Träna häst med gammal gaffelbandsskada?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Najtan Tabac
  • Startdatum Startdatum
N

Najtan Tabac

Hej.

Tänkte höra om någon har erfarenhet av det? Går det bra att ridträna en sån eller är det bara heatträning som gäller? Lite tips?

Sv: Träna häst med gammal gaffelbandsskada?

Ingen som har erfarenhet av det?

Jag tränar häst med två utläkta böjsenor fram, en utläkt gaffelbandskada på höger bak och en utläkt sträcksena på vänster bak:eek: samt två framknä som har sett sina bästa dagar.
Jag sa till mig själv när jag tog mig an projeketet att om jag klarar få honom till start så borde jag få nobelpriset eller nått och voila, jag klarade det.
Det tar massor med tid. Oavsett om jag bara skrittat honom i 20 minuter i ridhuset i långsam snigelskritt eller om jag kört jobb så kyler jag hans ben i minst 20 minuter.
Han får laser på benenskadorna 5 minuter 2 ggr om dagen nästan varje dag plus en helkroppsbehandling på 2 timmar :eek: (han e gigantiskt stor så det tar tid)1 gång i veckan.
Han får Stride dagligen (sånt där glukosamingrejs).
Mestadels så skrittas han i tryckvagn eller dressyrrids i skritt, men lite jobb får han.
Han tåler jobb på hårda fasta banor, jag kör intervaller i 25 tempo en gång i veckan .
2 ggr har han fått ridas i sand i trav och han har varit så stel och dålig dagen efter att det är synd och skam så han får inte ridas fort med mer.
Montelopp tar han däremot bra, konstigt nog.
Jag märker en klar försämring om han får gå i lerhage, då mår han dåligt. Han mår bäst av att känna stöd under fötterna dygnet runt, grus och sand i hagen ska det vara.
Sen det viktigaste av allt är att aldrig träna efter han stått på box utan bara snabbjobb när han gått ute på natten så att han är helt uppvärmd och smord i lederna.
Viktigt oxå att han går ut så fort han torkat efter ett jobb anars stelnar han till.
Massor med rörelse för att hela tiden hålla en god blodgenomströmning i hela kroppen.
Han mår efter sina förutsättningar bra men han är tidskrävande....

Jag tränar häst med två utläkta böjsenor fram, en utläkt gaffelbandskada på höger bak och en utläkt sträcksena på vänster bak:eek: samt två framknä som har sett sina bästa dagar.
Jag sa till mig själv när jag tog mig an projeketet att om jag klarar få honom till start så borde jag få nobelpriset eller nått och voila, jag klarade det.
Det tar massor med tid. Oavsett om jag bara skrittat honom i 20 minuter i ridhuset i långsam snigelskritt eller om jag kört jobb så kyler jag hans ben i minst 20 minuter.
Han får laser på benenskadorna 5 minuter 2 ggr om dagen nästan varje dag plus en helkroppsbehandling på 2 timmar :eek: (han e gigantiskt stor så det tar tid)1 gång i veckan.
Han får Stride dagligen (sånt där glukosamingrejs).
Mestadels så skrittas han i tryckvagn eller dressyrrids i skritt, men lite jobb får han.
Han tåler jobb på hårda fasta banor, jag kör intervaller i 25 tempo en gång i veckan .
2 ggr har han fått ridas i sand i trav och han har varit så stel och dålig dagen efter att det är synd och skam så han får inte ridas fort med mer.
Montelopp tar han däremot bra, konstigt nog.
Jag märker en klar försämring om han får gå i lerhage, då mår han dåligt. Han mår bäst av att känna stöd under fötterna dygnet runt, grus och sand i hagen ska det vara.
Sen det viktigaste av allt är att aldrig träna efter han stått på box utan bara snabbjobb när han gått ute på natten så att han är helt uppvärmd och smord i lederna.
Viktigt oxå att han går ut så fort han torkat efter ett jobb anars stelnar han till.
Massor med rörelse för att hela tiden hålla en god blodgenomströmning i hela kroppen.
Han mår efter sina förutsättningar bra men han är tidskrävande....

Har du startat hästen i sulkylopp?
Jag är jätte intresserad av just gaffelbans hästar.
Det där lät dumt!Vad jag menar är att jag vill veta om det gå att få hästarna och hålla i lopp efter gaffelbans och sen skador.

Ja han startade för första gången för mig i söndags och gick sitt livs första felfria lopp!!! Han gick bara 19,7 och hade hög puls efteråt så jag tror att han har nått skit i kroppen, har en annan häst i stallet som är förkyld,,,

Ja han startade för första gången för mig i söndags och gick sitt livs första felfria lopp!!! Han gick bara 19,7 och hade hög puls efteråt så jag tror att han har nått skit i kroppen, har en annan häst i stallet som är förkyld,,,

Grattis till felfria loppet!Jag har blivit erbjuden många fina hästar med gaffelbans och sen skador,men dragit örona åt mig när man hört om dessa skador.Där för är jag intresserad.

Har oxå den erfarenheten att hästar med sen el.gaffelbandsskador ska tränas på fast underlag. Tror inte det är så bra ridträna i djupsand med sådana hästar.

Härligt att höra hur man ska göra. Har tagit mig an en sådan häst nu men behöver lite tips. Men jag har ställt honom på en kanonfin lösdrift så då valde jag rätt där då =). Kan man ridträna honom i dressyr? Mestdels i trav. Han är 8 nu och gick sönder som 2-åring men har blivit tränad efter det och hållt. Men nu har han stått sedan september så jag ska väl smyga igång honom. Men har ingen erfarenhet av dessa skador. Hur många ggr/v tränas din häst? Tänkte att man kan köra lungt mån, ons och intervaller på fredagen och låta han stå över helgen. Men lungt så menar jag jogg och mycket skritt. Kan det låta som en vettig idé?

Jag jobbade hos några förut som hade en häst med problem med gaffelbandet på ena bak.

Det hade smällt 2 ggr tidigare och när jag jobbade där -06 hade det precis smällt igen, alltid samma ben.

-07 sprang hästen in över 200 000 och har tjänat över en miljon hittills. Kanske ska tilläggas att hästen bytte tränare -06. Jag vet inte hur de tränar honom nu men uppenbarligen funkar det trots åldern och skadan, tror han är 11 år nu.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 287
Senast: Äpplet.
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 115
Senast: Tora
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
979
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka