Träna bort hästbajs ätandet?

S

Saharah

Jag och min 4 månaders valp var ute i skogen och lekte igår, och allt var frid och fröjd tills han fick tag i hästbajset..
Han förstod att jag skulle vilja ta det ifrån honom verkade det som, för han sprang iväg direkt jag kom nära. Men han följde efter mig när jag vände, men han tog inte godiset jag hade med mig.
Enda sättet var att springa in i skogen och gömma mig bakom ett träd. Då kom han tillslut, pulsandes i den djupa snön. Men jag tror nog att han han äta upp bajset först..

Finns det något bra trix på att träna hunden att lämna ifrån sig det eller hur ska man göra?
Visst det kanske inte är så farligt i sig, men vill inte jag att han ska ha en speciell sak i munnen så ska han ju kunna lämna det utan problem.

Ska man locka med ännu godare godis?

Sv: Träna bort hästbajs ätandet?

Jag har väl egentligen inget bra tips, men har själv en 4mån-valp.

På honom har jag fått in ett klockrent NEJ, så jag kan tappa mat på golvet, och vi kan vara i stallet, han kan släppa skinksvålen från busken med ett NEJ.

Så för mig funkar hästbajsätandet med ett nej, han försöker äta när han ser skiten, men slutar vid ett nej, så förhoppningsvis så fastnar det väl snart i hjärnan och han struntar i skithögarna:D

Skinksvålen eller nåt annat väldigt roligt kan ibland vara lite svårt, men då sätter jag mig på huk, och lattjar in honom till mig typ med kommandot "kom med den", och så byter jag grejen mot en godis.

Det du belönar med, dvs det han får om han avstår hästbajset, måste ju vara godare än hästbajset ja.

Så leta fram det absolut godaste godiset som finns, och börja träna in loss (eller släpp om du sen vill ha losskommandot exklusivt för träning). Och så börjar du träna med något som inte är lika åtråvärt som hästbajset, nån av leksakerna t ex. De brukar lära sig ganska snabbt att när matte säger loss så betyder det jättegott godis, och spotta ut leksaken eller vad man tränar med väldigt fort, då får man börja med något som är lite mer intressant, t ex ett tuggben (eller vad valpen nu är intresserad av).

Men ja, du måste ha ett godis som är godare än hundbajset i början, så hunden anser den vinner något på att inte smaska i sig det delikata hästbajset. Har du något som är ännu mer delikat och hunden vet att loss betyder godis om man släpper direkt så kommer den komma som ett spjut istället för att äta bajs. Du måste dock i början hela tiden vara nära hunden när du tränar, just för annars riskerar du att belöna att hunden åt upp bajset och kom.

DOck just för att undvika hästbajsätning är det en mycket god ide att lära den nej/låtbli/vad man nu vill ha för fras. Kommandot loss är jätteviktigt, just för som du skriver kunna få hunden att släppa saker den fått tag i som den inte bör ha/äta. Men loss förutsätter att vad det nu är redan i munnen. Och du vill ju att hunden inte ens ska ta hästbajset i munnen antar jag.

Varning dock att vissa är mer besatta av hästbajs än andra. Har inte haft några större problem med någon av mina utom Viktor. Han försöker lika ihärdigt nu som för två år sen, speciellt nu vintertid när det är fruset och kan tjänstgöra som 'boll' med :crazy: Viktor är klockren på loss, oavsett vad han har, oavsett avstånd osv. Men det hjälper inte att han släpper hästbajset såfort jags er och säger till, när han hela tiden är på jakt efter nytt hästbajs - för om matte inte ser att man stjäl säger hon inte nej, och om matte inte ser säger hon inte loss - dvs det finns i Viktors hjärna tillräckligt motivering för att ge sig på det om och om igen, ibland lyckas man ju.. *suck*

Det där låter som vår lille Aladdin.. Han släpper det.. Låtsas som det regnar och precis när jag vänder mig om, smyger han iväg för att äta upp hästbajset... I all sin iver och rädsla för att bli påkommen så svalde han en hel hästbajs en gång vilket resulterade i att 20min senare fick jag hjälpa den stackars valpen att kräkas ut hästbajset - hel och otuggad.. SUCK..

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 268
Senast: kolblakkur
·
Träning :banghead: I början var min häst härlig att rida provade henne i skogen och på ridbannan. och jag var jätte glad tyckte mycket om...
2
Svar
22
· Visningar
3 474
Senast: kvandi
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 774
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 159
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka