träna säkerhet hos ryttare

panzy

Trådstartare
syrran börjar bli rädd för sin ponny, ingen förstår egentligen varför...

visst han har blivit mycket piggare på sista tiden (pga ökad kondis osv) men absolut inte farlig eller dum...

Nån som har tips på hur man kan göra för att öva upp hennes säkerhet som ryttare??

Sv: träna säkerhet hos ryttare

Första steget är nog att faktist reda ut vad hon är rädd för om det går. En viss respekt för hästar/ridning kan vara sund, men ren rädsla är inte bra.

Har det hänt någonting på senaste tiden ni kan ta fasta på som att hon har ramlat av, blivit trampad på foten i stallet, haft en kompis som blivit sparkad, läst i tidningen om någon svår hästolycka etc.

Annars kan ni kanske konsekvent en tid framöver rida under väldigt kontrollerad former. Typ inhägnad ridbana med mjukt underlag och alltid någon person som hon litar på som är närvarande. Om det går bra så arbeta vidare därifrån.

Bara några tankar.

Sv: träna säkerhet hos ryttare

Jag började bli rädd i somras o det hjälpte mig att rida lite för instruktör. Hon tvingade mig att göra saker jag inte gjort själv, bla rida i ökat tempo.

Jag fick även skön peppning här på Buke:bow::bow::bow: o jobbade med mig själv o utmanade min rädsla o vipps en dag så var magknipen borta!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 443
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 007
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 187
Senast: Juli0a
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 133
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama