Jag tränar häst med två utläkta böjsenor fram, en utläkt gaffelbandskada på höger bak och en utläkt sträcksena på vänster bak
samt två framknä som har sett sina bästa dagar.
Jag sa till mig själv när jag tog mig an projeketet att om jag klarar få honom till start så borde jag få nobelpriset eller nått och voila, jag klarade det.
Det tar massor med tid. Oavsett om jag bara skrittat honom i 20 minuter i ridhuset i långsam snigelskritt eller om jag kört jobb så kyler jag hans ben i minst 20 minuter.
Han får laser på benenskadorna 5 minuter 2 ggr om dagen nästan varje dag plus en helkroppsbehandling på 2 timmar
(han e gigantiskt stor så det tar tid)1 gång i veckan.
Han får Stride dagligen (sånt där glukosamingrejs).
Mestadels så skrittas han i tryckvagn eller dressyrrids i skritt, men lite jobb får han.
Han tåler jobb på hårda fasta banor, jag kör intervaller i 25 tempo en gång i veckan .
2 ggr har han fått ridas i sand i trav och han har varit så stel och dålig dagen efter att det är synd och skam så han får inte ridas fort med mer.
Montelopp tar han däremot bra, konstigt nog.
Jag märker en klar försämring om han får gå i lerhage, då mår han dåligt. Han mår bäst av att känna stöd under fötterna dygnet runt, grus och sand i hagen ska det vara.
Sen det viktigaste av allt är att aldrig träna efter han stått på box utan bara snabbjobb när han gått ute på natten så att han är helt uppvärmd och smord i lederna.
Viktigt oxå att han går ut så fort han torkat efter ett jobb anars stelnar han till.
Massor med rörelse för att hela tiden hålla en god blodgenomströmning i hela kroppen.
Han mår efter sina förutsättningar bra men han är tidskrävande....