Träna bort tittighet?

K

krigarinna

Finns det något man kan göra för att lära en häst att inte bli rädd för småsaker?
Hästen e 6 årig travare, rätt så tittig av sig. Blir dock livrädd för blåst utanför hagen. Inne i hagen verkar han inte bry sig. (antar han inte känner sig säker utanför).
Men att han blir rädd för svajande buskar, blåst och annat som förknippas med det gör att jag inte riktigt kan rida då. Han skuttar ju och vill sticka iväg. Annars är han helt mysig förutom att han verkar vara lite osäker med sig själv.

Så finns det några tips?
 
Sv: Träna bort tittighet?

krigarinna skrev:
Finns det något man kan göra för att lära en häst att inte bli rädd för småsaker?
Hästen e 6 årig travare, rätt så tittig av sig. Blir dock livrädd för blåst utanför hagen. Inne i hagen verkar han inte bry sig. (antar han inte känner sig säker utanför).
Men att han blir rädd för svajande buskar, blåst och annat som förknippas med det gör att jag inte riktigt kan rida då. Han skuttar ju och vill sticka iväg. Annars är han helt mysig förutom att han verkar vara lite osäker med sig själv.

Så finns det några tips?

Min märr var rädd för allt och jättetittig när hon kom men jag har bara ignorerat hennes beteende och byggt på en relation istället och nu skall det rätt mycket till för att lyckas göra henne hysterisk..*
Jo, det kan ju va så att utanför hagen känner han sig osäker, han lämnar flocken, men då måste du bli en flockmedlem så han litar på dig, det är nog det de handlar om. Bygg på hans självförtroende och eran relation så blir det nog asbra*
Jag har gjort saker som att utsätta hästen för situationer där den blir rädd och bevisar för den att så länge jag är med finns det inget att vara rädd för.
 
Sv: Träna bort tittighet?

zillax89 skrev:
Min märr var rädd för allt och jättetittig när hon kom men jag har bara ignorerat hennes beteende och byggt på en relation istället och nu skall det rätt mycket till för att lyckas göra henne hysterisk..*
Jo, det kan ju va så att utanför hagen känner han sig osäker, han lämnar flocken, men då måste du bli en flockmedlem så han litar på dig, det är nog det de handlar om. Bygg på hans självförtroende och eran relation så blir det nog asbra*
Jag har gjort saker som att utsätta hästen för situationer där den blir rädd och bevisar för den att så länge jag är med finns det inget att vara rädd för.

På vilket sätt har du gjort det??
Att vara säker och hjälpt hästen att våga nosa på det läskiga?
 
Sv: Träna bort tittighet?

Smultronblomma skrev:
På vilket sätt har du gjort det??
Att vara säker och hjälpt hästen att våga nosa på det läskiga?

Jo, typ.. Jag har bara tagit med hästen ut ur hagen och stått där korta stunder, ignorerat hästens beteende, bara stått där och vart coollugn, till slut har hon insett att det inte fanns mycket att vara rädd för.
Jag har också tagit med mig läskiga saker ut i hagen (presseningar, plastpåsar, fladdrande filtar) och låtit hästen undersöka det, fast det bästa vore ju om man gjorde det i nån paddock eller nått.
Om du låter hästen nosa osv och gör en big deal utav det då gör hästen det också. Visst kan man låta hästen nosa, men allt hänger egentligen på en själv, om du är lugn och inte bryr dig om saken, varför skall hästen då göra det? Det är så vi vill att våra hästar skall vara, de skall börja tänka istället bara för att stänga av och bli rädda.
Jag bara tar det som det kommer och förutsätter att hästen skall klara det om jag gör det. Om jag klarar att lugnt gå under ett rep i höjd med hästen manke utan att bry mig då skall hästen också kunna det, DET är mitt mål.
Men som sagt, saker du kan göra är ju att bara av ren slump ta med dig en plastkasse som du håller i ena handen när du är ute och går till exempel, sen när hästen klarar det kan du ta med dig två... sen efter det, en pressening som du släpar efter dig. Och om ni är ute och går, bara gå där och ignroera honom, ha mysik på, gå inte och lulla med honom "såja, såja" för då blir han bara mer uppstressad. Om du inte låter utan bara lunkar på så kommer han inse att han också kan göra det. När han får förtroende för dig som ledare kommer han lägga över ansvaret på dig att du får ta hand om honom. Just nu tror jag han känner sig väldigt ensam och osäker, han känner ett tungt ansvar att ta hand om dig, tittar oroligt omkring sig för att försäkra sig om att det inte hoppar ut en björn bakom nästa buske och äter upp er.
Så försök bara att vinna hans förtroende.
Bara genom att utsätta honom för saker där han kan bli rädd ger honom självförtroende om du lyckas bevisa för honom att han inte behöver bli rädd. Ge honom beröm, gör saker han kan och visa att han är jätteduktig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Träna bort tittighet?

DISTRAHERA HONOM/HENNE! :) Det hjälpte på våran travare. :p När vi kände att hon började spänna sig elelr tyckte något var otäckt o så så försökte vi antingen henne att gå i form, elelr ställa henne bort från föremålet.Men led alltid hästens huvud bort från dety otäcka. tex. om det otäcka komemr från vänster stäleklr du huvudet åt höger. Jaja, hoppas att du hittar npågot som hjälper! :idea:
 
Sv: Träna bort tittighet?

Läs tråden "kommer jag någonsin att kunna rida normalt" handlar om det och där finns flera goda råd.
 
Sv: Träna bort tittighet?

Jobba med ledarskapsövningar från marken så att hästen känner sig trygg med dig som ledare. Då kan du, när det blåser och fladdrar, genom att vara genomlugn tala om för hästen att - Det där är inget farligt! Nu går vi lugnt vidare! Tänk på att hästen känner varenda liten muskel du spänner i benen o rumpan. Det signalerar - Aha, bäst att fly, hon förbereder sig ju. Fösök ha lång tygel så mycket som det går. Håll en hand i sadeln i smyg! =) Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Träna bort tittighet?

Mitt tips är att helt enkelt inte tillåta att han ska titta än hit och än dit vid ridturer.
Hästen ska befinna sig mellan tyglarna och koncentrera sig på ryttaren och var han sätter sina fötter i de olika gångarterna.

Det är inte hästens uppgift att hålla koll på prazzliga löv och flygande gråsparvar - det sköter jag om för jag är mycket smartare än hästen och jag vet när det är dags att fly om vi behöver det.

Att de skvätter till när en tjäder flyger upp fem meter framför dom är en sak (vem skätter inte då?), men jag tolererar inget tittande och fjuttande och skuttande. Det har fungerat.

Hur? Undrar du säkert då. Det kräver lite av ryttaren. Som ryttare måste jag vara koncentrerad på min häst, så fort han spanar in nåt lövprassel så korrigera, in med huvudet mellan tyglarna, rid på, jobba.

Det kräver tålamod och koncentration. Bli INTE arg, var bara konsekvent, korrigera, rid.

Eftersom hästen inte är ett nervvrak i övrigt blir ett sånt där tittande lätt endast en dålig vana, hästen lär sig att det är ett sätt som fungerar. han tror att det ska vara så om ingen korrigerar och talar om att det inte är ok.

Sedan är det naturligvis alldeles lysande att i andra sammanhang träna på hästens sjävlförtroende som många här beskriver så bra.

vänligen Kokopelli
 
Sv: Träna bort tittighet?

Min väg var sådan;
kolla hästens hälsa.

Jobba från marken, mycket tid, förtroendet växer mer o mer ju mer du flyttar hästen i fyra riktningar.

Om du kan eller kan få hjälp med; försiktig join-up. Mycket bra.

Kolla fodret; bort m havre, möjligtvis in med magnesium (finns trådar om det)

Se till att hästen har så mycket att göra att den inte kan bry sig så mkt om det som händer därute.

Ledövningar, kolla tex Hempflings varianter. Stärker hästens sjävförttroende.

Lycka till!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 199
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp