Träna åka bil, hur gör ni?

ams

Trådstartare
Hur börjar ni träna era valpar att åka bil?
Tänker då på att åka i bur bak i bilen.

Sv: Träna åka bil, hur gör ni?

Jag har tagit in bilburen inomhus och vänjt valpen vid den där först. När valpen är van vid buren tar jag och ställer den på plats i bilen och vänjer den vid att sitta där när jag i början sitter i baksätet och kan lugna om den blir orolig.

När det funkar sätter jag mig fram. När allt klappar, har jag bett min sambo starta bilen och funkar det utan att valpen blir orolig så sitter jag kvar i baksätet och så kör vi en runda. Jag har aldrig haft problem med en otrygg valp och har bara kunnat tuta och köra efter detta.

Det är något magiskt med valp och åka bil, jag hinner knappt starta bilen förens valpis sover som en stock. Precis som mina syskonbarn :grin:

Omplaceringen jag har blir superstressad av att åka bil hur mycket vi än tränade och vande. Tills jag fick tipset på klubben att täcka buren helt så han inte kan se ut, och det funkar kanon. Nu är även han trygg i att åka bil.

Med båda mina hundar (den ena hämtades när han var 6månader och den andrra var 8 veckor) har jag helt sonika satt dem i buren i bilen och sen kört..

Inget ta in buren i lägenheten och låta hunden vänja sig med den osv, de har fått gilla läget helt enkelt. Valpen hade den äldre hunden som sällskap bak i buren, oftast. Han fick åka själv ibland också, utan problem.

Mina hoppar gärna in i bilen nu och sover innan vi lämnat parkeringen, så de verkar ju inte ha tagit skada av at lära sig åka bil den "hårda vägen" ;)

De får åka välrastade utan att ha ätit precis innan. Sen är det bara att in och åka. Har en som sjöng opera första gångerna men han vande sig snabbt och han älskar bilburen och hoppar med glädje in i den både när vi ska åka eller den bara råkar stå framme. Alla skuttar in direkt när vi ska röra på oss och slåss nästan om att hoppa in först så uppenbarligen har de överlevt det hela :)

*kl*

In i bilen och åkt. Har inte övat innan, bil är helt odramatiskt och naturligt i min värld, inget att göra en grej av. Samma med båt, tunnelbana, buss osv.
Gör jag en grej av det, då om någon gång blir vovve skeptisk...

Slänger in dem i buren med några godbitar, åkt kortare stunder, ignorerat ev. gnäll. Har aldrig haft några problem. Min tjej som nu är 6 mån somnar så fort hon åker bil, hon älskar sin bur!

Jag har gjort precis lika, när vi hämtade lilltrollet så hade vi en 5 timmars resa hem så då hade jag honom i knät eller på golvet vid mina fötter. Dagen efter skulle vi till dagis, jag var själv med sonen, alltså ingen hund lös i bilen utan i buren. Och sedan samma sak på efm... Bilåkning och buren älskar han, han är överlycklig när han får följa med och åka bil, även om det bara innebär att sitta i bilen...

När jag åkte hem från uppfödaren så fick han sitta i knät hos min medresenär (tar 5-6 timmar att köra). Några dagar senare så satte jag in honom i buren bak, började nästan gråta själv av hans ylande men stålsatte mig och körde tills han blev tyst. Det tog bara någon kvart. Det var lite pip ett par gånger till, men sedan dess har han varit tyst och han älskar att åka bil!

Jag började med att alltid ha valpen bredvid mig i framsätet när vi åkte. Första månaden fick han alltså sitta med mig och ha det glassigt - dela fikamackorna, kolla ut genom fönstret, en hand som ryckte lite i leksaken när han behövde stimuleras och klappar bakom öronen när han ville somna.

När bilen otvivelaktigt associerades med underbara saker, långresor var skitkul och det var garanterat fritt från åksjuka började jag ha honom i bagaget (med hundgrindar och lastgaller). Kastade köttbullar lite då och då för att göra det trevligt värre;) Tutande/ylande är helt uteslutet och måste förbyggas, annars blir jag vansinnig. Därför vågade jag inte "vänta ut eventuellt pipande", utan förebyggde istället med positiva erfarenheter.

Det är av högsta vikt att mina hundar gillar att åka bil, eftersom de är med mig där under arbetsdagarna och på kurser. Därför lade jag extremt med krut på att se till att den inte skulle bli förknippad med stress, oro, tristess eller destruktivt beteende.

Idag älskar han bilen och har aldrig ens funderat över att ta en tugga av inredningen, ens när han är helt lös. Går lika bra att åka i främmande som den egna, och han är lugn och trygg i bilen även på långa resor eller som i somras när vi åkte färja och han fick sitta ensam i bilen på fordonsdäck i tre timmar.

Nästa valp kommer garanterat gå igenom samma lyx-period. Jag har inte råd att riskera en bilrädd/åksjuk hund...

/Migo

Senast ändrad:

Stoppat in hunden i bilen där bak och åkt!
Inget märkvärdigt att åka bil! Varför göra en stor affär av det?

Han älskar både bilen och bilåkandet. Aldrig tuggat/ylat/spytt.

In i bilen. Startat bilen. Kört.

En del saker gör nog vissa krångligare än vad man verkligen behöver.

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 186
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
663
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! En av mina hundar får inte plats i buren bak i bilen och behöver därför åka bältad i baksätet. Vi har hittills bara haft en filt...
Svar
13
· Visningar
916
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 846
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka