Sv: Tramsrepotage i hästtidningar/hosta
Jag förstår inte det där med att BOTA jag heller. Min damm är dammkänslig/dammallergiker (vet inte riktigt var gränsen anses gå). Hon har varit det sen hon var 6 mån gammal och det har inget med dålig stallmiljö att göra.
Hon fick lunginflammation när hon var tre veckor (bakterieorsakad) och när hon var fyra månader övergick en vanlig förkylning (virusorsakad) i en bakterieorsakad övre- och nedre luftvägsinfektion och begynnande bihåleinflammation. Pga inkompetent veterinär fick hon inte rätt antibiotika först utan gick längre än nödvändigt (en vecka ungefär) innan hon fick rätt behandling.
Hon blev återställd, men vet varnade för att det man är rädd för i de här fallen är att de ska utveckla kroniska problem eftersom det kommer så tätt inpå varandra, problemen, och att lungrna då inte fullt hinner läka ut (han pratade om lungblåsor, heter det alevoler eller nåt sånt?).
Damen är sedan infektion nummer 2 dammkänslig. Trots att hons en födelsen stått i kallstall med mycket bra luft och ventilation, och gått ute långa dagar etc. men hon kan idag (och sedan 6 månadersåldern ungefär) inte stå på halm eller äta hö utan att hosta (inte mycket men det räcker). På spån och med hösilage är hon helt oberörd, hon har heller inga problem med om boxgrannen har halm eller äter hö (men jag bytte rakt av, så det inte finns minsta halm eller spån alls i stallet längre). Först trodde vet det skulle växa bort, men det har inte gjort det än iaf.. Dock kan hon under en kortare period äta t ex hö (på klinik t ex).
Hon har normal, opåverkad andning både i vila och efter ansträngning och fullt normal lungkapacitet, ork, kondition etc. Vet du inte om att hon är dammkänslig/dammallergisk så tror du det är en fullt FRISk häst, mend et du ser är en SYMPTOMFRI häst.
Om hon ställs på halm och får äta hö, eller kanske om hon skulle stå i stall med dålig ventilation skulle hon börja hosta igen, inte för hon blir sjuk då, utan för att symptomen på 'sjukdomen' hon går och bär på bryter ut.
Så skilj på symptomfri och frisk!
(min dam KAN fortfarande bli FRISK, men jag personligen har inte så stort hopp till det, och tror inte jag har lust att testa och se någonsin om hon är frisk, utan för att inte riskera något i onödan tänker jag resten av hennes liv utgå från att hon är dammallergisk/dammkänslig)