träna hoppning med kaniner

D

Djur92

Hur ofta och hur mycket tycker ni man kan hoppa med sina kaniner? vi har 2 kaniner som är ca 5 år som jag har börjat hoppträna lite med för skojs skull(jag tänkte inte tävla med dom) dom börjar ju bli lite gamla för de.
Så hur länge varje gång och hur mycket kan man hoppa med dom?:banana:

Sv: träna hoppning med kaniner

Träna lite kortare pass och avslutta när det går som bäst

gör som Scroll skriver. Jag brukar värma upp kaninen med att springa lite innan;)

Hur mycket man kan hoppa med dom beror juh mycket på hur bra kondition de har.

Eftersom de är 5 år så kanske de inte är som en ungkanin som man kan träna lite mera.

Jag brukar försöka träna mina några gånger i månaden men mest med de yngre eller om de äldre har nån svaghet som de behöver träna på. Men jag tränar inte så ofta eftersom jag tävlar minst 2 gånger i månaden :)

Jag brukar hoppa 3 gånger på en bana med 10 hinder sen får de vila lite medans de andra 6 hoppar å sen får de hoppa igen, det blir bra tycker jag:)

Oj 5 år:o Det är väl ungefär som att be en 80-åring med rullator att börja träna häcklöp. Ska du inte satsa på en yngre förmåga?

vi har 5 katter 2 kaniner och i morgon så ska vi köpa en häst och min pappa är allergisk så vi får inte köpa fler djur nu:angel:
men jag tänkte ju som sagt inte tävla eller så bara hoppa lite för skojs skull:D

Jag tränade lite med min kanin, började när hon var typ 3-4 kanske, men hah fick väl henne max att hoppa över 20 cm, men visst småhinder kan dom väl hoppa över, som lite gymnasik typ men jag skulle inte satsa på att de skulle bli några supertalanger iaf.
Ställ upp långa och låga hinder så hoppar de säkert över det för skojs skull!

okej jag hoppade lite med dom igår och dom hoppade först 20 cm sen provade jag ca 30cm med dvärgväduren och hon hoppade över de också:bump:

Oj 5 år:o Det är väl ungefär som att be en 80-åring med rullator att börja träna häcklöp. Ska du inte satsa på en yngre förmåga?
5 år är ingen ålder för en kanin i god kondition. Ett år var det en kanin som vann SM, 7 år gammal.
Många kaniner som ligger på topp i elitklasserna är 5 år eller äldre.

Såg en kanin senast i söndags, som är 8 år, han hoppade en helt ELIT-bana, två gånger, med bara några få fel... Denna kaninen är kanonduktig :D

Men man får träna försiktigt om kaninen aldrig blivit hopptränad innan. För då saknar de vissa muskler som de behöver...

:bump::banana:det där var bra skoj/skämt xD:):banana:
jag önskar att mina kaniner också ska vara på kaninhoppningar...:S

Hej,jag skulle vilja hoppa med mina kaniner så hur ska man hålla i dem då man ska sätta på kopplet? Och hur höga hinder ska man börja med? Hur länge ska man träna? Hur ofta? Jag har inga erfarenheter och skulle gärna behöva hjälp och tips om allt som handlar om kaninhoppning. Jag hoppas att någon kan hjälpa mig! :)

Och förresten:hur kan man träna en kanin som redan är 1 år och som man just har fått,att träna den att sätta på kopplet? kaninen bara sprattlar hela tiden:( Stackarn!...

Börja med att lära känna kaninen och vänj den vid hantering innan du tar fram selen.
Om någon vecka (eller hur lång tid det nu tar, allt beror på vad det är för kanin), så har du kaninen sittandes i knät och sätter helt enkelt på selen. De flesta välhanterade kaniner sätter inte så mycket emot, eventuellt när man fäster halsbandet men det går snabbt över. Låt sen kaninen skutta runt i selen (utan koppel) första gången. Håll noggrann uppsikt hela tiden så att kaninen inte trasslar in sig!

Nästa gång kan du fästa kopplet i selen, men följ bara efter dit kaninen vill. Om den vill någonstans där du inte kan följa efter eller där den absolut inte får vara, stanna bara.
När kaninen är obekymrad om sele och koppel börjar du styra. Styr med händerna eller bara "håll emot" i kopplet, dra aldrig!

När detta funkar bra är det dags för själva hoppträningen. Då ställer du två hinder efter varandra med ett par meters mellanrum, ca 10 cm högt är lagom. Sätt kaninen framför första hindret, ge den lite tid. Putta ev. lite på rumpan. Om den inte förstår, ge den lite mer tid eller lyft över den. Fortsätt sen mot nästa hinder, så den lär sig ta två hinder på raken.

Efterhand kan du lägga till fler hinder, höja och länga de och göra svängar.

Sele kan du träna på dagligen, hoppningen en liten stund kanske 2 gånger i veckan. Alla tycker olika, men gör man det för ofta så kan det hända att kaninen tröttnar.

Men hur ska jag hålla i kaninen då jag tar upp den ur buren?(vi har kaninerna ute på gården i bur) Ps:tack för dina svar :D

Det beror lite på hur tam den är. Generellt är det bästa en hand runt magen/strax bakom frambenen och en under rumpan när man lyfter upp den. Ska man sen bära runt på den så sätt den med tassarna mot kroppen (sätt på dig en hyfsat tjock tröja så du inte blir riven om de inte är så tama).

Jag har börjat hoppträna min kanin som bor uppe hos farmor. Han är ca 5 år och är kanske lite överviktig.. :angel: Så som motionering började vi hoppa för skojs skull för 2 veckor sedan. Han tycker det är jättekul. Han har hoppat 30 cm som högst, men vi låter honom bara hoppa så högt ibland om han är hoppglads just den dagen.
Med överviktig menar jag en stor dubbelhaka.. Men han skuttar omkring och det verkar inte bekymra honom. Så hoppning är perfekt för honom eftersom han måste gå ner i vikt nu när han börjar bli lite gammal. Vi försöker nu att ge honom mindre av gnagarblandning och mer av pellets, men om man tar bort gnagarblandningen helt äter han inte alls.

Jag brukar börja med att hoppa 2 hinder på raken som är ca 10 cm. (kryss) Sen höjer vi lite och sätter dit fler hinder. Vi brukar alltid avsluta med att hoppa 10 cm kryss så att han känner att träningspasset slutade bra.

En liten fråga: Maxhöjd i lättaste hoppklasserna är 30 cm, och det klarar kaninen. När han har gått ner lite i vikt och har fått upp konditionen, tror ni vi får tävla i lätta klasser bara för skojs skull? Tänker inte hoppa så mke högre än 30 cm eftersom det kanske sliter lite på honom att hoppa så högt. Han är 5 år och en dvärgvädur. Han har inte varit ute i sele så mycket innan eftersom han har haft stora burar att springa runt i. Han är inte vaccinerad, måste man vaccinera? Tacksam för svar =)

Klart ni ska ge er på att tävla!
De behöver inte vara vaccinerade för att få tävla, men om man åker runt mycket kan det vara bra då sjukdomar lätt sprids, samt om man bor i ett område där det bor mycket vildkaniner då det oftast är de som sprider både RVHD och myxomatos. Skåne är ett sånt område, hur det är med Blekinge vet jag inte men Olofström ligger ju inte så långt ifrån...

Hur mycket mat får han? Ta bort all gnagarblandning och ge max ½ dl pellets. Huvudsaken är att han äter hö, så länge han gör det är det ingen fara om han matstrejkar med pelletsen några dagar.

OKej vad kul :D Försöker bara hitta nån som anordnar tävlingar. Jag bor i Olofström, men släkten på min pappas sida bor i Borås. Så det är där som jag har kaninen. När jag inte är där så är det mina kusiner och farmor som tar hand om honom. Att minska på maten blir lite svårt :crazy: Men han har redan börjat gå ner i vikt, så det går åt rätt håll.

Hur mycket mat får han då? Till en fet kanin kan man ta bort kraftfodret helt och låta den leva på hö och lite grönsaker. Min tjockis får typ 4-5 pellets/dag.

Närmsta klubb hittar du på www.skhrf.com

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 445
Senast: Blyger
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 022
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar