Träna för hållbarhet

Sv: Träna för hållbarhet

:bow:

kunde inte sagt det klokare. Vad har träningen för betydelse om man inte har ett korrekt material att utgå ifrån...

mvh Eva

Kl.
Jag har en lite äldre herre, 14 år i år, som jag vill ska hålla många år framåt.
När jag är ute på träningar och tävlingar med honom får jag ofta uppfattningen av att människor runt omkring mig tycker att han är jättegammal. Jag själv tycker han är i perfekt ålder, för mig. :)

14 är väll ingen ålder? Min mammas nuvarande "tävlingshäst" har nog aldrig gått så bra eller varit så smidig att ha att göra med som hon är nu som 23 åring ;) Det handlar om hur de blivit ridna och omhändertagna genom åren, och såklart utgångs exteriören som några av er andra snackat om, det är klart att det påverkar en hel del men eftersom frågan var hur vi tränar våra hästar för hållbarhet så kända jag inte att det var relevant att ta upp.
Ja blame it on the Americans
har Americaner påverket den Svensk hästhålnig av den Svenska 1/2 blod?
Jag minns när den Svenska hästens bäste år låg mellen 10 - 15 år, man ser inte månge såna i top klass längre.
Hur kan man uttföra ett 3-års test om hästen har inte redan startet som babies!
Och 2 åring är en babies som SKA!! inte beslästas eller överanstängas.
det kalla jag för plågari för det sätter sina spår!

Vi sätt aldrig upp på en häst förran den var 4 år och det bäste hålbarhet träning var att skrita hästen för ett år, det och god arvs anlag fick man en bra häst.

Jag vet det f-n var det kommer ifrån att sitta upp så tydigt, jag kalla det för "new age horsemanshit" som har spritt sig överallt;
Maybe because todays trainers know if they try and set foot on a 4 year old they´ll get the shit stomped out of em;
Easier to break a baby than a 4 year old bronk.

Okay, I didn't know that, My fault! That was obsiously just me talking before I had all the info on the subject. I just assumed it was like that because that's the impression I've gotten from talking to people about this and from looking at ads from america where they'd started to ride almost all the two year olds. And I agree with you 2 year olds are babies that shouldn't be strained(?) "belastade" and "new age horsemanshit" that's a good one :rofl:

kande for att tillagga, de halvbroder till mina 2 som gatt till proffs har blivit skickade dit i februari/mars sitt andra ar pa tranarens begaran (gammal rav i gamet sa att saga) och ingen av dom har blivit sabbad i lederna.

Det ar nog inte sa mkt att de rids som -hur- de rids. En tvaaring kan utbildas utan att man rider sonder den, de flesta som ar avlade for andamalet lar sig snabbt de sarskilda momenten. De 2aringar jag red i Frankrike reds kanske 20 minuter max, ingen hard ridning, mkt sallan var de ens lite fuktiga. Mycket viktigt med mjuk o fin uppvarmning vid hand, sen lite moment traning, sen avskrittning vid hand. De hade en mkt stabil reininggrund utan att ha fatt skiten riden ur sig.

Det ar san skillnad pa ridning och ridning, de som rider en 2aring som om det var en vuxen hast har otroligt ignoranta och de finns - sjalvklart, det ar absolut inget jag fornekar, utan jag vill bara lagga fram att det Finns tranare som rider 2aringar pa ett anpassat och schysst vis som inte resulterar i cripples.

Sen paverkar miljo valdigt mkt, t.ex. solen. Har ar det bra mkt soligare an i sverige vilekt faktiskt resulterar i en annan vaxtkurva an svenska unghastar om jag nu far vara sadan att jag jamfor mina 2aringar med svenska tvaaringar. Den svenska tvaars rangligheten och raggsocksstucket finns inte hos vara 2, jag sager inte att deras leder ar fardiga utan att de har andra fysiska forutsattningar for vaxt. De ar redan nu mkt nara vara vuxna hastars hojd och massa, de flesta hastar har som ar planerade futurityhastar fods i januari/februari sa dar svenska unghastar startas som "2.5 aringar" hosten sitt andra ar ar manga unghastar har i mars/april. Manga av vara tankar gallande vara hastars alder i sverige baseras pa den "universala hastfodelsedagen" aka nyar.. aterkommer senare, mamma ringde :D

Jag tycker inte heller 14 är någon ålder - jag är helt inne på din linje. :)

Härligt att höra om hästar som tränats och mått bra i så hög ålder.

Hmm, det har jag aldrig tänkt på om de växer fortare i varmare länder, kan kanske stämma, våra 2åringar är ju ofta väldigt rangliga. Intressant info! Och jo, jag vet, det är en enorm skillnad på ridning och ridning och det gör stor skillnad HUR de är ridna. Det som du säger med mycket skritt, bara 20min ridning så förstår jag att 2åringnarna håller ändå men jag skulle ändå aldrig börja rida min häst vid två år. Sitta in så att de är bekväma med att ha en ryttare på ryggen visst fine, men inte mer, men det beror ju också på vad det är för typ av häst. Den jag har nu är av grov modell (halter/reining/cutting) och räknas bli lite större än vi tänkt, ca 160 så jag vill vara säker på att hon får tiden att växa till sig och tänker inte börja rida förrän hon känns helt klar.

14 är väll ingen ålder? Min mammas nuvarande "tävlingshäst" har nog aldrig gått så bra eller varit så smidig att ha att göra med som hon är nu som 23 åring ;) Det handlar om hur de blivit ridna och omhändertagna genom åren, och såklart utgångs exteriören som några av er andra snackat om, det är klart att det påverkar en hel del men eftersom frågan var hur vi tränar våra hästar för hållbarhet så kända jag inte att det var relevant att ta upp.

Okay, I didn't know that, My fault! That was obsiously just me talking before I had all the info on the subject. I just assumed it was like that because that's the impression I've gotten from talking to people about this and from looking at ads from america where they'd started to ride almost all the two year olds. And I agree with you 2 year olds are babies that shouldn't be strained(?) "belastade" and "new age horsemanshit" that's a good one :rofl:

It is not your fault, in swedish western "riding baby´s" has been the in thing too do for a long time, maybe it has infected the swedish thinking of riding in the warmbloods here, I don´t know? The point is that "it is being done".
It was not so when I was young, nor in my father nor his fathers days.
"give em time too grow, there´ll be time enough for plenty of work"

The horses Bewildered is talking about are Big Boned compared too the smaller bone typ of quarters that we have in sweden.

mina tvaaringar kommer inte vaxa mycket mer pa hojden an de ar nu, liten hast sa att saga. De ar av den "korta i rocken" men maffiga reiningtypen, nagra centimeter till de kommande 2 aren annars ar vaxten som ar kvar i majoritet pa bredden. Vad jag glatt kallar "sma reiningkottbullar" sa dar kommer ju genetiken in i skillnad mellan din och mina utover just miljo. Hade de varit "rangliga o skrangliga" sa hade jag inte ens tankt tanken pa att starta dom som ridhastar redan i ar utan de hade fatt mogna mer, eller ja, hingsten hade fatt paborjad utbildning men med ett annat upplagg for att lagga en bra bas pa framtida disciplinkrav.

Inte ens som ettaringar var de rangliga, lite "fjallko" nar arslet var hogre an manken under nan manad.

Man stirrar sig garna blind pa lederna nar det kommer till ung hastar som rids, men det finns mer som tar stryk nar unga hastar tranas felaktigt. Jag har sett allt fran kissing spine till ihopvaxta nackband och brutala lasningar, oavsett om det ar western, klassiskt eller korning sa blir det "latt hant" skador.

Det som ar vasentligt for mig ar logik och lyhordhet nar man tranar en hast, i synnerhet en unghast. Att man klarar av att anpassa sig efter den individens forutsattningar. Det ar ju inte bara fysiskt de skall byggas upp och formas utan aven psykiskt, och att ibland far man tanka utanfor ladan.. aven om ladan kan vara himla bekvam att sitta i...

En av mina anledningar att jag ens skrev i traden var just din kommentar om the american way faktiskt :) Jag var/ar fortfarande valdigt kar i svenskar satt att gora saker och ting pa, det evinnerliga tragglandet med markarbete, tomkorning, loshoppning, skogsklattring osv. Men de senaste 10 aren har varlden sparkat mig i roven ratt rejalt om att ett satt inte alltid ar det basta, eller det enda ratta sa att saga.

Jag tror inte det finns en enda tranare som rider, eller tanker, likadant. Oavsett vilken sida om plaskdammen man ar.

Jag vill garna tro att det finns mycket att lara hos alla (proffs) ryttare, oavsett om de ar working cowboy eller futurity ryttare. Allt kanske inte ar kompatibelt med ens egna tankar och tekniker alla ganger.

The horses Bewildered is talking about are Big Boned compared too the smaller bone typ of quarters that we have in sweden.

:rofl: sooo true! They're TANKS in horseshape! I gotta say that i totally love our ranchhorses as unmodern as their bloodlines might be but heck, being able to grab a horse from the pasture, throw it in a trailer, kick it out, throw a saddle on and go to work for hours without them even gettin a little bit sore is amazing. And, in all honestly, our boys gets the guts rode out of them from time to time when shit hits the fan. No time for anything just jump up and go at a high rate of fuel consumption and no saying wether it'll be 1 hour or 4.

Rode hard on uneven ground, gravelroads, pastures, cowshit and Muck - i have yet to see any of these horses legs swell or even warm up around the joints.

Husband loves saying "You can make a ranchhorse into a showhorse if you want - but you can never turn a showhorse into a ranchhorse".

Ah, "big boned reiningköttbullar" där har vi drömmen!:love: Mina hästar har alltid lyckats bli mycket större än planerat, har nu två på ca 160 och min 'idealhäst' är <150 och rejäl och robust i byggnaden! Men man kan ju ändå inte låta bli att älska dem! Och att "det inte finns två tränare som tänker likadant" är det jag tycker är så bra. Jag kan aldrig hålla mig till en och samma tränare, vill plocka lite här och där för att sen få ett hopkok som man kan anpassa till sig själv och hästen. Någon låda har jag aldrig varit i närheten av även om vissa kämpat för att hålla mig "inside the box", det är väll inget kul att göra som alla andra och tycker aldrig något generellt fungerar på hästar ändå.

Hur det ser ut med inridningen av halvbloden har jag faktiskt inte riktigt koll på, har inte haft så mycket kontakt med "halvblodsmänniskor" på senaste åren men har hört en del klagomål på att de är fullt ridna på visningar och halvbloden som ofta är större, rangligare och med längre ryggar än tex. Quarters borde ju ta ännu mer skada av att ridas för tidigt.

Manga ganger byggs halvbloden upp mer for hand, alltsa mkt tomkorning for skolning i form med borjan pa barande rorelser, oppnor, slutor. Samlad halt osv, yeap, jag har gjort det Ocksa! Hejja skolan! lol De som ska visas pa trearstesten har man mer eller mindre som mal att ha inridna innan man satter ryttare pa dom, mkt muskeluppbyggnad via arbete och sa dar. Eller ja, nu ska jag inte saga att Alla gor sa, men de som larde mig hur man rider in en klassisk hast gjorde iaf pa det viset. Dressyrtanter for the win!

Hastar som djurras ar ju i grund och botten samma, men vara olika raser har ju olika forutsattningar och olika mognadsmonster. Rent exteriort kan vi ju ta samling som exempel, en quarterhast som ar byggd som en reiningkottbulle skall inte tvingas ga i en, for de flesta, riktig form for ett halvblod for de har inte vinklarna for det, eller halsansattningen for den delen. Som vilken annan hastras som helst skall man ju kunna "lagga upp" samt "lagga ner" en quarterhast - men att begara av en kvarting som ar byggd sa att den skall ga som ett dressyrhalvblod kommer, pa ena eller andra sattet, stalla till det i hasten. Precis som ett halvblod inte har exterioren for att ga lang och lag langre stunder. Den form som bada "sidor" efterstravar hos unghastarna ar vad de gamla ryttmastarna kallade "remont form" aka unghast samling, vilket ar lag och rund och sa arbetar man vidare nar styrkan och barigheten ar korrekt for den "ratta" tavlingsformen.

hehe du far la importera nasta hast fran Kanada da! ;) vi har ratt manga reiningmullisar har i krokarna.

Ja, jag har uppfattat det så med men har som sagt inte haft så mycket kontakt med halvbodsmänniskor på senaste åren. Jag har dock aldrig hittat någon som kunnat visa mig hur man gör det från marken så nu har vi börjat köra det på egen hand istället så får vi se var vi hamnar innan vi hittar någon vettig professionell hjälp! Och det är helt klart att halsansättningen är helt olika på QH, halvblod eller någon annan ras men helt ärligt så skiter jag i var hästen har halsen så länge den bär sig korrekt med ryggen upp och baken ordentligt under sig ;) Jag menade mest att det är jobbigare för en häst med lång rygg att bära sig rätt och jag har även uppfattat det som att stora halvblod växer något långsammare än "normalhästen" vad nu det är.

Jag funderade faktiskt på att importera innan jag hittade min "lilla" dam men med en budget på 30.000 kr blev det lite svårt eftersom jag som billigast kunde hitta transport med omkostnader till ca 30.000... Men försöker i alla fall få ihop till en usa resa nu till hösten, vem vet då kanske man ska ta vägarna förbi Kanada och drägla över dina tanks :angel:

Men nu känns det som att vi har kommit lite off topic eller?

nja inte egentligen eftersom en hallbar hast ar just en hast som rids och utbildas utifran sin exteriora kapacitet! ^^ Just har pa buke western ar det en ganska aktuell twist da man faktiskt inte riktigt bor tanka likadant med alla olika raserna vi har representerade har. Att jamfora de unghastar vi har, nu t.ex. du och jag dar de ar samma ras men olika exterior typ med sa pass skiljd uppvaxtmiljo tycker jag ar ganska givande. Quarterhasten som ras ar spannande i mina ogon i sig sjalv just tack vare mangfallden. Pa gott och ont. Vi kan ta Joe och Frost har som exempel, de kan inte tranas och ridas pa samma vis da de, trotts att de ar samma ras, ar helt olika i typen. Jack ar en 2eyedjack avlad galet maffig "ponny", jag gissar att han ar runt 150 men sa otroligt massiv att trotts att maken min ar 2 meter sa ar de ett valdigt harmoniskt par och jag kanner mig som en fluga pa en elefant nar jag sitter pa honom. Sen har vi Frost som ar mer lik en pleasurehast i kroppen, hog som ett hus med sina dryga 170 cm i mankhojd men "rangligare" och for att han skall halla behover han ridas i en helt annan form an Jack. Frost behover mycket mer ryttarsupport overlag an Jack, Jack ar i stort sett omojlig att fa ur balans emedan med Frost far man akta sig for han ar kansligare for en obalanserad ryttare som inte ramar upp. En hast som Jack, rent exteriort, ar nastan omojlig att rida sonder (observera Nastan) medan en hast som Frost ar mycket kansligare for vad man gor och inte gor. Att ga fortfort fram med Frost skulle, troligen, i tavlignsridnings synpunkt, resultera i en trasig hast emedan Jack fysiskt skulle ta det utan problem. ..frost ar varat undantag som bekraftar varan regel, han ar egentligen inte alls fysiskt vad varken jag eller maken vill ha i hastvag, for hog, for "ranglig" (nu har han massa, sa missforsta mig ratt, han ar inget tunt staket alls, bara en annan typ av hast an resten) men ingen av oss vill skilja oss fran honom sa han ar kvar anda lol

..asch, vad jag egentligen gor genom hela den har traden ar upprepa mig sjalv >.< Att hur man tanker och rider borde baseras pa hur hasten ar byggd, vad den har for fysiska forutsattningar, saval genetiska som miljomassiga. :) sa ehum ja... jag borde nog halla kaften nu innan jag totalt forvandlas till en trasig grammofon skiva

Okej, jag är väll dålig på att förklara, jag menade bara att har jag tex en Quarter (i mitt fall råkar det vara en Paint;)) som jag vill rida dressyr på så lägger jag inte upp den i någon hög dressyrform "bara för att" utan den ska gå i ett läge som är naturligt. Precis som om min quarter råkar ha naturligt hög halsansättning så tänker jag inte 'tvinga' ner den i en klassisk 'quarter hållning'. Arbetar den korrekt med kroppen så kommer oftast den (för hästen) korrekta halshållningen automatiskt. Därför bryr jag mig tekniskt sett inte om var halsen befinner sig utan hur kroppen jobbar.

Låter som Frost är byggd lite som min Fox, bara lite högre:

Den skillnaden som du beskriver känner jag rätt väl till, bara skillnaden mellan Fox och min Lipizzaner korsning som är mycket mer massiv och med kort rygg är väldigt stor.

"hur man tanker och rider borde baseras pa hur hasten ar byggd, vad den har for fysiska forutsattningar, saval genetiska som miljomassiga" Mitt i prick!

*kl*

Om folk kunde intressera sig lite mer för hur hästen dom köper är uppfödd, dvs vad mamman fått för mat under dräktigheten, vad hästen fått äta som föl och unghäst, hur den har fått röra sig i hagen och på vilket sätt den är inriden osv istället för att hänga upp sig enbart på om den är riden som 2-åring eller 4-åring skulle vi slippa mycket av dessa "sönderridna" hästar.

Personligen tyckte jag det var väldigt uppfriskande att se MÅNGA hästar på senaste AQHA World Show som var i 20+ åldern, gamla avelshingstar som kommit tillbaka ut på tävlingsbanan, gamla tävlingshästar jag har sett med flera olika nya ryttare genom åren som de guidat ut på högsta nivå. Jag kan garantera att merparten av dessa hästar är inridna som 2-åringar eller tidigare. Men de är rätt tränade, rätt fodrade, rätt uppfödda, rätt matchade....

men gud vad distra jag maste varit nar jag skrev inlagget! >.< vad hade Joe dar o gora! :o :S pinsamt!

Wranglan, for mig faller fodret och hagen under "miljo". Jattebra inlagg och valdigt sant :bump:

Ja o jag håller med dig också, allt spelar in och det avgörande är inte när man sitter upp.

(För övrigt älskar jag Two Eyed Jack.)

(jag har blivit lite two eyed jack fralst... de slaktingar jag sett till varan Jack har har alla varit valdigt lika exteriort, valdigt roliga hastar for ovrigt)

Det som eg gor en topic som det har sa svart att "halla enkelsparigt" aka. "till topicen" sa att saga ar ju for att det ar sa mycket som spelar in, allt fran foder, uppvaxt miljo till gener och rid/utbildningstekniker.

:rofl: sooo true! They're TANKS in horseshape! I gotta say that i totally love our ranchhorses as unmodern as their bloodlines might be but heck, being able to grab a horse from the pasture, throw it in a trailer, kick it out, throw a saddle on and go to work for hours without them even gettin a little bit sore is amazing. And, in all honestly, our boys gets the guts rode out of them from time to time when shit hits the fan. No time for anything just jump up and go at a high rate of fuel consumption and no saying wether it'll be 1 hour or 4.

Rode hard on uneven ground, gravelroads, pastures, cowshit and Muck - i have yet to see any of these horses legs swell or even warm up around the joints.

Husband loves saying "You can make a ranchhorse into a showhorse if you want - but you can never turn a showhorse into a ranchhorse".

been a while, hope all is well over there. sure your mom keeps you up too date on our weather, rain and high winds.

Don´t suppose you guys have had much cow work as yet? when does spring get there?

With legs like fence post I would not think there would too much of a problem with swollen joints, the feet and legs are the first too develop.
It´s the back which takes time, the vertabras are not finished untill the horse reaches 5-6 years.

Can you ask your father in law why he starts them at 2yrs? I´m curious.
Good too hear from ya again.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 543
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 843
Hästmänniskan Jag har hamnat i en lite jobbig situation och vill gärna höra vad andra skulle göra i min sits. Jag har två hästar men måste på grund av...
2
Svar
22
· Visningar
3 141
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 684
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar