träna bort bakrädsla samt kunna stå sill...hur göra?

J

jezekl

Jag ska köra in min fjording har jag tänkt mig, ska "skicka" honom till en grangård och en tränare som ska köra in honom åt mig (samt lära mig köra). Innan dess behöver jag få bort hans bakrädsla, som inte passar ihop med körning. Jag vill ha förslag på hur jag gör det. Jag behöver också lära honom att stå still. Det vill jag också ha förslag på hur jag ska göra. Jag tränar en del på att få honom stå still i stallgången, vilket funkar ibland när jag är där, så fort jag vänder ryggen till går han iväg. Han kan inte stå still tex när jag ska sitta upp på honom, vilket jag tragglar med att lära honom..

Så ge mig massvis med tips och idéer på hur jag kan lära honom dessa två saker, för att underlätta inkörningen.

Finns det något annat jag kan öva honom på för att underlätta inkörningen? Dvs göra så det går fortare för tränaren när han väl flyttas till det stallet?

Här är några tips för att träna stillastående vid uppsittning:
* Ha någon som håller i
* Ställ hästen i t.ex. ett hörn i hagen eller på någon annan plats där han är inramad
* Dela upp uppsittningen i olika moment. Börja med att träna stillastående när du vänder ryggen mot huvudet, sedan när du har foten i stigbygeln, tryck lite i stigbygeln etc. Ofta gör man allt på en gång och reagerar inte förrän amn är uppe på att hästen gått iväg.

På stallgången:
* Jag har rätt dålig erfarenhet av hästar som inte kan stå stilla på stallgången. När man går därifrån har man ju inte längre någon kommunikation, så det är svårt att tala om för hästen att den ska fortsätta att stå still. Det bästa är att inte lämna hästen alls på gången
* Men om man nu ska träna så tror jag det är bra att ställa hästen på gången vid tillfällen då den är motionerad och mätt, d.v.s. inte har några stressmoment i huvudet.

Bakskygghet:
* Jag har just påbörjat inkörning av min häst. Jag tränar bort bakskygghet genom att fästa ett par extra tömmar i selen (där vagnen ska sitta) och sedan låta någon gå bakom och hålla i tömmarna och successivt börja låta lite och dra så att hästen känner ett visst motstånd.

Lycka till
/Kristin

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
919
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 127
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar