träna boxrenlighet?

snigelfarmor

Trådstartare
Kan man träna det? HUR!!!!???

Har två tvååringar som skitar ner nåt så fruktansvärt i sina boxar. både med spån och med halm. Båda hingstar/valacker. Gräver gropar, vänder upp och ner på allt.

Sv: träna boxrenlighet?

Har hört att man kan lägga in en annan hästs bajshög i den rengjorda boxen (där man vill att hästen ska ha sin toalett) så ska hästen lägga sina egna höger på denna för att markera sitt revir eller liknande. Detta ska göras några dagar i rad.
Har inte själv provat det så vet inte om det fungerar! Vet heller inte riktigt om man ska ta en helt okänd hästs bajs, sto eller valack men du kan ju alltid testa med nåt!

Lycka till =)
kram

Du kan lämna kvar en del skit i t ex ett hörn, då brukar de lära sig att skita där.

Min stora som fortfarande tror att han är hingst :p bajsar på samma ställe i ALLA boxar i en hög lite längre upp till höger och samma i hagen i högar men där blir de ju större eftersom att jag mockar den varannan vecka ungefär. när vi är ute och rider och rider förbi en bajshög så ska han stanna och lukta på den ibland bajsar han över ibland inte så det kan nog kanske funka i boxen att lägga in en hög som de andra skrev.

Jag önskar också att man kan träna bort det. Jag fick tipset (som ovanstående redan skrivit) om att lägga in en annans häst skit i boxen och försökte med detta varje dag en period, men det hjälpte inte den gången i alla fall.

Jag har hört en del somlämnat en halvmeter kant längst bak för att få hästarna att börja bajsa där, jag har provat med en häst som gjorde det och blev otroligt renlig sedan och gjorde allt där bak. Tanken slog mig nyss, kanske skulle testa på mitt fbl som grisar så mkt..

Jag lämnar ränna öppen ned till betongen utefter den vägg jag vill ska användas som toalett. Det har fungerat på alla hästar jag har haft hand om, och utav ALLA jag har tipsat är det bara 1 det inte fungerat på. Efter ett tag slutar jag (allt från 2 v till 3 månader). Om dom efter ett tag börjar grisa igen, kör jag en vända till. Trodde att jag skulle gå bet på storgrisen på 1 år, men fungerade där med...

I början lämnar jag även lite bajs där...

Motsattt sida från krubban brukar vara lättast och mest logiskt.
Ungefär 30 cm bred.

Stallkompisen berättade om hästägaren i stallet innan vars hästar bajsade i dom stora svarta runda tunnorna vi hade vatten i. Hon hade den ståendes i hörnet och där bajsade dom. Sen körde hon ut den med pirra varje dag.
Hur hon lyckats med sina 3 hästar förtäljer inte historien...

Senast ändrad:

Det där ska prövas.
Inte det med vattentunnorna, men tänk vad smidigt om det hade fungerat. En skottkärra i varje box, sedan är det bara att köra ut det. ;)

Min kompis lämmnade rent i ett hörn, och där bajsaed hennes häst alltid. Väldigt funkis.

Jag behöver också få min gris att bli renare, jag ska prova med rännan och lite annat bajs - han lukat väääldigt gärna på andra högar :angel:

Har provat med att ha det rent en bit från vägg, utan resultat till våran unghäst. Han är fruktansvärt grisig med. Han bajsar överallt !!!! & drar runt det, suck. Höet får vi ha i en hö häck, annars skitar han ner det oxå, & äter det inte följdaktligen :(.Nu slipper jag extra jobbet att mocka ut skitigt hö !!

Våran äldre valack skiter inte heller i rännan jag gjort mot vägg. Han har gaft det så i ett år, inte en enda bajs där.

Däremot vårat sto bajsar på samma ställe, tur är väl det. Annars hade man fått spendera hela förmiddagen i stallet för att mocka.

Ewa

hade en klasskamrat som oxå hade en skitgris till häst. hon la in bäd och då höll hästen va non konstig anledning det renare i boxen...

mina småttingar går i samma box och båda bajsar på samma ställe^^ lämnar en 30cm ränna vid ena väggen och allt bajs hamnar där! men i hagen så har min gamla ponny en hörna som han skiter i, medans den andra har sina bajs ställen i 2 hörn. och min stora häst gömmer sina lortar i boxen under halmen så att hennes box ser ren ut men är en mardröm att mocka, det kommer bara mer och mer ju mer man rotar runder!! hon använder hela hagen som toalet, men om man mockar i hagen och lämnar allt i en stor hög så bajsar hon i alla fall i närheten av högen^^.

uch alla dessa lortgrisar!! ibland så vill man ha en nergrävd box och ha hel bädd och inte mocka utan bara lägga på mer, och såklart låta nån annan mocka ut den när det blir för högt^^ i stallet som jag jobbade i fans 2 hästar som malde ner skiten i spånet så att man fick tömma boxarna helt 4 dagar i veckan:( och de var 100 gånger värre om dom stod på halm!!O_o

Måste bara säga en sak om det här med boxar... Jag lärde mina att kissa i hink när de kom in från hagen. :D Hästar brukar kissa när de kommer in. Hade en hink som jag tog fram när de började ställa sig. I början hade jag lite spån i så det inte lät så mkt. De lärde sig snabbt och nästan väntade på att jag kom m hinken. De har ju en hel del som de pinka när de varit ute.

Igår påbörjade jag renlighestträningen. Jag lämnade en hörna utan halm och sen gick jag och hämtade två högar från hingtens box för att se om han är intresserad av att bajsa ovanpå dom :D

Det där håller jag också på med, det kissas floder när de kommer in, kissa i hink är ett fruktansvärt bra sätt som spar både strö och mockningsarbete. :laugh:

Det där håller jag också på med, det kissas floder när de kommer in, kissa i hink är ett fruktansvärt bra sätt som spar både strö och mockningsarbete. :laugh:

Kul att någon samtyckte!:) Det är ju otroliga mängder, och man märker att boxen är bättre. Det är som de håller sig tills de kommer in. :grin:

Vissa valacker är extremt grisiga av sig. Min erfarenhet är dock att ston i regel är mer 'rumsrena'.

Har inga direkta tips mer än att se till att de har ordentligt med grovfoder så de inte härjar runt för att maten är slut.

Grejjen med att lägga in någon annan hästs avföring är att det måste vara från en häst som är mer ranghög än vad hästen är, har jag hört, för att det ska funka.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 732
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 631
Senast: Shaggy
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 407
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar