träna hoppmuskler

T

tratten

Har nyligen köpt en ponny till dottern. Ponnyn har tidigare varit hoppad en hel del (tom LB), men har under senaste året mest blivit dressyrriden pga att förra ryttaren var för lång. Senaste halvåret är han knappt hoppad alls. Hur bygger man på bästa sätt upp hoppmuskulaturen igen, och hur mycket bör man hoppa innan man kan säja att han är i tävlingskondition? Ponnyn är alltså regelbundet riden och helt igång för övrigt, så kondis osv behöver jag inte ta hänsyn till, utan det är just hoppningen som det varit lite stiltje med ett tag...

Sv: träna hoppmuskler

Jag är verkligen inte en hoppryttare, men nåt säger mig att du får bygga lite hinder...
För att få de muskler han använder, så måste han ju utföra de rörelserna... Så ring lokala hopptränarn och sätt upp ett träningsprogram tillsammans med denna. Bara för att det är en hoppinriktad häst så ska du inte glömma bort att drssyren är fortfarande viktig...

/cj

Ta hjälp av en tränare!
Men bra övningar är ju att tex hoppa studs, mkt markarbete m bommar osv. och så bygga på övningarna allt eftersom. Att hoppa på låga höjder är väldigt bra.

Nähä, menar ni att jag måste bygga hinder!!! Va Jobbit!! :rofl: Det är KLART att jag måste hoppa hinder för att bygga hoppmuskler. Jag undrade mer, hor långsamt man ska skynda för att det ska bli bra, och inte ha för bråttom. Självklart tänker vi ta vara på dressyren, nu när han är så välriden i dressyr, men målet är att han ska bli en allroundponny, eller varför inte lättare fälttävlan, så då måste ju hoppningen in också

Ta det hellre lite för lugnt än hasta på, en ovan häst kan få rejäl träningsvärk av hoppning ;)

Mycket studshopp på låg höj , börja med två hindersstuds, sedan 3, sedan 4, 5.

Ut och klättra är också bra! Vi har ett sandtag där jag och min hoppärla är 1-2 dagar i veckan :D

Men - hoppningen kommer ur dressyren ;) Så mycket tempoväxlingar där ni övar på länga och samla hästen under sig.

Lycka till :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 344
Senast: Juli0a
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 841
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 552
Senast: Cambrie
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 832
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama