Träna passage?!

mik

Trådstartare
I dag satt jag och tittade på en dressyrträning för en i Sverige välkänd dressyrtränare/ryttare. Ekipaget i fråga skulle träna på passage, vilket hästen kunde. För att få den att ta hörgre benlyft med frambenen gick tränaren på sidan och knackade med skaftet på ett dressyrspö på framsidan av framknäna i takt.

Nu till frågan, varför petade/slog han ovanpå framknäna, jag tycker att det känns som om hästen då snabbare skulle vilja sätta ned benet, inte lyfta det högre??:confused:

Borde det inte ge mer effekt om man petade på baksidan av framknät (om man nu ska göra det alls...), så att hästen lyfte ifrån "petet"?!

Ni som rider på den här nivån, hur gör ni och era tränare?

Hoppryttar som bara undrar....

MVH MIK

Sv: Träna passage?!

Det låter som att tvinga ner benet igen i.o.m att peta på översidan....hur reagerade hästen då ? Vart det en effekt ?

Vad jag vet kan man träna med ett belöningssystem när hästen träffar en träpinne med benet och ger då en godis så hästen förstår att belöningen kommer när pinnen träffas och kan på detta sätt höja pinnen allteftersom ...

Tror att det är Kyra som tränar så....verkar vara mer logiskt med en possetiv träning och inte korrigera med obehag.

Vad jag vet kan man träna med ett belöningssystem när hästen träffar en träpinne med benet och ger då en godis så hästen förstår att belöningen kommer när pinnen träffas och kan på detta sätt höja pinnen allteftersom ...

Tror att det är Kyra som tränar så....verkar vara mer logiskt med en possetiv träning och inte korrigera med obehag.

Så har jag lärt min häst, mycket beröm när framknät eller bakbenen (svårare bak) når spöt. (liten nackdel är på min pålle så förväntar han sig beröm även i stallgången utan spö)

Så har jag lärt min häst, mycket beröm när framknät eller bakbenen (svårare bak) når spöt. (liten nackdel är på min pålle så förväntar han sig beröm även i stallgången utan spö)

Hur klarar den balansen när benen kommer högre upp ? Blir lätt att ett ben bara kommer högre och att det diagonala benet halkar efter....

Tänker på min när vi började träna detta....han drog upp ett ben så högt att den inte fanns tid eller balans att hinna med dom andra benen.....såg väldigt roligt ut :D

Är du säker på att den skulle högre med knäna?

För mig låter det mera som att den ska bli rappare i lyftet om man petar med spöet på knäna.

Kyras metod är att peta med spöet på utsidan av frambenet, ovan för knäet, på sidan alltså.
Man börjar från marken, så hästen lyfter benet när den känner "petet".

Det gör att man kan använda exakt samma metod om man sitter i sadeln, man når till sidan av frambenet med dressyrspöet, och när hästen sedan vet vad som begärs av den så kommer den att lyfta benet högre vid petet.

Jag har sett Kyra live arbeta med denna metod.

Men det måste väll finnas en risk att man stör takten eftersom man bara kan inverka ett utav de diagonala benen .... att ett ben kommer högre och hinner inte sättas ner samtidigt som de diagonala ?

Du som sett detta live...hur blev takten ?

Kan inte förstå varför man inte petar på bak istället:confused:

Då kommer ju fram att lyftas mer iom att den kanske sätter sig mer.

Verkar nog mer logiskt....men tycker inte om att korrigera med spö ö.h.t

Lätt att det blir stressande då kadensen, lyftet borde ha med styrkan att göra...tids nog kan man med att sätta mer energi få högre benlyft.

Tror att de som tränar med spö och då kanske speciellt i piaffen får robotliknande rörelse istället för den takt och energi som sig bör.

Senast ändrad:

Jag tror nog att ett pet på ovansidan kan trigga ett högre benlyft.
Inte så logiskt eg heller att en häst med vikter skulle lyfta högre.. (islandshästar) , men det gör dom ju.

Ett pet på undersidan skulle nog utlösa en vilja att dra ihop och ned benet för att skydda sig. Mottrycksreaktion.

Och det ser i mina ögon ut som att hästarna ibland har ett "inlärt" beteende med sina framben i passagen. Inte en naturlig följd av en bärig häst utan ett mekaniskt lyft pga att hästen lärt sig att man vill ha upp frambenen. Håller med om att det kanske inte är så bra...

Väl tajmat kan det nog ge mer spektakulär gång hos medelmåttig dressyrhäst. Kanske!?
bara det inte blir som hos häst som lärt sig spansk skritt för tidigt. Rent bensprattel med bakdelen låångt efter.

*kl*
Det är inte ovanligt. Hästar reagerar ofast med et högre lyft på "knacket* (vilket är fel, så hårt är det inte frågan om, f'låt, BÖR det inte vara frågan om, snarare snabb beröring).
Spansk skritt och trav lärs ofta in på det sättet tex, så det är inte ologiskt. Har man inte en riktigt bra och säker grundpassage kan man däremot få takt problem och problem bak.

Jag tycker det verkar vansinnigt faktist det är ju skittrist ibland när man ser hästar som är så väldigt ojämna i passagen, bättre med en inte så luftig passage men naturlig än en konstlad där hästen lyfter högre men ojämnt

Ryttaren sa iallafall att det kändes bättre. Hästen verkade inte få taktproblem. Min undran var bara varför. på framsidan.
Vad jag kunde förstå av diskussionen var det för att få den att lyfta högre och längre.

Hörde från någon annan att Kyra även använder sig av några sorters bjällror för att de då vibrerar vid rörelse och får hästen att lyfta bättre. Hon kunde då även höra takten. Ligger det någon sanning i det??
Låter i allafall som en trevligare metod.

Jag kan tycka att det är att ta en genväg i träningen...lyftet blir högre jö starkare hästen är och hur mycket energi, spänna bågen man nu vågar.

Min kan lätt bli övertempurerad om jag lägger för mycket krut....

Bjällrorna har jag inte hört talas om ?

Kan inte annat än hålla med.... Låter som cirkuskonster, inte dressyr. Och gissa om hästen kommer få öm bogmuskulatur om lyftet framtill inte beror på lägre bakdel men mekanisk lyftande av frambenen.... :crazy:

Vi tränar först på töm. Med spöet som en "taktpinne" på bakdelen om det behövs.
Nu gör vi det uppsuttet, men fokuserar först och främst på takt och bärighet. Min häst har inga stora frambensrörelser i några gångarter, men dom blir större i takt med att samlingsgraden och styrkan ökar.

Eller så kan man göra som en annan ryttare som jag såg rida gjorde:

1. Kör upp hästen med rumpan mot väggen.
2. Ge piaffkommando och piska samtidigt så stegen blir spänstiga.
3. Se till att "hålla kvar" hästen intill väggen så den drar i haserna i väggen varje gång den lyfter benen detta gör att hästen "sätter sig mkt bättre" i den s.k "piaffen":smirk:
4. Gör detta i 30 minuter så skall du se att hästen ger efter.
5. Avsluta med 10 minuters galopp. :cool:

Jag stod så här :eek::cry: när jag såg detta!

Eller så kan man göra som en annan ryttare som jag såg rida gjorde:

1. Kör upp hästen med rumpan mot väggen.
2. Ge piaffkommando och piska samtidigt så stegen blir spänstiga.
3. Se till att "hålla kvar" hästen intill väggen så den drar i haserna i väggen varje gång den lyfter benen detta gör att hästen "sätter sig mkt bättre" i den s.k "piaffen":smirk:
4. Gör detta i 30 minuter så skall du se att hästen ger efter.
5. Avsluta med 10 minuters galopp. :cool:

Jag stod så här :eek::cry: när jag såg detta!

:crazy: :cry:

Är du säker på att den skulle högre med knäna?

För mig låter det mera som att den ska bli rappare i lyftet om man petar med spöet på knäna.

Kyras metod är att peta med spöet på utsidan av frambenet, ovan för knäet, på sidan alltså.
Man börjar från marken, så hästen lyfter benet när den känner "petet".

Det gör att man kan använda exakt samma metod om man sitter i sadeln, man når till sidan av frambenet med dressyrspöet, och när hästen sedan vet vad som begärs av den så kommer den att lyfta benet högre vid petet.

Jag har sett Kyra live arbeta med denna metod.

men vad är skänkel hjälperna för passagen då ?
för någongång måste du ju lämna spöet utanför dressyrbanan

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka