Träna till smala muskler

Jamtland

Trådstartare
Jag har en shettis som jag har börjat träna igång för trav senare i år. Hon är väldigt grov och rätt fet. Jag vill ju för det första ha ner henne en smula i vikt, men hon är fet på ett så konstigt vis.

Hon har en rejäl hingstnacke (fettdepå), en rejäl hals och lite hängmage. Men över revbenen är hon absolut inte fet, revbenen känns tydligt och ligger precis under skinnet ( syns dock inte). Hon har en rund bak, men fast, inte "fetdallrig".

Jag vill träna henne till att bli mer slimmad, och min tanke då är att jag måste träna "långt och långsamt" med henne. Just nu skrittas hon en timme varannan dag samt någon dag i veckan så får hon gå ett lätt trav jobb. Är jag rätt ute om jag ökar träningsrundan (succassivt) upp till två timmar, varav ca en timma e och trettio minuter är skritt och resten en långsam jogg?

Jag vet att många anser att man inte behöver träna shettisar så mycket, men hon tycker om att vara ute och jobba och jag har ju tiden, så varför inte. Hon borde ju för det första gå ihop sej mer samt bli mer slimmad i musklerna eller?

Jenny

som du förklarar att hon ser ut så verkar det som att hon har för lite proteiner i maten...då blir dom bukiga och revbenen känns...det är krångligt när dom blir såpass överviktiga med träningen, så man inte tränar sönder dom pga övervikten :crazy:...kan du inte ta henne på släp efter nån annan, eller som handhäst till att börja med?

Hon tränas mycket försiktigt, skritten tränas "för hand" ( så matte också får motion) och traven tränas som släphäst efter mästertravaren Lorten som ju lärt sej jogga i shettistempo.

Nu blir det en foderfråga, men en kort en så jag hoppas det går bra ändå. Jag har läst foderlära för häst, men det är några år sedan och jag har ingen aning om var jag har pappren. Proteinrika foder är?
Just nu får hon havre och betfor samt ett bra hösilage (har inte värdena här, men kan nog fixa dom.) Vad är det jag ska öka?

Jenny

Börja med att plocka fram värdena på ditt hösilage.
Vad du ska lägga till beror HELT på detta.

Sen ställer du övriga foderfrågor där de ska vara... ;)

För att få mitt russ i fin kondition och vackert slimmad. körde jag en mil om dagen i långsam trav, med ett avbrott
på 5 minuter för skritt paus. (sen skrittade jag honom både före och efter naturligtvis).

Han blev jättefin.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 539
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 730
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 074
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama