Träna till start

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Finery
  • Startdatum Startdatum
F

Finery

Hej!
Jag har en travare på 6 år som skall starta nu i höst, hon har en bra grund men jag vill nu börja vässa henne inför start och undrar hur ni då tränar, hur många gånger i veckan osv? Vet att det är indviduellt för varje häst, men lite tips kanske man kan få. Är nämligen min första "storhäst" även om jag kört ponny sen jag var 8a och kört provlopp med stor häst och tagit b tränarlicensen. Men man blir ju aldrig fulllärd och jag är väldigt intresserad av hur folk tränar, efter att ha lyssnat på både stig h johansson och dom i samma klass och amatörer så hör man att det är väldigt olika :)

man måste ju pröva sej fram till rätt modell :)

Sv: Träna till start

ena hästen går intervaller på rakbanan hemma ibland, annars går de bara sakta hemma och åker in till banan 1-2 gånger i veckan och kör fort.

Rakbana ca var 4:e dag och ett lite vassare rundbanejobb var 14:e dag då nöjer jag mig med 25-tempo och sen en vettig avslutning - lite beroende på häst hur lång den blir, mellan 300 och 700 m. men aldrig så att man får "soppatorsk".

Där jag har jobbat så tränas hästarna i klätterbacke, 4-hjulsvagn/tryck, galopprepor i backe med djupare underlag uppsuttet och körs på träningsväg i skogen på strax över 2 km lång enkel väg med raka sträckor där man kan köra snabb- och distansjobb. De tränar 3 gånger i veckan sommartid (normala träningsdagar är mån+ons+fre) + startar och de går aldrig inne på banan förutom vid start. Vilar varannan dag och lör+sön. Nu kan det såklart bli att de tränar olika dagar beroende på när de startar, dagen innan start "slaggas" dom vilket innebär att de går en enklare sväng i galoppbacken eller framför vagn så de får upp pulsen och rensar ur slaggprodukter ur musklerna och likaså dagen efter start.

Hästarna som ska premas/kvalas som 2/3 åring åker in på banan ett tag innan och gör ett jobb där för att se sig omkring.

Det är väl inte direkt någon skillnad på strax innan start egentligen här.

Liknande trådar

Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: a1agnlju
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 830
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka