Träna med vikter?

F

Fluffy

Är det en bra idé att träna en ung häst med hjälp av t ex vikt-boots?
Jag tänker att det kan öka muskel-träningen om man t ex inte har några backar att klättra i.
Jag tänker främst på att man kan ha vikter på när man promenerar hästen vid hand. (Den är inte inriden ännu, men är på g)

Bra idé eller usel?

Sv: Träna med vikter?

skulle aldrig lägga vikter på en unghäst i det stadiet. vikter lägger man för att maxa träningen/styrkan/uppbyggandet på tex fullblod i löp, dvs de maxpresterar redan och man vill toppa det ytterligare. På senare tid vet jag dock att vissa veterinärer rekommenderar viktboots på hästar som varit skadade och ska igång, tex som alternativ till klättring, men eftersom jag själv ej är veterinär är jag inte insatt i begränsningar och restriktioner runt det.

en oinriden unghäst vid hand bygger man upp mest naturligt via varierade promenader i skog, tömkörning osv. Tycker jag. Att lägga viktboots på känns forcerat i min värld - den kommer bygga upp sig naturligt och successivt på naturliga vägar. men jag kanske är konservativ.

Jag använder viktboots på min isis 280g. När jag gångartstränar honom. Jag tycker det är bra. Men man kanske inte ska ha det på allt för unga hästar...

tycker det ej ska annvändas på unga hästar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 367
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar