Jag har också reagerat på att den
"Amerikanska hästhållningen" kommer hit mer och mer inom western, i stora drag: "håller hästarna så håller det annars skaffar man en annan" och har sett annons på en femårig Quarter som såldes som läromästare, då har det gått lite snett tycker jag.
Allt det ni andra har sagt håller jag helt med om, varierande underlag, bygga upp hästen långsamt, lyssna till hästen, se till att de har det rent och fräsht både box, hage och mat/vatten osv. Men något som jag är jätte noga med är att hästarna ska få vara ute mycket och tillsammans, våra fyra går ute 08-22 nu på vintern, vår tom. höst går de oftast ute dygnet runt. De har tak och vindskydd att ställa sig under när det är dåligt väder. Är också noga med att de ska röra sig redan från de är små, inte ansträngas hårt men jag har haft med min som handhäst på lugnare ridturer sen jag fick hem henne som 6 månaders. Också att de lär sig att gå "undan" för lätt tryck när man leder så att man slipper släpa dem efter sig, såna smågrejer sliter ju också på hästen.
Annars är jag noga med att rida framåt, få hästen att ta ut steget ordentligt i början av ridpasset och kör mycket lösgörande övningar innan jag börjat träna samling, är kanske extra noga med det efter att min förra häst skadade ryggen, har blivit en god vana helt enkelt! Sen stretchar jag alltid efter jag ridit och fick ryggövningar av veterinären till hästen som hade problem med ryggen som jag nu gör med alla hästar. Jag har märkt att det är bra även för "friska" hästar!
Grundtanken tycker väll jag är att allt ska vara så naturligt som möjligt för hästen, självklart med massa justeringar för att det inte ska skada dem att bära runder på 60 kg människa+utrustning! Tror att det fungerar skapligt, vi tog för två/tre år sedan bort min mammas första häst, han var då 36 år, fortfarande pigg och sprallig, flockledare, inte fullt pensionerad (det gick aldrig, han ville alldeles för mycket för det) och fräsh och blank i pälsen
Men han hade alltid varit svår att hålla i hull och det hade varit en halvdålig sommar så han hade inte gått upp så mycket som hade behövts så han fick somna in när han va på toppen!