Träna fyrtaktig galopp

N

Niljan

Jag tävlade i helgen, och som komentar på galoppen fick jag: vissa sträckor fyrtaktig.. eller nåt liknande.. men min fråga är.. hur ska man träna bort fyrtakten i galoppen? tips?:crazy:
väldigt tacksam för svar;)

Sv: Träna fyrtaktig galopp

Vad var det för tävling?
Min får också ofta en fyrtaktig galopp när hon kommer på framdelen. Så för att få bort hennes fyrtaktighet, så krävs det att hon aktiverar rumpan ordentligt. Tränar mycket galoppfattningar. Men Det är säkert olika från häst till häst också. vet inte så mycket övningar just..

mazarein skrev:
Vad var det för tävling?
Min får också ofta en fyrtaktig galopp när hon kommer på framdelen. Så för att få bort hennes fyrtaktighet, så krävs det att hon aktiverar rumpan ordentligt. Tränar mycket galoppfattningar. Men Det är säkert olika från häst till häst också. vet inte så mycket övningar just..

det var bara en liten tävling .. Gävertad Mästerskapur. men vi hade så klart "riktiga" domare. Går att se lite om tävlingen på www.gaverstad.se.
Okej men ska testa med massa galoppfattningar då:D tack för tipset:bow:

Oftast beror fyrtakt på att hästen inte använder bakdel och rygg ordenligt. Så det gäller att stärka de musklerna genom exempelvis galoppfattningar och genom att rida mkt öppnor (bra även i galoppen) och slutor i skritt och trav.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Ketrawzc
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 790
Senast: mamman
·
Ridning Har en häst(ej islänning men gångartshäst) som faller in i fyrtaktig galopp ca två steg eller direkt efter fattningen, och när jag sen...
Svar
2
· Visningar
1 148
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur