Sv: Träna åka bil, hur gör ni?
Jag började med att alltid ha valpen bredvid mig i framsätet när vi åkte. Första månaden fick han alltså sitta med mig och ha det glassigt - dela fikamackorna, kolla ut genom fönstret, en hand som ryckte lite i leksaken när han behövde stimuleras och klappar bakom öronen när han ville somna.
När bilen otvivelaktigt associerades med underbara saker, långresor var skitkul och det var garanterat fritt från åksjuka började jag ha honom i bagaget (med hundgrindar och lastgaller). Kastade köttbullar lite då och då för att göra det trevligt värre
Tutande/ylande är helt uteslutet och måste förbyggas, annars blir jag vansinnig. Därför vågade jag inte "vänta ut eventuellt pipande", utan förebyggde istället med positiva erfarenheter.
Det är av högsta vikt att mina hundar gillar att åka bil, eftersom de är med mig där under arbetsdagarna och på kurser. Därför lade jag extremt med krut på att se till att den inte skulle bli förknippad med stress, oro, tristess eller destruktivt beteende.
Idag älskar han bilen och har aldrig ens funderat över att ta en tugga av inredningen, ens när han är helt lös. Går lika bra att åka i främmande som den egna, och han är lugn och trygg i bilen även på långa resor eller som i somras när vi åkte färja och han fick sitta ensam i bilen på fordonsdäck i tre timmar.
Nästa valp kommer garanterat gå igenom samma lyx-period. Jag har inte råd att riskera en bilrädd/åksjuk hund...
/Migo