Träna för hållbarhet

Leah

Trådstartare
I grunden vet jag hur man ska träna för hållbarhet (tex varierad träning, varierat underlag) men vad innebär det för er andra westernryttare?

Mina egna tankar runt det hela är att vi går mot en trend där hästarna inte håller så länge. Yngre hästar börjar tävlas och jag har hört fall där 6 åringar anses vara läromästare och pensionerade.

Hur tränar ni? Vad tänker ni på för att öka hållbarheten (eller bara hålla era hästar fräscha och friska)?
Vad har ni för tankar kring westernridning och hållbarheten hos våra hästar?

Sv: Träna för hållbarhet

Intressant ämne!
För mig går det inte att diskutera hållbarhet utan att nämna hästhållningen. Det är enligt min uppfattning en stor bov och orsak till att många hästar "åldas i förtid" eller skadas. Frimärkshagar, felaktig skoning/verkning och för lite grovfoder i kombination med för mycket kraftfoder upplever jag som mer regel än undantag när det gäller hästar som tävlas i högre klasser, oavsett gren (gäller alltså generellt enligt min uppfattning och även hoppning/dressyr).

Eftersom att du ändå frågar om träningen ska jag försöka hålla mig till ämnet :D
Jag försöker träna hästar på ett sätt som är främjande för deras naturliga hållning av kroppen och skadeförebyggande. Ett av mina mål är att det ska vara bekvämt för dem att självmant och utan min påverkan gå i en form som är hälsosam för deras kropp.
Enligt mig och min erfarenhet har den psykiska delen stor inverkan på den fysiska hälsan. En glad, smärtfri och lycklig häst har en sundare hållning och går generellt inte och kniper/spänner sig etc. på samma sätt som en olycklig häst som har ont.
Jag låter hästarna vara med och bestämma innehållet i träningen för att de ska tycka att det vi gör är roligt och givande. (Dessutom anser jag att de, precis som jag, har rätten att bestämma över sitt eget liv och sin egen kropp, men det är nog en annan diskussion ;) )

Rent praktiskt föredrar jag att träna mycket i skogen då det i sig innebär såväl mental stimulans som fysisk variation. Mjukgörande övningar i alla gångarter blandas med backträning och konditionsträning - och självklart blir det en hel del bus också :angel:

Jag ser gärna årstiderna som en tillgång - på sommaren blir det simträning och bad i sjöar/hav medans på vintern tränar vi med hjälp av snön.

Visst är det ett intressant ämne! :)

I hållbarhet kommer ju givetvis även hästhållningen in. Det håller jag med dig om!
Jag tror dock att trenden med mer kraftfoder än grovfoder är på väg bort (eller iallafall ner). De flesta jag vet har börjat byta ut dyra müsliblandningar till lusern i olika former. Medvetenheten kring hur hästen fungerar verkar öka.

Jag rider ut mycket. När jag tränar i paddock/ridhus varierar jag mycket så att det inte blir något tjat eller slit. Jag tycker dock det är svårt att veta hur man ska träna - på bästa sätt. Jag vet att det även är individuellt för hästen, men iallafall. ;)

Jag vill veta hur ni andra som tränar och tävlar tänker och lägger upp träningen. Man vill ju uppnå resultat men man vill ju även att ens vän ska hålla länge.

Jag kör enligt "sakta men säkert"-temat. Det får ta den tid det tar helt enkelt. Jag kan bli lite skrämd när jag kollar på futurity där (i mina ögon) bebisar redan vid 3 år "kan allt"
Jag lyssnar på hästen och märker jag att hon absolut inte har någon lust att träna just idag, då gör vi något annat istället. Varierar mellan att åka till ridhus och träna, rida ut, träna hemma på ängen, hittills funkar det bra och vi går stadigt framåt i vår utveckling :)

Mycket intressant fråga tycker jag med.
Att bara harva runt runt på ridbanan måste ju vara rena döden för både kropp och själ.
Har nu en unghäst på 3 år som jag ridit sedan han var två år. Har verkligen försökt ta det lugnt och inte "nöta" för mycket.
Ut i skog och mark och på varierande underlag. Klättra uppför och nerför.

Tar ju tid att bygga starka senor och ligament det är lätt att tro det bara är muskler som ska tränas,och dom är lättare att få i form har jag förstått.

Har ofta tänkt på att han inte är färdigvuxen och så vidare och undviker att trötta ut han alldeles. Först nu på senare tid han fått bli riktigt svettig några få pass. Är ju även lättare att skada sig då kroppen är orkeslös tror jag.

Men samtidigt så tror jag att ställa dom i en hage för att växa....inte riktigt bygger någon häst. Man kan då rida ut och ta det lugnt. Jag brukar jämföra med mina barn (nu stora och friska) inte satte jag dom på rummet för att växa på sig. Näe ut på lekpark och klättra busa och lära sig använda sina kroppar :banana::banana:

Självklart jobbar jag på ridbanan också med mycket mjukgörande och samlande rörelser kommer in på schemat mer och mer nu. han har även fått prova hoppa små hinder iblan och en hel del trail. Vill verkligen att killen ska få ett lååångt liv som min kompis både på tävlingsbanan och som skogsmulle :)

Min förra häst höll hela tiden jag hade han 14 år. Dog i kolik :( 2 dagar efter vår sista tävling då var han 22år. :cry:

Oj. det blev långt det här och ändå har jag hållit igen ,men jag blir ledsen då hästarna rids sönder antingen själsligt eller kroppsligt. Och då kan dom få domen "dålig häst" av sin ägare/tränare....tragiskt.

*kl*

Jag försöker tänka så här:
- Variera underlag; sand, grus, gräs, asfalt, ridbana, skogsstig, traktorväg, off stig, äng o s v. Ibland är syftet med dagen just att hålla oss på asfalt, för att stärka kroppen, men i intervaller, så att eventuella trötta delar av kroppen får ett bryt och en möjlighet att återhämta sig. Individuellt med belastning och intervallernas storlek. Samma sak, fast på sand, om hästen till vardags går mycket på asfalt.
- Variera bett och utrustning; jag vill ha min häst och mina händer mjuka. Att variera bett och huvudlag är ett steg i detta. Och det är inte bara det fysiska, att påverkan i munnen och i nacken inte är likadant hela tiden, utan även mentalt.
- Med min gröngöling har jag en regel; jag rider inte henne om hon vilat flera dagar innan. Då tömkör jag hellre, eller går en promenad, så att kroppen är igång lite innan jag sitter upp. Det ger mer än att bara gå med henne en sträcka innan jag sitter upp.
- Mycket arbete från marken; jag tömkör mycket, dels för att det är så himla kul och hästen älskar att bli tömkörd i skogen, dels för att det är bra träning för hästen och ett bra sätt för mig att se hästen jobba.
- Lyssna på hästen; är hästen inte med dig, så gör du något fel. (Eller så har hästen ont.)
- Lyssna på dig själv; jag kan inte kräva att hästen går mjukt om jag själv sitter och har ont, spänner mig eller har stängt av.
- Liksidighet; hästen ska kunna gå i en jämn volt åt båda hållen och jag ska kunna borsta tänderna med båda händerna.
- Bra vardagsmiljö; jag tvingar hästen till arbete och till att leva under mina behov, alltså är det min skyldighet att ge hästen det allra bästa jag kan ge. Den ska få foder av BRA kvalitet, det bästa jag kan få tag på, och av rätt mängd, med rätt innehåll. Den ska ALLTID ha tillgång till vatten. Boxen ska vara av rätt storlek och all utrustning ska passa. Hästen ska ha kompisar den gillar och miljön i stallet ska vara stressfri så långt det går.
- Lita på magkänslan; det ska kännas rätt, annars är det inte värt det.

Jag har också reagerat på att den "Amerikanska hästhållningen" kommer hit mer och mer inom western, i stora drag: "håller hästarna så håller det annars skaffar man en annan" och har sett annons på en femårig Quarter som såldes som läromästare, då har det gått lite snett tycker jag.

Allt det ni andra har sagt håller jag helt med om, varierande underlag, bygga upp hästen långsamt, lyssna till hästen, se till att de har det rent och fräsht både box, hage och mat/vatten osv. Men något som jag är jätte noga med är att hästarna ska få vara ute mycket och tillsammans, våra fyra går ute 08-22 nu på vintern, vår tom. höst går de oftast ute dygnet runt. De har tak och vindskydd att ställa sig under när det är dåligt väder. Är också noga med att de ska röra sig redan från de är små, inte ansträngas hårt men jag har haft med min som handhäst på lugnare ridturer sen jag fick hem henne som 6 månaders. Också att de lär sig att gå "undan" för lätt tryck när man leder så att man slipper släpa dem efter sig, såna smågrejer sliter ju också på hästen.
Annars är jag noga med att rida framåt, få hästen att ta ut steget ordentligt i början av ridpasset och kör mycket lösgörande övningar innan jag börjat träna samling, är kanske extra noga med det efter att min förra häst skadade ryggen, har blivit en god vana helt enkelt! Sen stretchar jag alltid efter jag ridit och fick ryggövningar av veterinären till hästen som hade problem med ryggen som jag nu gör med alla hästar. Jag har märkt att det är bra även för "friska" hästar!

Grundtanken tycker väll jag är att allt ska vara så naturligt som möjligt för hästen, självklart med massa justeringar för att det inte ska skada dem att bära runder på 60 kg människa+utrustning! Tror att det fungerar skapligt, vi tog för två/tre år sedan bort min mammas första häst, han var då 36 år, fortfarande pigg och sprallig, flockledare, inte fullt pensionerad (det gick aldrig, han ville alldeles för mycket för det) och fräsh och blank i pälsen :D Men han hade alltid varit svår att hålla i hull och det hade varit en halvdålig sommar så han hade inte gått upp så mycket som hade behövts så han fick somna in när han va på toppen!

Kl.

Tack för alla svar! Är verkligen bra tankar kring det hela!

Jag har en lite äldre herre, 14 år i år, som jag vill ska hålla många år framåt.
När jag är ute på träningar och tävlingar med honom får jag ofta uppfattningen av att människor runt omkring mig tycker att han är jättegammal. Jag själv tycker han är i perfekt ålder, för mig. :)

Jag kör också efter "sakta men säkert" och hoppas att det ska ha utdelning.
Han har haft lite strul med ett bakben under hösten men som nu ska ha läkt ut. Jag hoppas att min långsamma, långsamma igångsättning ska vara bra för honom.

En annan sak!
Jag hörde (har ingen källa utan det är endast hörsägen) av en person som håller på med termografi av hästar att westernhästar i stort sett alltid har problem med kotorna fram för att de inte bär sig som de ska när de tvingas i en låg form. Jag tror hennes uttalande främst handlade om hobbyhästar eller westernhästar på låg nivå då hon inte har något jättestort företag.

Vad tror ni om det?

Jag har sett en hel del hästar som går på bogarna där ryttaren inte känner det. O jag vet att jag själv kan ha svårt för att känna när min häst går helt rätt - jag behöver oftast hjälp av min tränare.

Jag skulle inte kalla det som karaktäristiskt för just westernhästar. Väldigt många hästar belastas fel.

Jaa, fast nu gick den här människan ut med att westerntränade hästar, i större grad, har problem med överbelastade/felbelastade kotor.

Jag är för övrigt helt inne på din linje, speciellt när jag vet hur statistiken hos försäkringsbolagen ser ut.

Jag tror att det till viss del kan stämma. Jag red engelskt förut men nu western. Och jar ser nu fler ryttare som rider med gramantyglar helt utan de vanliga tyglarna att kunna ge efter med. Vad händer med den hästen när den börjar bli trött och inte ens kan ta upp huvudet.. Jo, den kommer inte orka lägga tyngden bak längre. Eller treåringar som går stadigt med huvudet lågt med stångbett i munnen. Tvivlar på att de alltid har orken att hålla vikten rätt för att inte slita på kotorna.
Men detta problemet finns ju som sagt inom de flesta vanligaste dicipliner. Hade vart kul och få veta hur de ligger till inom körsporten. Hur vanligt det är där? Där hästarna går i lite annorlunda och ibland fri form utan vikt på ryggen. Malumbub, har du nån koll på det?

Jag har tyvärr inte så bra inblick i den delen av körsporten. Jag har träffat på alldeles för få skadade körhästar. Men jag får väl snoka lite, helt enkelt. :D

I min värld är inte en 6 åring vare sig läromästare eller pensionär.

Men egentligen är det ganska enkelt. En proffstränare har häst som yrke, han tjänar pengar på att ha hästar i träning. Är de dessutom av rätt kvalitet och plussar i manövrarna så vill de gärna tävla dem för att framhäva sig själva och sina tränaregenskaper ytterligare.

Det är bara futurityn eller varför inte treårstest och fyraårskvaliten som gäller. Snabbt visa resultat och sedan avla fram nya talanger = nya fina pengar. En fabrik helt enkelt.

Detta betyder inte att den hårt tränade och tävlade hästen är slut. Precis som i trav och galoppvärlden så finns det en värld för hästarna hos oss vanligt folk. Jag känner till många hästar som tränats hårt i ung ålder men inte är slut för det utan befinner sig i högsta välmående mellan 15-28 år och fortfarande rids normalt hos sina ägare.

Kanske man skall fundera på vad som menas med begreppet Läromästare och Pensionär. En häst som tävlats hårt av ett svenskt proffs och uppnått 6 år är förmodligen en läromästare för de flesta av oss som sitter och skriver här på bukefalos.
Med risk för att trampa i klaveret så är den den mkt lovande importerade 4-5 åringen även en läromästare för många av de svenska proffsen. En importerad häst går aldrig så bra som första året och tränaren har ett bra material att lära sig på....

Rent krasst så blir hästen vanligen en pensionär efter att den sålts, inte pensionär i den bemärkelsen vi ser en häst som pensionär utan pensionär från proffsträning och det är en jäkla skillnad från hur vi som brukar hänga här håller våra hästar. Det är bara att läsa innantill i tråden.

Skall vi nu backa till din ursprungsfråga så vet jag inte hur man tränar en häst för att vara hållbar, jag känner att jag rider på, har roligt med mina hästar och så får väl vanligt sunt förnuft råda.
Personligen har jag alltid ridit mina hästar ganska hårt i jämförelse med hur mina vänner rider sina.
Jag behandlar dem knappast som guldhamstrar, täcken och sånt mjäe.. kraftfoder är jag inte heller mkt för. De har fritt på hö/hösilage och går ute så mkt som möjligt i vettiga hagar. Jag skor och verkar själv och tar ut vet en gång om året för vaccinering.
Min gamla märr är 17 nu, still going strong. De hästar jag sålt har även de varit friska i sina nya hem.

Jag har aldrig behövt åka till klinik eller nyttja försäkringen på någon av mina hästar under alla år.
Jag har väl tur helt enkelt..:rofl:

mvh Eva

Jag är för övrigt helt inne på din linje, speciellt när jag vet hur statistiken hos försäkringsbolagen ser ut.

Jag vet bara att man har sänkt försäkringspremien på mina hästar eftersom att skadefrekvensen på Quarters tydligen har minskat.

Wranglan jobbar som föräkringsombud, hon kanske kan ge en viss inblick.

mvh Eva

Jag har också reagerat på att den "Amerikanska hästhållningen" kommer hit mer och mer inom western, i stora drag: "håller hästarna så håller det annars skaffar man en annan" och har sett annons på en femårig Quarter som såldes som läromästare, då har det gått lite snett tycker jag.

Allt det ni andra har sagt håller jag helt med om, varierande underlag, bygga upp hästen långsamt, lyssna till hästen, se till att de har det rent och fräsht både box, hage och mat/vatten osv. Men något som jag är jätte noga med är att hästarna ska få vara ute mycket och tillsammans, våra fyra går ute 08-22 nu på vintern, vår tom. höst går de oftast ute dygnet runt. De har tak och vindskydd att ställa sig under när det är dåligt väder. Är också noga med att de ska röra sig redan från de är små, inte ansträngas hårt men jag har haft med min som handhäst på lugnare ridturer sen jag fick hem henne som 6 månaders. Också att de lär sig att gå "undan" för lätt tryck när man leder så att man slipper släpa dem efter sig, såna smågrejer sliter ju också på hästen.
Annars är jag noga med att rida framåt, få hästen att ta ut steget ordentligt i början av ridpasset och kör mycket lösgörande övningar innan jag börjat träna samling, är kanske extra noga med det efter att min förra häst skadade ryggen, har blivit en god vana helt enkelt! Sen stretchar jag alltid efter jag ridit och fick ryggövningar av veterinären till hästen som hade problem med ryggen som jag nu gör med alla hästar. Jag har märkt att det är bra även för "friska" hästar!

Grundtanken tycker väll jag är att allt ska vara så naturligt som möjligt för hästen, självklart med massa justeringar för att det inte ska skada dem att bära runder på 60 kg människa+utrustning! Tror att det fungerar skapligt, vi tog för två/tre år sedan bort min mammas första häst, han var då 36 år, fortfarande pigg och sprallig, flockledare, inte fullt pensionerad (det gick aldrig, han ville alldeles för mycket för det) och fräsh och blank i pälsen :D Men han hade alltid varit svår att hålla i hull och det hade varit en halvdålig sommar så han hade inte gått upp så mycket som hade behövts så han fick somna in när han va på toppen!

Ja blame it on the Americans :grin:
har Americaner påverket den Svensk hästhålnig av den Svenska 1/2 blod?
Jag minns när den Svenska hästens bäste år låg mellen 10 - 15 år, man ser inte månge såna i top klass längre.
Hur kan man uttföra ett 3-års test om hästen har inte redan startet som babies!
Och 2 åring är en babies som SKA!! inte beslästas eller överanstängas.
det kalla jag för plågari för det sätter sina spår!

Vi sätt aldrig upp på en häst förran den var 4 år och det bäste hålbarhet träning var att skrita hästen för ett år, det och god arvs anlag fick man en bra häst.

Jag vet det f-n var det kommer ifrån att sitta upp så tydigt, jag kalla det för "new age horsemanshit" som har spritt sig överallt;
Maybe because todays trainers know if they try and set foot on a 4 year old they´ll get the shit stomped out of em;
Easier to break a baby than a 4 year old bronk.

En fråga till Wranglan då... Och jag förstår ju att du bara kan svara utifrån det försäkringsbolag du jobbar för... Eller jämför bolagen nått sinsemellan?
Eller.. Ja, vem som helst som har lite koll på läget får ju självklart svara.. :)
Vad är den vanligaste skadeorsaken hos quartrar? Och andra raser? Alla skador kanske inte är träningsrelatetade utan har med aveln och göra.. Och det kan ju vara bra att veta vad ens egen ras brukar råka ut för, för att själv lättare kunna undvika just den skadan...

Försäkringsbolag kan vara en bra källa, men alla anmäler inte sina skador, även om de "ska" det, så egentligen borde man göra en veterinär-enkät.
Har för mig att det finns statistik om det där, men jag tror inte det var veterinärer som agerat som källa, utan just försäkringsbolag. Men jag kan minnas fel.

Återkommer om det där med körhästar. Har fått en del intressanta svar.

Kl

Vilka intressanta tankar! Fortsätt!

Skulle vara intressant med lite bra statistik. Fördomar och antaganden är ju en sak, fakta en annan.

*KL typ..*

Ang hallbarhet,
ska man kolla fall till fall sa far vi genast bekymmer om jag kommer in i diskutionen. Vad sags om en rent cuttingtranad och i stort sett endast hart riden quarter marr som inte var halt en dag i sitt liv till hon tyvarr fick avlivas pga kolik som 25 aring? Eller calfroping hingsten Red som reds hart och mycket som blev over 20 bast innan han med gick bort utan en enda forslitning? Jag kan halla pa i en halv evighet - och mark val att det ar kanadensiska hastar jag rabblar upp. Forra sommaren sprang vi pa en hast som en gang i tiden tillhorde min make, han ar nu 26 bast, still going strong som teamroping hast. Lite langsammare nu an i sina yngre dagar, men inte en enda forandring i rorelsemonstret som kunde indikera pa branda leder.

nastan varenda gard har som har hastar har sin 25+ ar gamla hast, en granne till oss har en 30 aring.

Har, dar jag bor, har vi inte kullar... vi har ingen skog heller, sa svenskars standarduppbyggnad utav muskler via klattring och skogsritt ar inte ett val vi har. Mkt fa hastfolk har kan tomkora en hast som svenskar gor - mark val att jag inte pratar om proffsryttare har utan om "normala" hastagare i nordamerika.

En uppfodare jag kanner har - uppfodare utav proffshastar, reining cutting, har under 20+ haft en hard filosofi gallande sitt avelsprogram - kass exterior = avlivning. Noll tolerans pa xbenthet, veka kotor osv dar vi i sverige kan se dessa hastar med ok stam saljas som "lovande blivande tavlingshastar" - tacka f-n for att dom inte haller! Vi ager inte en hast med kassa benvinklar, skulle inte fa for oss att betala for en hast med vek exterior for att de, helt kallt, inte haller. Som arbetande cowboy har vi varken tiden eller lusten att "baby" en hast sa som det gors i sverige, en hast som utan problem haller for 4 dagars 45-60 minuters traning i ridhus och skrutta runt i skogen funkar inte for oss. De flesta av de arbetande ryttarna i nordamerika ar precis som vi, akut skit hander - da maste vi ha hastar som vi bara kan sadla upp och rida ivag med, ofta i mkt hogt tempo.

Tavlignskulturen finns overallt, hastindustrin kallas inte hastindustrin for inte. En hast som ar 6 ar saljs som laromastare kan mkt valj saljas som det, riden i 4 ar, valutbildad MEN har natt sin fysiska potensial grans och darfor itne duger som vidare proffshast. Utmarkt for youth eller amateur, men saknar det dar extra som pro. Det behover inte alls betyda att den ar brand i lederna.

Gallande skador sa ar det svart att jamfora en hast som ar hart proffsriden med en hobbyhast, en hobbyhast pushas inte lika hart for den behover inte prestera pa topp. Inte heller ar det sakert att hobbyhastens skador marks pa samma satt - tank t.ex. pa triangelmarkta fd tavlignhastar som haller for skogsridning men inte hard tavlingsridning. Det ar en helt annan press pa bade proffsryttare/hastar an det ar pa de som har dom som hobby.

Skador uppstar av olika anledningar, nagot som verkar forveka svenska hastar ar overfodring. Vi vill nog for val tyvarr. Och har annu inte avels/hastbasen i sverige for att salla ut de vekare individerna utan tyvarr avlas det vidare pa genetiska felaktigheter!

Kan beratta vad vara planer ar med vara unghastar, som kommer, om allt gar som vi tankt, nyttjas till sin fulla potensial som de workaholics de ar avlade att vara. De kommer ridas in i var/sommar som 2aringar, Lattare ridning pa mjukt underlag. Nar vi ar fardiga med dom den ahr sommaren kommer de ha head down, mjuka stops (nej inget slide for dels vill vi inte ha hastar med plates dels kommer de funka som ranchhastar och det sista vi vill ha nar vi jobbar kossor ar sliding stops), neckreining, langsam, stabil spinn, rollbacks, bra tempokontroll i alla gangarter, mojligen lattare kojobb under kontrollerade former, samt ut pa "fixa staket" turer sa de far vanja sig vid rasslande stamples och hammarslag. De kommer -inte- koras in da jag personligen anser att en hast dar man kommer krava headdown, neckreining inte har nagon nytta av att kunna dra en vagn, jag vill heller inte blanda applen med paron nar det kommer till betthjalper pa det viset jag tycker man kan raka gora nar man kor en westernhast, om nu westernhasten ar sa pass skolad som jag vill ha dom i framtiden. De kommer fa dra dack, med oss i sadeln via en lasso for att lagga grunden till att anvanda dom for pasture doctoring samt ev. teamroping i framtiden. Ultimata malet med dom ar en valskolad, hallbar, stabil working ranchhorse som vi kan ut och leka working cowhorse, cutting och ev reining pa. Sa som ni kan se vantar ett ganska handelserikt liv for mina sma pluttar, men sa som de ar avlade kan vi inte ta det for langsamt eller gora for lite da de ar efter blodslinjer som ar workaholics och blir halvrabiata om man gar for langsamt fram.

Sa summan av kardemumman utav mitt inlagg ar foljande: Foder, traning och genetik paverkar hallbarheten i hasten - har du en hast med kassa ben sa ar loppet mer eller mindre kort innan den ens ar inriden om du tanker lagga mer press pa den an just hobbyhast och darfor hardratar vi dom. Overfodrar och eller udnerfodrar du den vaxande hasten paverkar du dess framtida kvalite och kan darfor fa en hast som inte haller, overtranas en hast far du en trasig hast - vissa hastar ar lattare att overtrana pga samre kvalite rent egentiskt och/eller felaktig fodring.

I vissa fall spelar det ingen roll hur mkt "uppbyggande" traning du gor, hur mkt stretching (som fo kan sabba din hast med om det gors felaktigt), vitaminer osv, du kan fa en sabbad hast anda.

Statistik kan vara missvisande, precis som tavlignskulturens stress inte kan anklagas for hobbyhastens felaktigheter, inte heller kan man satta hastindustrins industriella funktioner i direkt samband med ett annat land och/eller kultur da t.ex. working cowboy culturen ar MIL fran showring culturen har. Hopp o hej!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 543
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 843
Hästmänniskan Jag har hamnat i en lite jobbig situation och vill gärna höra vad andra skulle göra i min sits. Jag har två hästar men måste på grund av...
2
Svar
22
· Visningar
3 141
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 684
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar