Träna gammal häst

A

aceberr

Jag är nu här i forumet och behöver lite kloka råd, tips och övriga kommentarer.

Jag har en gammal valack, 21 år, fbl/travare. Jag har haft honom sedan han var 16 år, köpte honom som min första häst. När jag köpte honom var han omusklad och ur konditon, ett dåligt köp sa alla men det fattade ju inte jag! :smirk:

Efter ett par månader med hjälp av duktiga tränare fick jag upp konditionen, muskler och framför allt humöret på hästen. Nu säger alla jag träffar att han ser fantastisk ut och vilket kap jag gjorde när jag köpte honom. :)

I vilket fall, idag är han alltså 21 år gammal, pigg och fräsch som bara den. han har haft lite skador under åren. bland annat kotledsinflammation båda fram samt problem med ryggen som en veterinär regelbundet behandlar med akupuktur.

Veterinären var ute för en vecka sedan och frågade om jag hoppar hästen något. Nej svarade jag, är rädd för att han är för gammal och ska dra på sig skador. Veterinären tittade på mig precis som jag inte vore klok och sa att visst skulle jag hoppa med honom. Han gav mig telefonnr till en fälttävlans tränare och ett par dagar senare var jag och hästen tränade terränghoppning och hade skitroligt!!! :) Min gammla pålle stod och studsade i väntan på att det skulle bli hans tur!

Nu till min fråga; hur länge tycker ni att man kan träna en häst? säger hästen i från när den inte vill längre? Hur HÅRT kan man träna? Hjälp mig och kom med egna erfarenheter! Jag vill verkligen inte plåga min häst! :crazy:

mvh R.

Sv: Träna gammal häst

Du kommer märka den dagen hästen inte orkar mer, den säger i från.
Däremot får man kanske tänka på att ge den lite extra omsorg och hålla den fin i muskler, leder osv.

Har själv en åldring..dock "bara" 18 än så länge men hon funkar fint och fortsätter hon så här så har hon många fina år kvar som ridhäst.

Lycka till :)

Tror nog att du känner när det blir för mycket för den :)
Vad kul att höra att han är så pigg!

Jag tackar för era svar! Jag tycker precis som ni, men var bara tvungen att höra det från någon annan! Än så länge trivs vi bra ihop. Har inga större tävlingsambitioner men tycker att det är roligt att träna inför något så någon liten tävlingt blir det nog ändå. Efter terrängträningen i tisdags är jag lite sugen... Men debutant fälttävlan är väl lite väl maffigt kanske... ;)

Bävar ändå inför den dag han inte orkar med mer... :cry:

Mvh R.

Jag är nu här i forumet och behöver lite kloka råd, tips och övriga kommentarer.

Jag har en gammal valack, 21 år, fbl/travare. Jag har haft honom sedan han var 16 år, köpte honom som min första häst. När jag köpte honom var han omusklad och ur konditon, ett dåligt köp sa alla men det fattade ju inte jag! :smirk:

Efter ett par månader med hjälp av duktiga tränare fick jag upp konditionen, muskler och framför allt humöret på hästen. Nu säger alla jag träffar att han ser fantastisk ut och vilket kap jag gjorde när jag köpte honom. :)

I vilket fall, idag är han alltså 21 år gammal, pigg och fräsch som bara den. han har haft lite skador under åren. bland annat kotledsinflammation båda fram samt problem med ryggen som en veterinär regelbundet behandlar med akupuktur.

Veterinären var ute för en vecka sedan och frågade om jag hoppar hästen något. Nej svarade jag, är rädd för att han är för gammal och ska dra på sig skador. Veterinären tittade på mig precis som jag inte vore klok och sa att visst skulle jag hoppa med honom. Han gav mig telefonnr till en fälttävlans tränare och ett par dagar senare var jag och hästen tränade terränghoppning och hade skitroligt!!! :) Min gammla pålle stod och studsade i väntan på att det skulle bli hans tur!

Nu till min fråga; hur länge tycker ni att man kan träna en häst? säger hästen i från när den inte vill längre? Hur HÅRT kan man träna? Hjälp mig och kom med egna erfarenheter! Jag vill verkligen inte plåga min häst! :crazy:

mvh R.

Hejsan!

Jag har en 26 årig b ponny som ja inte kan göra så mkt med men ja gör de försiktigt, ta de bara lungt och fortsätt så långe de inte visar att han inte gillar de eller inte mår bra! :idea: Du kan också göra kliker träning eller yoga med honom de brukar dom gilla.

Mvh Blomman

Du kommer märka på hästen när han tycker det blir för mkt med träning osv. Så länge han är pigg och orkar så kör på.. men det kan ju vara bra att låta honom få den vila han behöver också.. jag red varannan dag med vårtt gamla sto när hon levde. Sen mot slutet red jag kanske 3 dagar i veckan för att hålla igång henne.. som sagt, man märker på dem när det blir för mkt. Bara man är lyhörd så märker man det i godtid!

Härlig häst du verkar ha! :) Jag köpte min d-ponny när han var 17, nu är han 20. När han kom var han ganska "bänglig" i kroppen, hade inte ridits mycket i dressyr utan hoppats mycket. Han var ganska tjurig (snäll, men lite grinig, typ i boxen, vid sadling, borstning mm.) och han hade lite galliga ben.
Nu tre år senare är han fin i hull, har musklat sig mer rätt och är en rätt snygg häst att se på. Han är GLAD, frisk och kry. Benen har det skett något mystiskt med för gallorna har försvunnit helt utan hjälp från min sida.
Jag har tränat rätt allsidigt. Dressyr, mycket skogsridning, sett till att variera så han inte tröttnar. Ibland blir han jätteless på paddocken och då blir det lite busgalopp i skogen istället.
Vi hoppar inte så ofta av olika anledningar. Dels min feghet ( :angel: ), och dels för att jag inte velat slita mer på benen på honom. Men medryttaren hoppar ibland nu och han älskar det :D

Jag kommer fortsätta hålla igång honom så länge han själv vill och kan. För att hålla dom fräscha är det viktigt att de rör på sig, inte står för mycket. Ut och skritta barbacka i skogen om du inte orkar/har tid med annat. Släpp honom lös på ridbanan/ridhuset och låt honom busa lite, fanasin sätter stopp! Mycket utevistelse tror jag också bara gynnar den äldre hästen.
Visst tänker jag på hans ålder när jag tränar, tex. longerar jag aldrig pga. risken för att slita fel på benen och så. men i det stora hela tränas han som vilken annan häst som hels, i den utsträckning han tycker det är kul.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 887
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 842
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.