Träna "bakdelen" och hålla i hop hästen?

R

repeater

Rider en väldigt stor häst och har lite svårt att hålla i hop honom samt aktivera bakbenen. Han blir lång och enligt en tjej som ridit honom länge är jag för snäll mot honom och jobbar honom inte tillräckligt. Tips på vad man kan hitta på? Jag vet att man kan arbeta med öppna och sluta, men finns det några övningar utöver att öppna och sluta längst långsidorna?

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Träna "bakdelen" och hålla i hop hästen?

framförallt mycket halvhalter ;)

Många övergångar mellan skritt och trav och trav och skritt.. Driv mycket me sitsen och skänkla på bra så du får me rumpan på han mera.. Det har min tränare sagt.. ;)

En bra övning som får upp ryggen är att först skritta, göra halt, backa, direkt framåt i trav, göra halt, backa osv osv osv. Driv inte för mycket med hälen utan mer med sitsen och håll inte emot i handen utan låt hästen själv hitta en bra kontakt med din hand.

Min häst är visserligen ganska liten men jag jobbar med samma sak, att få ihop och aktivera bakbenen.
När jag värmer upp brukar jag göra övergångar i sluta el. öppna. Tex att börja i trav, gå in i en sluta och sakta ner i till skritt med bibehållen sluta, upp till trav igen i sluta. Även trav-galopp och liknande.
Det funkar super för mig!

som flera andra har skrivit är mycket övergånar och halvhalter viktigt. en annan övning är bakdelsvänding och sedan galoppfattning, funkar iaf väldigt bra på min pålle:laugh:

Håll et jämt stöd i tyglarna och rid hästen fram till det med skänklar/ sätet. Rid mkt öpnna, sluta skänkelvikning sånt som lösgör hästen.
Var någon som skrev rygga oxå, det tkr jag är bra förutsatt att hästen ryggar på ett bra sätt dvs kmr ner med huvudet, får upp ryggen och får in bakbenen.

Här kommer lite tips..
Skritta ut först på lång tygel och låt hästen verkligen trampa på i ett frisk tempo.=)
Skritta så här mins 15 minuter färna 20 minuter.
Innan ni går in i en paddock eller åker.
Sedan börjar du korta tyglarna rid på en 4-kantsprå om 10 x10 meter. Gör en halvhalt och en halv framdelsvädning så i varje hörn så flyttar du hästen 90 grader så ni verkligen rider på en 4 kant=)
Rid på en volt senare..träna påatt överböja halsen utåt fasten kroppen ska fortfarande vara böjd, rakställ hästen och bibehåll volten och formen i kroppen.Sedan avslutar du med att överböjja halsen innåt mot volten och hästen ska inte sjuta in bogen och rasa innåt i volten..Lite klurig övning=)

Träna mkt skänkelvikningar, bak och framdelsvändningar flytta ut och in baken på volt och på rakt spår.

När detta är avklarat så kan man börja trava och göra exakt övningar fast i trav.
Sedan kan du träna galoppfattninngar.. fatta en galopp galoppera 3 steg sitt djupt i sadeln gör en avsaktning till halt.Sen skritta iväg och fatta ny galopp galoppera 3 steg och så gör halt.
Denna övning är otroligt bra för hästen sätter undr sig riktigt ordentligt här!

Mkt tempoväxlingar också.
Hoppas dessa övningar hjälper lycka till och uppdatera hur de går=):)

Rider en väldigt stor häst och har lite svårt att hålla i hop honom samt aktivera bakbenen. Han blir lång och enligt en tjej som ridit honom länge är jag för snäll mot honom och jobbar honom inte tillräckligt. Tips på vad man kan hitta på? Jag vet att man kan arbeta med öppna och sluta, men finns det några övningar utöver att öppna och sluta längst långsidorna?

Tacksam för svar! :bow:

ut och klättra om du vill få muskler på bakdelen :) men sen kan du försöka trava galoppera i en stor volt och krama tyglen ställ honom inått öka minska lätta ställa och hål på så sen ute kan du göra samma sak fast att du bara lättar kramar lättar krama i trav glopp och skritt ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 872
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 083
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka