Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
låt henne vara mammaledig tills fölet är avvant eller åtminstone tills stoet tydligt visar att hon är less på fölet...Tack för era svar. När ska man sätta igång dem efter fölningen?
Självklart är väl detta oxå individuellt, men så man har något att gå efter
Om man har en häst som inte blir stressad av tävlingsplats (lokal dressyrtävling är inte precis ett kaos utan lugna tillställningar) så ser jag inte något problem att tävla. Men detta är förstås olika från häst till häst. Med min är det inget konstigare att rida en liten L:B hemifrån än att köra till skogen och rida där. Kan tillägga att jag alltid bara rider en klass, så det blir aldrig långa dagar ståendes i släpet.
Tack för era svar. När ska man sätta igång dem efter fölningen?
Självklart är väl detta oxå individuellt, men så man har något att gå efter
Jag förstår att du inte har träffat på något avelssto som ger ALLT hon har och lite till åt sitt föl, dvs de riktigt bra avelsstona. Hon behöver inte vara svårfödd i vanliga fall för att falla ur ordentligt när hon ger di, trots både bra bete och massor med tillskott. Jag har även shetlandsponnyer som är svåra att hålla i bra hull när de ger di och de är knappast särskilt svårfödda utan föl vid sidan...inte speciellt svårt, bete och lusern, men givetvis kan man inte ha en svårfödd häst då, man får ju se till individen. Jag personligen kanske inte skulle avla på en svårfödd individ dock.
den ridningen jag kommer göra på min märr kommer till 90% bestå av skritt och därmed inte kräva så mkt energi, när fölis är 4 månader kommer jag antagligen skritta 2-3 timmar/dag beroende på hur beroende de är av varann och sådant (tex fölis hull), men jag har inga problem med att sära dem i dagsläget iaf så antagligen blir det inget problem framöver heller.
att rida betyder inte att träna stenhård dressyr eller intervallträna varje dag.
Jag förstår att du inte har träffat på något avelssto som ger ALLT hon har och lite till åt sitt föl, dvs de riktigt bra avelsstona. Hon behöver inte vara svårfödd i vanliga fall för att falla ur ordentligt när hon ger di, trots både bra bete och massor med tillskott. Jag har även shetlandsponnyer som är svåra att hålla i bra hull när de ger di och de är knappast särskilt svårfödda utan föl vid sidan...
Bara smittoisken skulle få mig att avstå.
Bara smittoisken skulle få mig att avstå.