Träna med hjälp av ridning?

1563

Trådstartare
Vet inte vart jag skulle lägga denna tråden då det handlar om ridning men även träning i allmänhet. Jag skulle vilja tappa några kilo och samtidigt bygga muskler. Jag är en av dom få som tycker det är snyggt med lite armmuskler på tjejer t.ex. Skulle vilja ha en tränad kropp med muskler helt enkelt. Så min fråga är, kan man träna sig till detta med hjälp av ridning? Och en bra diet såklart. Har ridit och hanterat hästar i 13 år men har inte riktigt fått tips på någon bra "övning" på hästen. Det jag testat är att stå upp i galoppen länge. Det bränner ju som fan i vaderna.. Sen vet jag att man tränar hela kroppen när man rider men skulle vilja veta några "övningar" som t.ex den med vaderna. Har ni några tips? :-)
 
Sv: Träna med hjälp av ridning?

Enbart ridning kommer inte att ge dig det resultatet du önskar om du inte rider väldigt många hästar varje dag. Det du kan göra för att gå ner i vikt är att se över din kost och att röra dig mer. Vill du öka motionen i sällskap med hästen så är det bättre att tömköra och/eller springa/gå bredvid ett par gånger i veckan.

Bättre armmuskler kan du få genom att lyfta vattenhinkar. Eller erbjud dig att mocka alla boxar (om ni nu har många) i stallet istället för att gå till gymmet. :D
 
Sv: Träna med hjälp av ridning?

Det finns ju övningar som man kan göra med sin egna kroppsvikt tex. armhävningar, plankan, triceps övningar som man kan göra både hemma och i stallet =) Allt kan du hitta på både youtube och på google ;) Olga Rönnberg har en jättebra blogg och hon finns även på fejjan även om hon skriver mycket för mammagruppen så kan även vi som inte har barn lära oss av henne.
 
Sv: Träna med hjälp av ridning?

Säger som sagts innan, som träning för ett specifikt mål som viktnedgång, snygga muskler etc är inte ridningen i sig det effektivaste. Däremot stalljobbet runtikring är väldigt fysiskt och det ger ju mer träning, jag blev rätt så stark i armarna av att skotta 10 boxar per dag ;) Men få har ju tid att ägna sig åt det speciellt ofta, om man ska ha häst vid sidan av. En annan fördel med stallivet är ju att man är upptagen och sysselsatt, så man har inte mkt tid till att gå hemma och skåpäta. Det i sig är nog de viktigaste faktorerna vad gäller den viktnedgång jag kan ha upplevt av stall, inte effektiviteten i "träningspassen"
 
Sv: Träna med hjälp av ridning?

Man får inte bulliga muskler av att rida. Och tyvärr inte så snygg kropp heller eg..
Man får visserligen långsmala och rätt snygga muskler. Men man blir rakare i midjan av bålmusklerna man får, om man rider många hästar per dag.

Om man som jag då redan är lite klent byggd så blir man bara rakare. :P

De flesta som rider proffessionellt tränar annat för att orka rida på max. För ridningen i sig ger inte nog.

Jag löptränar och gör en del styrkeövningar utöver att jag promenerar massor offroad i skogen och i övrigt är väldigt aktiv.
 
Sv: Träna med hjälp av ridning?

Fast axlarna brukar vara rätt vältränade på folk som rider mycket, och rumpan. Förutom att man får lite taniga lår, så tycker jag nog ridning ger en rätt snygg fysik, om man tittar på hur elitryttare ser ut i kroppen.
 
Sv: Träna med hjälp av ridning?

Fast för att bli stark och få bullig muskulatur behöver man träna de musklerna och med rätt högt motstånd sas.

Nu rider jag ju dressyr. Men blir man stark i armar och axlar av det så får man ta i mer än man bör. Man ska ju ha väldigt lite i handen.

Och rumpan ska man inte spänna då man sitter ner och dressyrjobbar. Isf blir man spänd och skjuts ur sadeln.

Jag skulle gissa på att elitryttare de allra flesta tränar för att bli starka nog att rida bra.
För man måste vara mkt stark för att bli snabb nog. Och det blir man inte av ridningen.

Jag brukar försöka få egen träning genom att rida lätt ibland eller stå upp. Då kan man ju iaf få lite rumpträning och träna andra benmuskler än då man sitter.
Men armarna och axlarna blir svåra att träna utan att åsamka hästen smärta.
För ser du till att spänna armen så blir det effekter i hästens mun om du håller i tygeln.

Däremot blir man hyfsat snygg i axlarna av att mocka, bära vatten och hö etc.
Men många elitryttare slipper ju den delen. Så de går på gym istället för att få styrka.

Och kollar man dressyrryttare utan frack är de sällan breda över axlarna.
De har också sällan bullig muskulatur.
Men en elitidrottare ser till att hålla sig fit, även dressyrryttare.
Så visst är de mer välmusklade än de som bara sitter vid datorn dygnet runt.
Men inte lika bredaxlade som tex tyngdlyftare eller boxare eller roddare etc..
 
Sv: Träna med hjälp av ridning?

Taniga lår!? Jag har blivit bredare över lår och rumpa sedan jag köpte min häst, och jag anser mig inte vara otränad. Jag är starkare i benen nu än jag var när jag tränade gym/jogging/cykel 5 dagar i veckan, men knappast speciellt snygg...

Överlag tycker jag att jag blivit rejält mindre slank sedan jag köpte häst och inte längre har tid att lägga på annan träning regelbundet :(
 
Sv: Träna med hjälp av ridning?

Njae ridning ger inte tillräckligt tycker jag... jag springer 3-4 ggr per vecka. Min tränare kör med power yoga utöver ridningen för att få det där lilla extra även om hon rider flera hästar om dagen.. jag har ju bara en! :p
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 385
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp