Det tipset har jag dock funderat på, för jag tror att det skulle fungera bra på min hund då han är naturligt mesig av sigSom sagt, social inlärning av "fara!" är mitt tips om du vill köra den sortens inlärning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det tipset har jag dock funderat på, för jag tror att det skulle fungera bra på min hund då han är naturligt mesig av sigSom sagt, social inlärning av "fara!" är mitt tips om du vill köra den sortens inlärning.
Fast just i min och min hunds omgivning finns det inte något annat som direkt kan jämföras med denna fara. Och jag ska inte påstå att jag skulle kliva fram och försöka klappa en huggorm om jag såg den, men jag är inte överlag speciellt rädd för dem heller. Just där jag bor finns det dessutom väldigt mycket huggorm så jag tycker det är befogat att jag oroar mig över detta och vill försöka hitta ett sätt att undvika en konfrontation mellan min hund och en huggorm, ser inget konstigt i det?
Det tipset har jag dock funderat på, för jag tror att det skulle fungera bra på min hund då han är naturligt mesig av sigoch dessutom väldigt responsiv på hur jag känner mig! Så om vi någonsin stöter på en orm kommer jag naturligtvis signalera "fara!" på alla sätt och vis, och förhoppningsvis funkar det. Problematiken i detta ligger ju snarare i om hunden är lös, en bit bort från mig och stöter på en huggorm utan att jag ser det. Kanske borde hoppas på att vi möter en imorgon under promenaden när han är kopplad så vi lärt oss att det är farligt!
Man behöver ju inte skrämma hunden med gummiormen egentligen, man kan ju öva på "fara!" med en gummiorm. Kanske lära in ett kommando som betyder akta dig? Jag inser att ni har rätt i riskerna med att öva på att skrämma hunden med en gummiorm, och att det må vara idiotiska idéer, men det blir lätt så när man känner sig hjälplös! Tur att det finns folk man kan diskutera med och komma på bättre tankar och alternativ.Att vilja undvika en konfrontation, givetvis inte. Att börja fundera på att skrämma hunden för gummiormar, då tycker jag man är på djupt och grumligt vatten.
Man behöver ju inte skrämma hunden med gummiormen egentligen, man kan ju öva på "fara!" med en gummiorm. Kanske lära in ett kommando som betyder akta dig? Jag inser att ni har rätt i riskerna med att öva på att skrämma hunden med en gummiorm, och att det må vara idiotiska idéer, men det blir lätt så när man känner sig hjälplös! Tur att det finns folk man kan diskutera med och komma på bättre tankar och alternativ.
Det finns massor av saker som är väldigt farliga för våra hundar. Vi plockar inte fram gummirepresentationer och elhalsbanden för det... Mycket med ormskräcken när det gäller hund handlar nog också om vårt eget obehag för just orm, misstänker jag.
Jag hade räknat med att hunden inte blir biten (en del hundar undviker orm naturligt, tyvärr inte min) eftersom i de flesta fall så biter inte ormen. För säkerhets skulle hade jag försökt lära hunden att ormar är farliga genom att visa hur jäkla rädd jag blir när jag ser en orm. Har ingen aning om det funkat på min, har inte stött på någon sen sist vi plötsligt befann oss i ett myller av äspingar, men social inlärning av farlighet är väldigt stark så det finns god anledning att prova.
Jag menar verkligen inte att förminska folks rädsla för orm, jag förstår också att det är mycket värre med en mindre hund! Men jag tycker inte det är rimligt att ta till nästan vad för desperata metoder som helst för det.
Vilken bra idé! Ska höra mig för lite, tror faktiskt att jag kanske känner någon som har orm.Det måste ju inte vara en huggorm man tränar på. Orm som orm tänker jag. Ni kanske har någon i umgängeskretsen som äger en sällskapsorm?
Leksaksorm tror jag inte alls på. Trist om hunden sen dessutom blir rädd för vattenslangar och dammsugarsladdar också.
@hastflicka beskrev det ganska bra i ett inlägg idag, om hur hundarna kan avgöra om det finns levande råttor i plaströr eller om där bara finns dofter av dem i rören. En leksaksorm kommer aldrig att lukta som en levande orm, du kan inte ens träna med en nydödad orm eftersom ormar är fridlysta.
Fast just i min och min hunds omgivning finns det inte något annat som direkt kan jämföras med denna fara. Och jag ska inte påstå att jag skulle kliva fram och försöka klappa en huggorm om jag såg den, men jag är inte överlag speciellt rädd för dem heller. Just där jag bor finns det dessutom väldigt mycket huggorm så jag tycker det är befogat att jag oroar mig över detta och vill försöka hitta ett sätt att undvika en konfrontation mellan min hund och en huggorm, ser inget konstigt i det?