Trampat igenom ytterväggen

krambanan

Trådstartare
Skulle köra mitt halvblod till en fodervärd idag. Hade en kompis som skulle köra i sitt släp och jag åkte med. Vi hann inte mer än ett par km innan det var ett himla liv bak i släpet. Stannade och kollade. Då har hästen trampat hål i nederdelen av ytterväggen både fram och bak. Hon hade trampat sig själv också men som tur var råkar hon vara oskadd just nu. Bara att lasta ur och promenera hem. Släpet är precis besiktat utan anmärkning.

Ska en häst kunna trampa igenom ytterväggen om den är frisk? Kollar dom inget sånt på besiktningen?

Skulle köra mitt halvblod till en fodervärd idag. Hade en kompis som skulle köra i sitt släp och jag åkte med. Vi hann inte mer än ett par km innan det var ett himla liv bak i släpet. Stannade och kollade. Då har hästen trampat hål i nederdelen av ytterväggen både fram och bak. Hon hade trampat sig själv också men som tur var råkar hon vara oskadd just nu. Bara att lasta ur och promenera hem. Släpet är precis besiktat utan anmärkning.

Ska en häst kunna trampa igenom ytterväggen om den är frisk? Kollar dom inget sånt på besiktningen?
Tror inte att dom kollar sådant på besiktningen. Inte väggar i alla fall.

Jag dristar mig att påstå att generellt borde inte en häst kunna trampa sönder en frisk vägg där det är rätt dimensioner/material på skivorna.Det borde dom hålla för. Sedan kan dom givetvis sparka sönder väggen. Men jag har kört många mil med transport med hästar som ibland levt rövare i transporten och aldrig har det blivit annat än fula märken. Och då har väggarna fått ta emot sparkar av riktig ordentlig kraft.

Väggar kollas inte på besiktningen, de tittar endast på släpet utvändigt. Det är därför jag lämnar in mitt släp på service varje år och är noga med att de ska kolla golv och väggar invändigt.

"Trampat" hål i väggen? Hur gick det till. Vad är det för material i väggen? Fanns där inga sparkplåtar?

Varken väggar eller golv ingår i besiktningen. Jag har fått UA på ett släp med helt ruttet golv, det var hål på två ställen.

Det är upp till den som brukar släpet att hålla det i skick.

Varför kör man utan sparkskydd? Helt obegripligt för mig.

Förra året när vi besiktade hästsläpet så kollade de golvet och sa åt oss att byta. Men har aldrig varit med om att de kollar väggarna.

Nej man kontrolerar att det inte är hål i golvet på alla släp som skall ha täta golv. Men inte hur kvalliten / murket golvet är. Det får man som användare kontolera. Men man kan följa med på när släpet är på besiktningen o titta under o passa på att kolla golvet själv.
Tur att din häst inte skadade sig.
Med vänlig hälsning Pudlan

Nä, dom kollar inte det på besiktningen egentligen borde dom göra det. Det är inte fel att bli medveten om det finns brister man själv inte sett/lagt märke till.
Vet inte om det är olika på olika besiktningar nu när det finns många aktörer som besiktigar.

Om de gjorde det, varför var det någon som kollade golv men inte hos andra? :confused:

Jag ber dem alltid titta på golvet lite extra, följer med ner och tittar själv.
Den besiktningsmannen jag hade i år var väldigt imponerad över att jag lämnar in mitt släp på service. Det är tydligen ovanligt vilket jag inte kan förstå när vi ställer våra älsklingar där.

För att det finns de som går utanför boxen.
Bara för att de inte står i protokollet så kan de fortfarande nämna/rekommendera. Men de kan inte underkänna för något som inte finns med i det förutbestämda protokollet.
Jag ber dem alltid titta på golvet lite extra, följer med ner och tittar själv.
Den besiktningsmannen jag hade i år var väldigt imponerad över att jag lämnar in mitt släp på service. Det är tydligen ovanligt vilket jag inte kan förstå när vi ställer våra älsklingar där.
Jo förvisso, men jag tycker att de ALLTID borde göra det oavsett, ingen ska behöva be om att få det kollat, det borde vara självklart men det är det tydligen inte på alla besiktningar. :/

de kollar inte träet på besiktningen, men som transport ägare så tycker jag att man borde göra det själv ngn gång om året. så svårt är det inte. förstår inte hur vissa vågar köra hästar i sina släp, sett flera där väggarna är synbart ruttna runt bomfästena och längst ner på rampen och elen fungerar bara på halva släpet medans ägaren inte ens lagt märke till det eller ens tänker tanken på att det bör åtgärdas.

jag går igenom elen varje gång jag fyller på luft i däcken, petar med skruvmejsel i alla kanter varje gång jag spolat av gummimattan och lyfter upp den för vädring.

dvs ett 20 tal gånger om året gör jag allt detta. och behöver ngt bytas ut så gör jag såklart det. eller så försöker jag lappa ihop det så att det är säkert igen att köra hästen.

Fast det är ju inte så trafiksäkert om vi säger att golvet är ruttet, förvisso och det har inget med lasten att göra. ;)

Visst är det så men jag tror det faller under ägaransvar. Likväl som om bilen går sönder så är det ägarens och inte besiktningens ansvar att allt fungerar som det ska.

Vill du inte att de ska kolla golven på besiktningen då?

Absolut! Det är därför jag ber dem kolla och själv är med och tittar. Däremot så ingår det inte att de kollar invändigt, därför lämnar jag iväg släpet på service där de får gå igenom allt och lite till.

Absolut! Det är därför jag ber dem kolla och själv är med och tittar. Däremot så ingår det inte att de kollar invändigt, därför lämnar jag iväg släpet på service där de får gå igenom allt och lite till.
Jag är av den åsikten att man inte ska behöva be om det, det borde vara självklart. Invändigt brukar man som ägare har lättare att se, däremot inte många som ligger på backen och krälar under sitt släp för att se hur golvet ser ut undertill.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 305
Senast: Mezcal
·
Hästhantering Hej!Jag har ett halvblods sto nu strax 8 år gammal, hon har kommit lite åt sidan i sin utbildning pga familjelivet... Hon var som ung...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 745
Senast: Bus
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka