Jag har fått en säkert tokig idé och vill kolla med er om ni tänkt likadant, eller kanske t o m testat detta. Min valack är, efter en liten händelse förra året, inte helt säker i trafiken vid ridning vilket innebär att jag får gå med honom rätt långa sträckor för att komma till och från lämpligare ridvägar än vår 70-väg. Vi har i och för sig gjort stora framsteg men jag känner att jag hade behövt träna mer intensivt för att gå från nuvarande 95% säker till 100% igen. Har tyvärr inte någon hage nära vägen på icke betessäsong så det blir nu att jag kanske bara går ut till vägen och står vid/nära kanten en stund. När han hör en bil komma bakifrån gör han sig "beredd" genom att höja huvudet ocg bli spänd, och han vill ibland vända sig mot bilen för att se den. Funderar nu på att spela in återkommande, och olika typer av billjud, från asfalt och grusväg, för att sedan spela upp det när jag grejar med honom eller rider och tömkör. Han får ju då inget synintryck av någon bil, men kanske han lär sig koppla ljudet till andra saker än just bilar, eller förhoppningsvis helt nonchalera dem. Vad tror ni?