Träna bommar

Islandshesten

Trådstartare
Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst ) framförallt för hon har/haft svaga bakknän och haft problem med patellan. Hon är så gott som frisk nu. Iaf otroligt mycket starkare. Vad anser ni som lämpligt, kan man träna bommar fler än en gång i veckan? Liggande bommar i travarbete.
 
Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst ) framförallt för hon har/haft svaga bakknän och haft problem med patellan. Hon är så gott som frisk nu. Iaf otroligt mycket starkare. Vad anser ni som lämpligt, kan man träna bommar fler än en gång i veckan? Liggande bommar i travarbete.
Vad som är optimalt beror väl precis på vad man vill uppnå och vilka övningar man använder. Finns ju en uppsjö av sätt att anväda bommar. Böjda spår, raka
Jag hade nog gjort det en gång i veckan de flesta veckor och ibland två gånger i veckan
Du kan ju höja upp några av bommarna någon decimeter och rida en del av passet.

Sedan finns det ju flera sätt att stärka bakdelen som kanske är lämpligt?
Vågar inte säga hur tex klättring i inte allför brant backe påverkar patella men det är annars stärkande.
 
Du kan absolut rida bommar fler än en gång per vecka. Dock är det viktigt att tänka på att variera träningen, särskilt med en häst med större svagheter. Då kan man inte rida samma övning som arbetar med de svaga musklerna för ofta
 
Beror även på hur man rider över bommarna och hur bommarna är placerade för optimalt resultat så att hästen använder kroppen på rätt sätt.
Kvalitet före kvantitet.
Gick på cavalettikurs och det var inte så som jag tränat eller suttit innan.
Trodde aldrig att min pälsboll skulle kunna galloppera på volt över cavaletti innan jag gick på träningarna.
 
Sålänge man gör det i lagom dos och har koll på hur trött hästen blir så går det absolut att trava över bommar ofta. För att stärka bakknän är det dock väldigt bra att skritta över bommar, gärna upphöjda. Min har behandlats i bakknän relativt nyligen och jag brukar promenera henne över upphöjda bommar en till flera gånger i veckan.
 
Som tidigare har skrivit, variera. Att trava över bommar varv på varv kan också bli slitsamt. Jag gissar att du är ute efter att stärka musklerna runt om patellan för att det ska bli stadigare och stabilare? Det arbetet görs bäst i skritt. Tänk att du lägger ut bommar lite huller om buller och sen ska hästen långsamt ta sig igenom. Det är när hästen står på tre ben och funderar på var den ska sätta det fjärde som musklerna tränas. Det blir lite som när en människa står på ett ben, alla minimuskler runt knä, ankeln etc jobbar för fullt. Viktigt är därför att det görs långsamt. En annan sak att tänka på är att hästen ska korsa över bommen från olika vinklar för att träna olika muskelgrupper.
 
Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst ) framförallt för hon har/haft svaga bakknän och haft problem med patellan. Hon är så gott som frisk nu. Iaf otroligt mycket starkare. Vad anser ni som lämpligt, kan man träna bommar fler än en gång i veckan? Liggande bommar i travarbete.

Ta hjälp av en equifysioterapeut som också jobbar med träning, tex Uppbyggande träning, när du lägger upp en rehab/prehab plan. Då behöver inte inte riskera felaktig belastning utifrån din häst som individ.
 
Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst ) framförallt för hon har/haft svaga bakknän och haft problem med patellan. Hon är så gott som frisk nu. Iaf otroligt mycket starkare. Vad anser ni som lämpligt, kan man träna bommar fler än en gång i veckan? Liggande bommar i travarbete.
Självklart varierar vi träningen på många olika sätt. 1 dag i veckan bomövningar, 1-2 dagar traskar vi runt i ojämt underlag i skogen samt att vi klättrar. Självklart vila också. Vi har badat mycket fram till nu då det är så himla kallt. Sedan har vi kunnig equipat som kommer ut som ger oss övningar och kontakt med vet. Rehaben har pågått i ca 12 veckor. Samt så står hästen på balansplattor för att parera de små musklerna. Tack för alla bra tips. Skritt över cavaletti lät som något. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
506
Senast: tara
·
Träning Hej! Har ett 12 årigt irländskt sto som jag haft i snart tre år. I regel så tränar jag henne var annan dag. (Har två småbarn så har...
2
Svar
39
· Visningar
4 603
Senast: Waco
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 638
Senast: Lobelia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp