Träna sig själv...

S

Stopek

börjar bli lite äldre och märker att inte alla muskler koms åt vid ridningen (och leder blir skörare). Tänkte höra om någon kan ge tips hur jag skall komma åt passiva muskler med olika styrkeövningar. Framförallt om det är någon som vet om det finns några studier på just det här med vad som behöver kompletteras i träning till ridningen. Kanske någon trevlig bok med övningar, eller hemsida. Eller så kanske ni är duktiga på att beskriva.
Jag styrketränar sporadiskt alla muskler på gym, men det är svårt att hinna få någon regelbunden tid till det, när man skall träna hästar med. Prioriteringen blir ju familj, hästar och sedan egen träning. Så några övningar som bara fokuserar på det saknade som man kan göra dagligen hemma är det jag är ute efter mest.
Hälsning Maja

Sv: Träna sig själv...

Yoga! Man blir smidig och stark, tränar både muskler och balans och andning, mycket bra för ridningen! Jag börjar också bli mer liksidig (svagare i vänster sida, som hästen) Jag har köpt en DVD och gör programmet hemma när jag har tid, hinner ju aldrig gå på nåt pass. Det blir ca 2-3 gånger i veckan. Det finns DVD och video med olika nivåer och yogaformer att köpa i tex sportaffärer. Om du aldrig gjort Yoga föreslår jag att du börjar med nybörjarnivån.Jag gör poweryoga och rekommenderar det verkligen!

Yoga är ju alltid intressant. Fast mina fördomar säger mig att man då inte tränar muskelstyrka. Hur är det med det, berätta? För yoga låter verkligen intressant.
Hälsning Maja

I poweryoga rör man sig nästan hela tiden, vissa serier har rejält högt tempo. Och det stärker hela kroppen, ja jag vågar nog säga att man får muskler av det. Jag har fått börja använda muskler som jag inte varit bekant med på mycket, mycket länge... :smirk: Men sen skiljer sig yogaformerna åt mycket. Hathayoga är tex mycket mer stillsam, ashtangayoga är riktig hardcore, poweryoga bygger på ashtangayoga men är lite enklare. Tja, hoppas du vill prova, jag är som du märker helt såld och en tjej i mitt stall håller också på (obs! hennes helt egna idé!) och hon säger att hon inte trodde hon kunde bli så biten på nåt annat än hästar.

Precis det råd jag också skulle ge, power yoga passar nog ypperligt till ridning, dels styrkan men också balansen och smidigheten!!
Magdalena.

Jag gillar också poweryoga och brukar köra det på gymmet. Dessutom har jag köpt en pilates-DVD som man kan köra hemma de dagar man inte hinner gå till gymmet. Med pilates koncentrerar man sig mest på core-muskulaturen, och den är ju viktig vid ridning. Jag brukar köra hela kroppen på gymmet också när jag hinner med men jag tror det viktigaste när man rider är mage/rygg så man får stöd för kotpelaren och bra balans.

Var har du köpt DVD:en?

Jag behöver också tränar mer, dessutom har jag en del "exteriöra brister" som gör att jag måste träna hela tiden och sjukgymnastik är så tråkigt... :-/

/Camilla

Jga har köpt den på Stadium (249kr), men det finns nog att köpa i nästan alla sportaffärer. Den som jag har är producerad av Casall. Jag går hos en sjukgymnast också för att rätta til en snedhet i ryggen (för att jag ska belasta hästen jämnt), och hon brukar rekommendera träning med en sk pilatesboll/gymboll för att öva upp stabiliteten i muskulaturen.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
775
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 234
Senast: Lavinia
·
A
Ridning Jag rider en ung (5 år) häst av travarras (ej körd i trav) 1 - 2 ggr i veckan, mest "på kul" och för att ägaren inte har tid att rida...
Svar
6
· Visningar
2 704
Senast: Annnor
·
Distans Hej alla! Hoppas ni vill hjälpa mig lite inom denna gren då jag är rättså grön. Det är så att jag har en 10åring Islandshäst som jag...
Svar
9
· Visningar
2 228
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka