Träna 2 årigt föl?! Åsikter?

CarolinAa

Trådstartare
Hejsan! Vill veta er åsikt om det här...
Jag sköter en 2,5 årig som jag kört 1 gång i veckan och markhantering 1 gång vecka. Hästen är jätte härlig och jag trivs i stallet och ägaren är super trevlig. Ägaren och jag har dessutom väldigt lika syn på hästhållning MEN nu har ägaren och en annan i stallet fått den åsikten att hästen blivit tjock efter sommarbetet. Och nu skall börjas träna 4 gånger i veckan för att komma i form + börjas longeras oftare (jag gör det inte för tycker det sliter för mycket på benen) och inspänd för att få bättre och rundare galopp.,, Är det bara jag som tycker det är vansinne! Hästen är lite rund joo men den kom från sommarbete för ett par veckor sen. Jag kan förstå om man vill köra lite oftare än 1 gång i veckan men ordentlig träning och longering inspänd är helt galet enligt mej, han är ändå bara 2,5 år!
Så vad tycker ni, vad är er åsikt? Vad kan jag som endast hästskötare göra? Måste jag bara tiga och vända bort ansiktet? Det hemska med att inte ha egen häst..:banghead:
Tack att jag får lätta mitt hjärta :D

Man brukar väl ha som ungefärligt riktmärke att man tränar så många dagar i veckan som hästen är gammal. Minns inte hur mycket jag aktiverade min förra häst vid 2,5 års ålder men det var väl 2-3 ggr i veckan. Satt in honom vintern som 2,5 åring om jag inte missminner mig. Brukade promenera med honom förhand de dagar vi gjorde något, antingen i skogen eller i paddocken över bommar. Ibland utan utrustning och ibland med. Jag hängde lite på honom ett par dagar i veckan både med och utan sadel.

Longerade gjorde jag inte förrän våren det året han fyllde 3 (paddock. Det lämpade sig helt enkelt inte) och då bara i skritt och lite trav (enorm häst utan balans, fanns liksom ingen mening. Han är idag som 4 åring över 180 i mnk). Nu hade jag aldrig problem med fet häst - snarare tvärt om. Men jag hade ut och promenerat över stock och sten. Då får man med miljöträningen också, betydligt mer produktivt än att de ska harva i paddocken i så ung ålder. De ska vara där nog så mycket senare i livet.
Och inspänd är mest vansinne, formen kommer inte framifrån. Att de viker in näsan ger inte per automatik en rund överlinje.

Hejsan! Vill veta er åsikt om det här...
Jag sköter en 2,5 årig som jag kört 1 gång i veckan och markhantering 1 gång vecka. Hästen är jätte härlig och jag trivs i stallet och ägaren är super trevlig. Ägaren och jag har dessutom väldigt lika syn på hästhållning MEN nu har ägaren och en annan i stallet fått den åsikten att hästen blivit tjock efter sommarbetet. Och nu skall börjas träna 4 gånger i veckan för att komma i form + börjas longeras oftare (jag gör det inte för tycker det sliter för mycket på benen) och inspänd för att få bättre och rundare galopp.,, Är det bara jag som tycker det är vansinne! Hästen är lite rund joo men den kom från sommarbete för ett par veckor sen. Jag kan förstå om man vill köra lite oftare än 1 gång i veckan men ordentlig träning och longering inspänd är helt galet enligt mej, han är ändå bara 2,5 år!
Så vad tycker ni, vad är er åsikt? Vad kan jag som endast hästskötare göra? Måste jag bara tiga och vända bort ansiktet? Det hemska med att inte ha egen häst..:banghead:
Tack att jag får lätta mitt hjärta :D
Det är vansinne. En så ung häst ska absolut inte jobbas på det sättet om man vill ha en hållbar häst. Banta får man göra på annat sätt om det nu behövs (vilket jag sällan tycker att det gör på 2,5åringar).

Just att använda det för att jobba bort sommarmage hade jag inte gjort, men att longera med inspänning på 2,5-åring är ganska vanligt. Jag har jobbat hos en av landets mest anlitade unghästutbildare och då longerade vi 2,5-åringarna 4-5 ggr i veckan, med inspänningar. Dock endast korta pass (ca 5-10 min longering och sedan inridningsjobb 5-10 min) ca 4 veckor under hösten, sedan vilade de helt fram till våren. Alltså endast för att lära in longeringen och vänja sig vid kontakt med bettet.

Håller med om att det knappast behöver jobbas för att banta den, det brukar lösa sig med tiden om de får lagom med mat eftersom de fortfarande växer. Vill man jobba upp kondition är det bättre att försöka lösgaloppera i ridhus/på ridbana.

En 2,5-åring är inget föl. Det är en ung häst som precis ska påbörja sin utbildning och utveckling. En del i utbildningen är ofta longering, och att använda inspänning på rätt sätt är ett hjälpmedel. Min tvååring är nu inkörd, och under tiden i inkörningsstallet arbetade de med honom fem dagar i veckan under först fyra veckor, sen hem och vila lite, och sen åkte han tillbaka för en repetitionsvecka. Naturligtvis ska arbetet anpassas efter att det är en ung häst - den ska lära sig att det är roligt att arbeta.

Inte longera med inspänning! Jag vet att åsikterna går isär, men en ung häst som mer eller mindre tvingas in i en statisk form- big no no i min värld! Den växer fortfarande, leder och senor måste få tid att stärkas utan att belastas statiskt.
Tömköra, longera, promenera, löslongera är sådant man kan göra med en tvååring, för att långsamt lotsa in den i vuxenlivets krav och för att få till en bra kommunikation.
Detta är då i min värld. Jag vet som sagt att åsikterna går isär, men varför har man ofta så bråttom med en ung individ?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 317
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 134
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 606
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025