Träna för att öppna upp bak

Nominous

Trådstartare
Jag har lagt mycket fokus på att få min häst att hoppa upp sig mer i sprången och mycket har lagts på att rycka upp frambenen bättre. Han har vart slarvig med dem och ge hamnar gärna osynkat med varandra och hänger hit och dit (mycket pga dåliga språng). Men med mycket travhoppning och studs har vi nu fått till sprången och frambenen till att bli riktigt kvicka och uppdragna. Det har verkligen gett resultat! Och att man kan påverka frambenen är ju vidare känt, men hur är det med att få dem att öppna upp bak?

Jag skulle verkligen vilja ha tips på övningar och vad man kan tänka på för att försöka få dem att öppna upp. Min vill gärna hoppa med lite knipande bakben. Jag har ingen aning om bakbenstekniken är som den är född eller om man kan påverka och stärka den som med frambenen?

Vad säger ni? :)

Sv: Träna för att öppna upp bak

Min häst öppnar upp bak bättre om hon får på sig ett par teknikskydd.

På vilket sätt påverkar teknikskydden så de öppnar upp bättre?

Jag vet inte om jag tycker att utrustning bör vara lösningen på ''problemet'', utan vill träna upp förmågan. Är de trånga, svaga, lärt sig fel eller är de exteriör som gör att de kniper?

Teknikskydden, om det funkar med dem - ska de kunna hoppa utan efter ett tag då så att de har stärkt sig och hoppar bättre då eller används teknikskydden som en permanent lösning?

Jag har ju alltid vart lite feg inför utrustning som markant förändrar rörelsemönster så de rör sig som de inte är byggda/stärkta till att göra. Men jag vet inte :)

Prata med din tränare. Det funkar lite olika på olika hästar. En del (hästar) gillar det inte alls.

självklart har jag en dialog med min tränare, men jag ser inget fel i att söka kunskap på egen hand också. jag vill lära mig vad det är som gör att de börjar öppna upp och hur man kan jobba med dem för att stärka.

Att öppna upp bak kommer sig av att hästen hoppar bra genom kroppen tycker jag. Vissa hästar gör det naturligt och vissa hästar saknar säkert förmågan att göra det också.

Jag tycker att bra övningar för bakbensteknik är övningar som får hästen att jobba "ostört" med hinder- alltså bommar framför och bakom som hjälper ryttaren med rytmen.
Upphöjd bom 6,20m framför oxer och gärna en upphöjd bom lite mer än 3 m bakom oxern tycker jag är en bra övning. Man ska hålla en stark galopp in över bommen och sedan bara sitta stilla. Bommen efter brukar hjälpa dom att få ett rundare språng och inte bli så flacka. Har hästen sämre teknik bak har den ju ofta en lite dålig språngkurva också.

Denna övningen brukade jag göra ofta med min häst som kanske inte knep bak men var spänd i ryggen och dessutom hade språngkurvan lite långt bak. Att man kan vara still framför hindret gör att hästen kan få ut halsen innan avsprånget och det gör ju att ryggverksamheten blir bättre- oxern gör att de backar av och måste stampa av för att komma över- bommen bakom gör att de inte bara kan skjuta iväg över oxern utan måste landa oxå:p och då måste de ju använda bakbenstekniken för att klara bakbommen på oxern!

Hoppa breda hinder, exempelvis en superbred oxer sex meter efter en klassisk 5,5a.

+ray

låter som en att man kan kombinera erat tänk lite. Bred oxer låter som något att prova och att göra det efter en 5,5a gör ju att man sitter håller sig kall och väntar och inte stör så mycket. Nu har jag ju tränat mycket höga räcken i trav för att kvicka till han så att länga lite är nog inte så dumt. :) Ska prata med min tränare om det :)

Vi har börjat med att rida mer och mer med bom efter hindret, det har han jobbigt med så det blir fortsatt jobb med det.

Luras inte av att det bara går att sätta på ett par trknikskydd....

Allt handlar om styrka hos hästen... jobba i serier och studsar och åk inte i sprången utan kläm till med benen i avsprånget och kanske smacka lite så hästen tänker framåt :-)

Nä jag känner också att utrustning är inte lösningen. Vi jobbar mycket serier och en hel del studs så det kommer nog när han är stark nog. Ska prova trycka på lite och se vad som händer. :)

Det är ju inte poängen med att skapa ett bättre språng i mitt fall. Jag vill bygga en stark häst med bra språng, inte tvinga fram det onaturligt. :)

Framförallt så måste hästen vara avspänd och genom kroppen på marken innan du börjar hoppa. Många hästar öppnar upp bra bak om de är mer ihop så man kan spänna bågen innan hindret för att få ett jämt avstamp över hindret ge ngt mer eftergift, att inte ta dom i munnen över hindret och blir klar i handen i tid och räta upp sig och inte ligga fram på halsen, hjälper många hästar att öppna upp bättre bak.

Det här videoklippet visar ganska stor skillad på hur hästen hoppar med bak om man är klar i handen eller inte (betydligt bättre språng på oxer nr 2)

Som ja har förstått det så orsakar teknikskydden smärta.

Min häst hoppar INTE med sina nya, fina teknikskydd på!!!
Han får skitont och totalvägrar (fick Eskadron air easy i present)
Dom billiga teknikskydden med resår (som då antagligen inte gör varken till eller från) protesterar han inte mot.

Min häst gör en väldig skillnad i sprången beroende på om jag lägger till skänklarna ordentligt eller inte.
Ta hjälp av någon som filmar dig så ser du kanske skillnad?!
På min känns det enormt mycket från hästryggen om jag tappar stödet eller håller om bra.

Luras inte av att det bara går att sätta på ett par trknikskydd....

Allt handlar om styrka hos hästen... jobba i serier och studsar och åk inte i sprången utan kläm till med benen i avsprånget och kanske smacka lite så hästen tänker framåt :-)

Fast att trycka av hästen behöver verkligen inte vara en bra lösning, många hästar hoppar mycket sämre om man trycker av dem än om man bara är stilla och väntar in språnget.

Jag trycker av om vi t ex ligger lite stort, och hästen behöver lite extra stöd för att våga hoppa, men om jag trycker av varje hinder blir hästen spänd, tappar ryggen, och riskerar att riva bak. Dvs den hoppar sämre bak ifall jag trycker av den, så som du föreslår.

Har man en väldigt tveksam häst utan bjudning kanske det behövs, men annars så är detta med att trycka av hästen inför varje språng snarast en olat hos ryttaren som man ska försöka vänja sig av med - för egen del vet jag att det är lätt hänt att man sitter och trycker av hästen, för man vill så mycket, och vill hjälpa till för mycket.

En bra och energisk galopp, så att hästen hoppar med energi, det fixar man inte i avsprånget, utan mellan hinderna, och i början av anridningen.

Jag tror du missförstod mig, trycka av är verkligen inte idealiskt! Det är ett bra sätt att ge hästen dåligt självförtroende.

Jag menar att lägga på benen i avsprånget, när hästen är påväg uppåt för att den ska trycka ifrån lite extra med bakbenen helt enkelt...

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 116
Senast: cassiopeja
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 946
Senast: Nafayette
·
E
Ridning Jag försöker föreställa mig hur hästens muskler ska jobba när jag rider och undrar om man inom klassisk ridkonst är eniga om det eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
26 460
Senast: kryddan
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama