Träna galoppfattning

F

famina4ever

Hellu!! Om ni har/har haft en ridtravare som gått på bana kanske ni kan hjälpa meii. Hur tränade ni att hästen skulle fatta galopp?? Jag har tränat på en ca. 1 kilometer lång skogsväg, på vägan har jag byggt upp hinder som är ca 1 meter höga. Hon hoppar fint. Men över hindrerna lägger jag till galoppskänkel och så galopperar hon efter hinder så hon kan galoppskänkel över hinder men inte annars. Kan ni hjälpa mej med hur jag ska träna och bygga upp ett bra tränings schema?? Tacksam för svar :laugh::bump:

Sv: Träna galoppfattning

Med min ridtravartjej gjorde jag såhär att jag ställde henne i nacken rätt mkt, sen la jag på en tydlig galoppskänkel och smackade sedan. Då kom hon in i galopp på engång, kommer hon in i trav så saktar jag av henne och fattar ny galopp. Nu nåra veckor senare kan jag fatta galopp på henne utan ställning och smackning. Första 2-3 ggna travar hon bara, men inte i slängtrav längre, så jag tar tillbaka henne till skritt och fattar ny galopp, sedan förstår hon.
Men jag har ALDRIG låtit henne rusa in i galoppen, tkr inte man ska göra det.

Fatta över ett hinder kan nog vara bra.. men behöver nog inte vara 1m högt ;)
Men annars kan man väl göra som man kan göra med unghästar, att man först lär in röstkommando från marken och sen säger det när man rider och lägger till galoppskänkel och sedan när hästen fattat tar man successivt bort rösthjälpen.

Hade en travare, men han kunde redan galoppfattning när jag köpte han, men han kunde ju ändå få för sej att bara springa fortare istället för att galoppera...

Men håller med josefinefreed trkr inte man ska låta dem rusa in i galoppen.

Med min ridtravartjej gjorde jag såhär att jag ställde henne i nacken rätt mkt, sen la jag på en tydlig galoppskänkel och smackade sedan. Då kom hon in i galopp på engång, kommer hon in i trav så saktar jag av henne och fattar ny galopp. Nu nåra veckor senare kan jag fatta galopp på henne utan ställning och smackning. Första 2-3 ggna travar hon bara, men inte i slängtrav längre, så jag tar tillbaka henne till skritt och fattar ny galopp, sedan förstår hon.
Men jag har ALDRIG låtit henne rusa in i galoppen, tkr inte man ska göra det.

Okej tack!! Det ska jag testa :) Hur mycket red du din travare före du började öva galopp??:)

Fatta över ett hinder kan nog vara bra.. men behöver nog inte vara 1m högt ;)
Men annars kan man väl göra som man kan göra med unghästar, att man först lär in röstkommando från marken och sen säger det när man rider och lägger till galoppskänkel och sedan när hästen fattat tar man successivt bort rösthjälpen.

Hade en travare, men han kunde redan galoppfattning när jag köpte han, men han kunde ju ändå få för sej att bara springa fortare istället för att galoppera...

Men håller med josefinefreed trkr inte man ska låta dem rusa in i galoppen.

Okej men högre hinder går hon bättre på men sen sänker jag vart efter. Men jag är oxå emot att låta hästarna rusa in i galoppen för det är ju typ ingen mening med d. ;)

RId ut med din häst tillsammans med mer erfarna hästar. När ni ska galoppera ger du galoppskänkel samtidigt som dom andra. Då börjar hästen ofta galoppera naturligt när "kompisarna" gör det. Håll ett ganska lugnt tempo så hästarna inte bara springer i galoppen.

Hej hej!!

Innan du ens ger dig in på galoppen är det viktigt att du ridit hästen mycket. Försök bygga upp musklerna genom vissa övingar som t.ex. cavaletti och klättring. Sedan kan du även longera hästen och ge honom/henne galopp komandot så hästen lär sig det. Som många andra sagt -låt inte hästen rusa in i galoppen.

Sen när du ska ge skänkeln så var övertydlig, ser och känns alldeles extremt men det funkar. Med min travare så var och är det fortfarande väldigt svårt att fatta galoppen från trav eftersom det är inpräntat i dom att det är förbjudet. Från skritt eller stillastående är det inga problem längre. Tänk också på att gallopera korta sträckor och göra många galoppfattningar så hästen lär sig.

Lycka till!!

Jag red henne i 4-5 månader innan vi började med galoppskänkeln. Innan det så galopperade vi bl.a efter hinder då vi hoppade och så, men endast låga höjder på typ 50cm.
Men man måste inte vänta, jag vet folk som börjar på engång, och jag vet folk som väntar. Det är så mkt delade åsikter, många tkr att man ska vänta på att hästen ska bära upp sig i skritt och trav först innan man börjar med galoppen. Medans andra tkr att galoppen är en naturlig gångart för hästen och att man istället kör korta sträckor så att det inte blir för jobbigt.
Skulle jag ändra på det nu så skulle jag ha börjat tidigare. :) Men jag ångrar inget.

Jag red henne i 4-5 månader innan vi började med galoppskänkeln. Innan det så galopperade vi bl.a efter hinder då vi hoppade och så, men endast låga höjder på typ 50cm.
Men man måste inte vänta, jag vet folk som börjar på engång, och jag vet folk som väntar. Det är så mkt delade åsikter, många tkr att man ska vänta på att hästen ska bära upp sig i skritt och trav först innan man börjar med galoppen. Medans andra tkr att galoppen är en naturlig gångart för hästen och att man istället kör korta sträckor så att det inte blir för jobbigt.
Skulle jag ändra på det nu så skulle jag ha börjat tidigare. :) Men jag ångrar inget.
Hej.. jag har haft några ridtraver och för mej funkar det att om man rider ut några stycken exp du och en kompis sen tex i en backe så låter du kompisarna Galoppera i väg och du börjar i trav sedan håller du in in häst och gör en tydlig galopp skänkel.. efer det om det funkar så börja då rid ut själv och gör det samma.. i backarna är dt lättare annser jag iaf att få upp dom i galopp sendan är det bara att hålla in dom så mycket som går å driva samtidigt det har funkat på alla hästar jag har haft.. och alla förutom 1 har gått på travet så :) ha det bra och lycka till :D

Min Famina är mycket riden i dressyr hoppning och ute i skogen. Hon är väl musklad. Och nu har jag tränat mycket med rösthjälperna. Nu galopperar hon utan problem med röstkomandot "galopp" Och jag tränar på att få in galoppskänkeln genom att alltid ge den samtidigt som jag säger galopp. Det funkar bra nu och med lite mer träning kommer ohn vara underbar att galoppera. Tack så jätte mycket för era tipps! :)

vet inte hur mycket du har ridit den, men se till att den är ganska bra tränad i muskler så att det inte tycker det är jobbigt att galoppera, jag gjorde felet att försöka lära min travare galopp för snabbt och den tyckte bara det var jobbigt och uppfattade det negativt, och träna i padock tyckte jag var lättast, och berlööm jätte mycket så fort det blir rätt!! träna också med longerings lina med komando!

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 386
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 349
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama