne att trava över bommar/ på skogsstigar så funkar det, och då kan vi bitvis få till en riktigt fin trav...

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 728
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej! Jag är nybörjare när det gäller hästar (är 27 år) och när jag har ridit, speciellt i trav, så tappar jag balansen samt att jag...
Svar
13
· Visningar
1 676

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka