träna skänkelvikning?

H

Hairspray

Hur gör man för att lära en häst att gå skänkelvikning?
Ej tillgång till ridhus. Paddock kan ja gå till.

Sv: träna skänkelvikning?

Lär hästen gå undan för tryck/skänkel, först från marken sen från ryggen. Rid in mot ett hörn (alltså längs fyrkanten bara vanligt.), ställ, gör halvhalt, flytta lite. Gå sen över till hörnlinje och rid mellan C och E, först några steg framåt, sen flytta ett par steg. Sen massor beröm!

Rid snett mot staketet. När du är nästan framme och hästen vill böja huvudet för att gå in längs staketet, gör du en kramning i stakettygeln så att du både bromsar den sidan (andra bogen får inte åka ut för det) och hindrar huvudet från att byta riktning. Samtidigt trycker du till på samma sida (den som är mot staketet) med skänkeln så att du "puttar" hästen ett snett steg åt sidan längs staketet istället för in på spåret. Ta bara ett steg varje gång och se till att du övar det så att det flyter bra. När det funkar åt båda hållen (gör bara några gånger varje pass och börja med ett och ta det andra hållet några dagar senare) går du över till att göra det i trav och få det att flyta där. Testa dig fram till lagom sned linje mot staketet, det får inte bli för mycket så att det blir hackigt men absolut inte för lite heller. Hästen ska vara tvungen att kliva över snett med benen. Testa sedan att göra det med hästens kropp och huvud riktad snett bort från staketet (svårare men en bra koll på att du växlar lagom av både broms, framåt och åt sidan), enklast genom att få hästen att ta ett steg skänkelvikning innan ni lämnar spåret in i en volt eller en serpentin. Lägg sedan till ett steg till osv. Testa gärna utan häst, olika tvärningar, längs böjt eller rakt spår etc. Ger en rätt bra idé om vad man är ute efter när man sedan sitter på hästen! Enstaka steg ofta ofta tycker jag ger en väldigt bra förberedelse för flera steg sedan och hästen hinner inte spänna sig och gå emot utan kan vara förvånad i nästa steg när det redan är klart.

Kom ihåg också att du måste hitta rätt tempo, hästen får inte böja sig i kroppen och "rinna iväg" längs staketet genom att böja kroppen åt något håll, hela kroppen måste vara rak till att börja med. Så småningom leker du med att böja nacken (men inte halsen) åt olika håll (oftast har man nacken böjd från det håll man ska till, men det är bra att kunna vrida hästens huvud åt vilket håll som helst. Börja åt det lättaste hållet men tänk på att det är din sits som avgör hur mycket hästen flyttar framdelen, inte tyglarna. Det heter ju skänkelvikning, inte tygelvikning.)

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 130
Senast: tuaphua
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 245
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hejsan! Jag ska hyra ponny från Skällsta ryttarcenter och undrar om ni har några tips på övningar jag kan göra eller saker jag kan...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: EquusCaty
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En till synes enkel övning, men i vardagsträningen kan skänkelvikning på volt göra stor nytta. C-tränare Helena Reje vägleder genom...
Svar
0
· Visningar
325
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023