"Träna" riktigt ung häst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sthlm23
  • Startdatum Startdatum
S

sthlm23

\"Träna\" riktigt ung häst

Jag visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden men jag provar här.

Om man har en häst ålder 0-3 år (halvblod), finns det något lämpligt sätt att "träna" den för framtida belastning av ryttare? Jag menar ju såklart inte att unghästen inte ska få vara unghäst och vila mycket och så, men man vill ju ändå försäkra sig om att den blir så hållbar som möjligt i framtiden. För mig känns det helt ologiskt att bara börja rida in en häst "hux-flux" utan att successivt bygga upp hästens egna styrka och balans först, utan ryttare på ryggen.

Hur gör ni? Låter ni dem sköta detta själva på lösdrift eller gör ni något mer?

Re: \"Träna\" riktigt ung häst

Kuperade hagar och jämnåriga kompisar att busa med. Lösdrift på vintern. Den träning jag gör med mina i unga år handlar mest om att vänja vid olika saker inte så mycket belastande träning. Jag tror unghästen sköter det bäst själv med rätt förutsättningar.
Piggy

Du har helt rätt - hästens belastning ska ökas succesivt under hela uppväxten.

Viktigast är ju stora kuperade hagar och många kompisar att busa med, då byggs kroppen upp på rätt sätt.

Sen börjar man sakta med lite löshoppning, tömkörning, longering, promenader osv tills den dag då hästen är mogen för sadel och ryttare korta stunder. :)

Det finns en bok som är skriven av veterinär Charlie Lindberg, tror den heter Unghästar, den är mycket mycket bra! Den kan jag starkt rekomendera!

/C

Sen börjar man sakta med lite löshoppning, tömkörning, longering, promenader osv tills den dag då hästen är mogen för sadel och ryttare korta stunder

Misstänker att det är väldigt individuellt men när ungefär skulle vara en lämplig ålder att börja "träna" den och vad börjar man med? Tömkörning är jag själv intresserad av (men kan alldeles för lite om det för att ge mig in på det själv). Kan man gå tömkörningskurs med en riktigt ung häst? Jag vill ju verkligen inte pressa på den kunskap den inte kan ta till sig. Men tömkörning är väl knappast det första man gör ändå, så.

Obs, jag har ingen unghäst nu själv, men det ligger i pipelinen om vi säger så.

Tack för tipset om boken! :)

Men kuperade hagar och kompisar ser jag nästan som självklart för en sund häst. Det är väl ändå en väldig skillnad på belastning med ryttare än utan, och därför känns det som om man skulle behöva träna den för kommande arbete innan den rids in.

Det viktigaste är att tänka på att de inte kan koncentrera sig så långa stunder när de är små.

En tränare sa någon gång att en 1-åring kan man sysselsätta i 10 min, en 2-åring 20 min osv. Det är något man bör tänka på.

Min lilla hade bett i munnen när hon var 1 år. Mest för att prova tränset. Sen började vi gå ut och gå korta promenader med grimman över tränset. Vi hade innan det gått korta promenader i grimma och grimskaft så hon funkade att leda.

På vintern innan hon blev två fick hon åka och "löshoppa" ett par gånger. Egentligen mera åka transport-träning samt att springa i ridhuset och busa över bommar. Jag kan ha longerat henne någon gång under våren som 2-åring.

På hösten som 2-åring (hon har alltid gått på stora unghästbeten melan maj-sept) började jag nog longera lite mer samt fick hjälp med tömkörning. Hon fick även prova att gå promenader med sadeln på.

Under vintern sen satt jag på henne för första gången och sedan så har det bara blivit mer och mer av allt! Idag är hon fem! :)

Det viktigaste är att som sagt var göra allt korta stunder, inte flera dagar på raken och att vara mycket uppmärksam på växtperioder. En unghäst är sällan bråkig, är det något som strular är det bättre att sluta och ge ett par dagars- ett par veckors vila så funkar det nästan alltid sen.

Köp boken som sagt var! Ovärderlig!

unghasten.jpg

Unghästar

Jag tror faktiskt att rörelse i kuperad terräng är det som bäst bygger upp häskroppen för framtida belastning.

Att bära upp en ryttare handlar ju mycket om balans - och ju mer bus, skutt och backar den är van vid desto bättre kroppskontroll och muskulatur. Sen själva grejen med att bära runt på oss är ju ändå nytt den dag vi sitter på dem första gången...

När du tömkörde, var du paddock då eller ute i markerna? Innan du hängde över första gången, hade hon haft någon annan vikt på sig förutom sadeln då? Funderar på om det kan vara vettigt med (mycket lätta!) vikter för att liksom styrketräna lite, innan ryttaren kommer. Det är ju ändå 60kg "rakt på".

Tömkörde i ridhus enbart. Jag är inte tillräckligt duktig för att göra det ute. Jag tycker det funkat lika bra att gå ut och gå någon gång ibland för att hon ska lära sig stanna osv. Alla de signalerna kunde hon ju sedan när jag började rida.

Nej nej, du behöver inte hålla på att trixa med några vikter eller något. Sadeln är fullt tillräcklig innan du sitter upp. Och första tiden sitter du ju bara korta stunder! Det handlar ju om en häst på kanske 600 kg så vikten är ingen fara!

Många gånger tränar man ju upp hästars problemryggar bättre utan sadel och ryttare än med sadel & ryttare...

Tack för svar! Jag har så mycket funderingar kring det här, är hemskt mån om att den häst det nu blir ska bli så stark och säker på foten som möjligt, och så välbalanserad det bara går (det vill väl alla, men ändå verkar det som om de flesta gör på samma sätt när de ska rida in en häst, men det är ändå bara ett fåtal av hästarna som blir så hållbara som ägarna ville från början = något bör man kanske göra annorlunda).

:D

Det dråpliga är att du kanske inte får en hållbar häst trots allt! Jag har gjort allt "enligt boken" men har ändå lyckats få en riktig otursfågel i denna häst.

Hon är som sagt var 5 nu och har hittills stått på boxvila 11 månader sammanlagt. Hon har haft ehrlichia, efterföljande kotledsinflammationer (då var hon 2,5), opererat hoven för hålvägg och stått på klinik i flera veckor osv osv osv. :p

Men förutsättningarna borde ju vara bättre för en häst som man bygger upp på rätt sätt. :)

Jag har dock haft unghästar som kommit ohanterade som 4-åringar som jag "ridit in" på någon månad och som sedan hållt många år...

Jag har nu bestämt mig för att det är ett lotteri att hålla på med hästar!

Nä, så mycket har jag också fattat! :rofl:

Hur tänkte du när du fick/köpte den riktigt unga du har, med tanke på stammen och så? Kollade du upp skador i "släkten". Kan man ens göra det? Om sto t ex är Elitpremierat, då kan det väl inte ha lämnat så många "trasiga" hästar, för det är väl vad avkommerna presterat som ligger till grund för hennes bedömning eller är jag helt ute och cyklar (förmodligen, jag kan ingenting om avel :o :angel:)?

Förlåt att jag frågetrakasserar förresten.

Ingen fara - jag "städar"! :angel:

Så jag svammlar gärna här istället. Sen tycker kanske inte alla som jag! :D

Jag hade jobbat i Tyskland en längre period plus haft en del hästar på in/tillridning när jag fick för mig att jag skulle köpa mig en fölunge som komplement till de två äldre tävlingshästarna jag hade.

Så hösten 99 började jag spana! Jag kollade kanske på ett 20-tal fölungar innan jag bestämde mig, och när jag tillsist bestämde mig så kände jag uppfödarna och stoet.Det såg jag som en trygghet.

Pappan (Landlord) är elipremierad och det innebär ju att hans avkommor presterat en del. Både de som är födda här och i Tyskland. Kan de gå de högsta klasserna så håller de ju för en del.

Hennes mamma hade gått 1,40 hoppning med tre olika ryttare och var aldrig skadad innan de tog bort henne när hon var 21. Bakåt sett i stammen är alla ston (iaf fyra led bakåt) AB-premierade.

Så jag tycker att jag hade rätt bra koll på vad jag köpte! :)

Men som sagt var - det blidde en liten otursfågel - som dock kan hoppa riktigt bra och är en pärla på alla sätt och vis! :love: (Men dyr...)

En kompis till mig är dock benhård när hon väljer hingst - hon väljer bara hingstar som själva gått minst en säsong 1,60 eller lika högt internationellt. Alltså inga yngre hingstar eller hingstar som bara verkat i aveln... Just för att hingsten ska ha visat att hans egen kropp höll så att säga.

Jaså du "städar", jamen så bra då gör det ju inget om jag stör, haha! :D Själv "jobbar" jag.. :angel:

Jo, jag kommer antagligen kolla upp stammen så noga det går. Men är det så då eller, att ett sto bli premierad efter vad avkommorna presterar?

Och vad menas egentligen med "dyrt" i fölsammanhang? 50 000 eller mer, eller pratar vi 100 000 kronors klassen. Hjälp isåfall.. :crazy: Jag hade väl tänkt mig nånstans runt 40-60 tusen (flexibelt), ålder runt 1-3 år. Har dock inte helt hundra kolla på vad man kan tänkas få för den summan.

Är på "jakt" (ganska snart) efter en bättre allroundhäst. Säkert helt unikt i hästköparsammahang..

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 121
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 340
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
5 058
Senast: AW
·
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 734
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka